Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geheugen opschonen  (gelezen 3830 keer)

Offline hadez

• Lid
  • Steunpunt: Nee
geheugen opschonen
« Gepost op: 2007/03/05, 10:28:12 »
hallo,

ik weet niet of dit de goede plek is om dit onderwerp te posten, maar gisteravond (toen mijn pc al een tijdje aanstond, ubuntu EE) begon hij ineens vet langzaam te worden. Ik was bezig met internetten, had de apps utorrent [wine] en KMediaFactory aan. Dat is op zich genoeg om alle mooie, grafische effecten teniet te doen, maar op dit moment, net nadat ik hem weer aangezet heb, en dezelfde apps heb draaien, doet hij alles mooi.

IK denk dat dit komt omdat op de een of andere manier het geheugen langzaam aan volgeschreven wordt, en er dus minder geheugen overblijft voor allerhande dingen. Ik heb ten alle tijde KwikDisk aanstaan, om te zien heoveel hd-ruimte ik nog heb maar daar kan ik de geheugenstatus niet 1 2 3 op zien.

dan mijn vraag:
kan ik op de een of andere manier kwikdisk zo instellen dat hij mijn geheugenstatus (hoe vol/leeg die is) weergeeft?
en 2, is er ergens een applicatie die het geheugen opschoont?

mvg,

Hadez

Offline wutnubu

• Lid
geheugen opschonen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/05, 10:43:40 »
Je kunt processen killen via Systeem->Beheer->procesbeheer.

Groet

blubber

• Gast
geheugen opschonen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/05, 11:29:15 »
Ik neem aan dat je het RAM-geheugen bedoelt? Dan zou je eens kunnen kijken naar Conky. Maar dat je geheugen na verloop van tijd vol komt te zitten is een feature. Anders zou het geheugen ongebruikt blijven. Ik denk dat het vertragen ergens anders door komt. Zodra je weer merkt dat je systeem traag is geworden, draai dan even top in een terminal om te kijken welk proces het meeste CPU eet.

Offline Dave

• Lid
geheugen opschonen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/05, 11:47:29 »
bij mij is het firefox die redelijk veel rekenkracht opsnoept.

roelof

• Gast
geheugen opschonen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/06, 21:14:30 »
Hallo ik ben onlangs als proef overgestapt op linux ubuntu ,ik ben er tot op heden
enthouisiast mee,maar ik heb enkele vragen ik ben gewend om met windows via newsgroepen (newsleecher te downloden )is hier voor linux iets voor ?
als ik nu een nzb download krijg ik geen koppeling naar de download interface,
nzb extensie wordt ook niet als zodanig herkent.
Is er ook een programma om nzb te zoeken (zoals ftd)

gaarne info mag ook via email roelof@kabelfoon.nl

mvgr Roelof

Offline Pjotr

• Lid
    • http://sites.google.com/site/computertip
geheugen opschonen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/06, 23:35:20 »
Dat e-mailadres zou ik maar even weghalen, want de bots oogsten het al snel voor de spam...

Nieuwsgroepen: je bedoelt een lezer? Kijk maar eens wat je kunt installeren via Systeem-Beheer-Synaptic pakketbeheer (zoekterm: news reader). Misschien pan of zo. Kijk maar eens, keuze zat.