Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren op laptop met Windows 8 voorgeïnstalleerd  (gelezen 16761 keer)

Offline Zeha

• Lid
Re: Ubuntu installeren op laptop met Windows 8 voorgeïnstalleerd
« Reactie #25 Gepost op: 2013/04/10, 23:00:56 »
Ik heb gepoogd Ubuntu 12.10 te installeren naast Windows volgens het eerder genoemde recept. Dat ging mis. Toen heb ik de recoverydisks gebruikt om de oude toestand te herstellen. Dat is bij mij gelukt. Dat geeft hoop dat het bij jou ook lukt.

Offline eddyy

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2013/04/13, 12:13:34 »
Ge moet eerst windows 8 installeren,dan maak je met de linux live cd vrije ruimte vrij met gparted,en dan  kun je linux zonder problemen installeren.
zo heb ik het gedaan

« Reactie #27 Gepost op: 2013/04/13, 12:20:13 »
Ge moet eerst windows 8 installeren,dan maak je met de linux live cd vrije ruimte vrij met gparted,en dan  kun je linux zonder problemen installeren.
zo heb ik het gedaan

Je kunt die ruimte beter vanuit Windows vrijmaken, dan weet je precies hoeveel je kunt inkrimpen. Dat is toch mijn vuistregel voor veilige dual-bootinstallatie: doe alles wat Windows beïnvloed (partities wijzigen, rommelen met de bootloader) zoveel mogelijk vanuit Windows zelf.   

« Reactie #28 Gepost op: 2013/04/25, 14:43:56 »
Is het iemand al gelukt?

« Reactie #30 Gepost op: 2013/04/25, 17:08:08 »
Oh, sorry niet gezien. Is het ook ongedaan te maken? Want ik moet dat wel even weten, stel dat het mis gaat.

« Reactie #31 Gepost op: 2013/04/25, 17:18:09 »
Ubuntu verwijderen uit EasyBCD en je hebt als het goed is weer een enkelvoudige opstart (niet geprobeerd, want zoals gezegd ze draaien prima naast elkaar). De partitie van Ubuntu kun je zo weer als NTFS formatteren als je wilt. Maar goed, als je het niet vertrouwt/aandurft moet je er niet aan beginnen natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/25, 17:20:52 door erik1984 »

« Reactie #32 Gepost op: 2013/04/25, 18:10:23 »
Oke, en zat er op jouw laptop/computer ook al standaard een EFI systeempartitie?

« Reactie #33 Gepost op: 2013/04/25, 18:19:49 »
Is de installatie trouwens dan nog geschikt voor mijn PC? Want mijn PC komt voor geïnstalleerd met Windows 8. En op de site staat:
Citaat
Note that this article does not address dual-booting between Windows 8 and Ubuntu 12.10 on a computer preloaded with Windows 8. Such computers tend to have additional partitions for Windows that you will not create on your own. Not to mention the problem associated with Restricted Boot (Secure Boot).

« Reactie #34 Gepost op: 2013/04/25, 23:32:10 »
Geen idee of ik een EFI systeempartitie heb, hoe kan ik dat zien (in Windows eventueel)? Voor wat het waard is: heb een screenshot gemaakt van hoe mijn schijf er vanuit Windows 8 uit ziet. De partities zonder stationsletter zijn Linuxpartities: /boot (waar GRUB staat geinstalleerd), swap en /

« Reactie #35 Gepost op: 2013/04/26, 09:45:48 »
Als je een EFI systeempartitie hebt, hoort die er te staan op je screenshot, staat die er niet op de screenshot, dan heb je die volgens mij niet. Was Windows 8 voorgeinstalleerd op je PC?

« Reactie #36 Gepost op: 2013/04/26, 10:32:25 »
Als je een EFI systeempartitie hebt, hoort die er te staan op je screenshot, staat die er niet op de screenshot, dan heb je die volgens mij niet. Was Windows 8 voorgeinstalleerd op je PC?

Wel voorgeinstalleerd, maar dat is handmatig gedaan door de computerwinkel (heb ook de installatieschijf erbij gekregen) dus dat kan weleens anders zijn dan een 'fabrieksinstallatie'. Het betreft wel een UEFI moederbord.

Jouw situatie is dus wat andes qua schijfindeling blijkbaar. Je moet zelf bepalen of je het risico neemt.

« Reactie #37 Gepost op: 2013/04/26, 11:46:32 »
Is het op deze website ook niet goed uitgelegd voor Windows 8 voorgeïnstalleerd? http://askubuntu.com/questions/221835/installing-ubuntu-on-a-pre-installed-uefi-supported-windows-8-system

Volgens mij staat het in een antwoord.

