Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe DVD maken van .mod bestanden?  (gelezen 2079 keer)

Offline Deb83

  • Lid
Hoe DVD maken van .mod bestanden?
« Gepost op: 2013/03/16, 23:33:46 »
Ik heb sinds kort Ubuntu op mn pc staan. Nu ben ik op zoek naar een programma waarmee ik op een simpele manier de .mod bestanden van mijn JVC camera op DVD kan zetten.

Het gaat hierbij om kleine stukjes film die ik ook graag een beetje in elkaar wil laten overlopen. (voorheen gebruikte ik Pinnacle Studio in Windows)

Wie kan me hiermee helpen? Ik ben nog niet helemaal wegwijs in Ubuntu. Programma's kan ik wel vinden,. Ik heb Brasero, K3B en Avidemux al gedownload, maar het lukt me niet ze op DVD te krijgen. (Bij K3B kan ik ze alleen via de comp afspelen, Brasero herkent het type niet, en Avidemux zet ze automatisch over in Mpeg met een baggergeluid)

Help!  ;)

Re: Hoe DVD maken van .mod bestanden?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/17, 09:17:50 »
Omzetten naar .avi met ffmpeg. Na installatie van ffmpeg, in de terminal navigeer naar de juiste map, bijv de map Downloads, met cd Downloads en daarna in de terminal ffmpeg -i file.MOD -sameq file.avi
van http://www.wikihow.com/Work-with-JVC-.MOD-Files punt 5
« Laatst bewerkt op: 2013/03/17, 09:21:39 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Deb83

  • Lid
Re: Hoe DVD maken van .mod bestanden?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/17, 09:49:11 »
Misschien had ik er even bij moeten zetten dat ik dus echt nog geen verstand heb van Ubuntu...

Ik heb een ffmpeg geïnstalleerd. Maar hoe nu verder? Je verhaal is echt abracadabra voor mij (sorry  :O)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe DVD maken van .mod bestanden?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/17, 10:05:07 »
Hij bedoelt, de terminal openen(dos of in linux in textmode),
dan naar de map gaan waar de mod file is,
Dan in terminal,
ffmpeg -i file.MOD -sameq file.avi
Boven staat je mod file en op het einde staat je output file.

Textmode commando's
ls   is om een listing te maken van mappen en files, waar je op dit moment zit.
cd mapnaam   , ga naar de volgende map.
cd ..  ga een map terug.
Pijltoetsen bijv naar boven drukken , dan zie je je oude commando's(of als je gehackt bent commao's van de hacker).
Bij het typen, na een aantal letters getypt te hebben, druk op "TAB" dan wordt de naam automatisch ingetypt, die in de map staat.

Let op linux ziet verschil tussen hoofd en kleine letters, dus precies intypen.

En je kunt nog winff proberen dit heeft een gui(grafische scherm) om ffmpeg te bedienen.

« Laatst bewerkt op: 2013/03/17, 10:07:00 door jan11000 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe DVD maken van .mod bestanden?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/17, 11:08:16 »
Probeer eens een videoeditor zoals OpenShot. Hiermee kan je de clips ook van overgangseffecten voorzien. Vanuit OpenShot moet je dan het eindresultaat uitschrijven naar een DVD videoformaat.

De video die je bekomt, kan dan nog niet zomaar op DVD gebrand worden. Hiervoor moet de video in een speciale bestandsstructuur gezet worden die eigen is aan video DVD. Dit kan gemakkelijk met DeVeDe. Een andere mogelijkheden, minder eenvoudig maar krachtiger, is qdvdauthor. Beide programma's genereren een ISO beeldbestand, dat je dan met CD brandsoftware zoals Brasero of K3B op DVD kan branden.

Als je geen overgangseffecten nodig hebt, dan kan het nog eenvoudiger. Openshot is niet nodig, en je voert direct de clips in in DeVeDe, die er een video-DVD van zal maken.

Probeer eerst of je videoprogramma de clips van je camera rechtstreeks inleest. Gaat dat niet, probeer dan eerst of het volstaat het containerformaat van de video te veranderen (i.e. audio en video worden zonder aanpassing in een ander bestandsformaat gestoken: dit gaat snel).

Je kan zoals jan11000 Winff proberen voor dergelijke omzetting. Het gaat evenwel het snelste met de terminal eens je je schrik ervan overwint. In plaats van ffmpeg gebruik je tegenwoordig de opvolger avconv.
avconv -i file.MOD -acodec copy -vcodec copy file.mkv
Je kan er en hele resem tegelijk doen:
for f in *.MOD ;  do avconv -i "$f" -acodec copy -vcodec copy "$f".mkv