« Reactie #38 Gepost op: 2013/04/26, 12:16:07 »
Geen idee, het lijkt goed doordacht (neem aan dat het deze is: http://askubuntu.com/a/228069 ?) . Probeer nou maar gewoon of doe het helemaal niet want we kunnen zo nog wel eindeloos doorkletsen ;)

« Reactie #39 Gepost op: 2013/04/26, 13:10:09 »
Dan doe ik het niet, stel dat het mis gaat, dan zit ik dus zonder besturingssysteem, en kan ik Windows kopen en opnieuw installeren. Daar zit ik niet echt op te wachten.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2013/04/26, 14:04:40 »
Citaat
Dan doe ik het niet
Dat is nu precies de bedoeling van MS
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2013/04/26, 14:06:12 »
Overweeg een om een compleet image van je huidige harde schijf te maken mbv bijvoorbeeld Clonezilla of Redo. (Even zoeken op forum en/of internet)
Gaat er iets mis dan kun je "uithuilen en opnieuw beginnen" door de image terug te zetten.
Van Clonezilla weet ik zeker dat ook de MBR en de bytes daarna meeneemt op de image.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2013/04/26, 14:08:20 »
CloneZilla doet MBR, maar ook UEFI/GPT ?

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2013/04/26, 14:15:59 »
Goeie vraag!! Staat niets van op de website. Wel wordt vermeldt het kopiëren van de gehele disk.

Aanvulling: Volgens het clonezilla-forum doet deze het zeker: Clonezilla live 1.2.13-5.
Zoek op het forum naar windows8 (nu de tweede pagina van de inhoud. ( Clonezilla.org/forum.php   Ma 23 jul 2012, 09.19 AM)
« Laatst bewerkt op: 2013/04/26, 14:23:43 door koos4401 »
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

FrSu

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 2013/04/27, 10:27:17 »
Heb het hele topic doorgelezen en er niet veel wijzer van geworden.  :(
IK zit met dezelfde uitdaging. Helaas is dualboot met Win 8 en de nieuwe BIOS beveiliging een draak geworden voor ons als Linux liefhebbers. >:(

Misschien kan Pjotr in de nabije toekomst een computer tip maken voor dualboot Ubuntu met Win 8, of mischien kan er een apart forum item aan gewijd worden. Win 8 zal er steeds meer komen en dan zullen er meer Linux liefhebbers zijn die graag een dualboot willen maken.

Ik heb in mijn eigen topic wat vragen gesteld en hoop eruit te komen, zolang (helaas) geen dualboot op mijn Vivobook. Het alternatief is compleet afscheid nemen van een dualboot, maar iets nieuws weggooien waarvoor ik wel betaald heb vind ik toch wel zonde.

Ik blijf het hier volgen, in de hoop dat ik er ook wat aan zal hebben. Ik ben al zover dat ik een Live USB kan opstarten, maar ook dat vind ik via de Settings ook een erg omslachtige. Maar goed, het werkt wel. Voorlopig eerst even met wat Live USB's spelen, zodat ik Linux niet helemaal vergeet. ;)

« Reactie #46 Gepost op: 2013/04/27, 13:26:56 »
http://askubuntu.com/questions/221835/installing-ubuntu-on-a-pre-installed-uefi-supported-windows-8-system/228069#228069

veelbelovend en logisch........

Die hat ik ook gevonden, alleen ik ben bang dat het mis gaat, en daar zit ik niet op te wachten.

Offline Zeha

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2013/04/27, 17:42:18 »
Suggestie van De Baas gevolgd. EINDELIJK resultaat!! Zeer veel dank!

Weliswaar niet via multi boot van Windows maar met Grub. Ik heb er een behoorlijk aantal uren inzitten en ik hoop dat ze voor newbees zoals ik een snellere oplossing weten te construeren om linux en ubuntu beter toegankelijk te maken in de veranderende Windows omgeving. Want je wilt altijd eerst het nieuwe uitproberen zonder het oude te verliezen.

Nadeel van boot-repair is dat dit programma prima reparaties uitvoert maar mij geen zicht geeft op de gegenereerde oplossing zodat mijn inzicht nog niet is toegenomen.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/27, 17:49:03 door Zeha »

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2013/04/27, 18:27:18 »
Vergelijk de grub config files met die van een installatie op een niet UEFI machine, daar zou je de nodige verschillen in moeten kunnen vinden.
(Wie doneert mij een UEFI doos ?, kan ik zelf ook nog wat leren ;) )

« Reactie #49 Gepost op: 2013/04/27, 19:01:04 »
Suggestie van De Baas gevolgd. EINDELIJK resultaat!! Zeer veel dank!

Weliswaar niet via multi boot van Windows maar met Grub. Ik heb er een behoorlijk aantal uren inzitten en ik hoop dat ze voor newbees zoals ik een snellere oplossing weten te construeren om linux en ubuntu beter toegankelijk te maken in de veranderende Windows omgeving. Want je wilt altijd eerst het nieuwe uitproberen zonder het oude te verliezen.

Nadeel van boot-repair is dat dit programma prima reparaties uitvoert maar mij geen zicht geeft op de gegenereerde oplossing zodat mijn inzicht nog niet is toegenomen.

Oke, heb jij letterlijk alle stappen gevolgd, SecureBoot uitgeschakeld enzo?