Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NTFS Resize  (gelezen 2128 keer)

eL_Jee

• Gast
NTFS Resize
« Gepost op: 2007/03/03, 23:57:02 »
Ik draai inmiddels een aantal weken Ubuntu, en het bevalt prima. Zo goed dat ik besloten heb windows weg te gooien en m'n ntfs-partities om te schakelen. Windows is er inmiddels af, en ik zit nu nog met 1 ntfs-partitie.

Mijn plan was deze partitie telkens een stuk kleiner te maken en bestanden over te hevelen naar een groter wordende ext3 partitie. Ik heb ntfsutils geinstalleerd om ntfsresize te kunnen gebruiken, alleen werkt deze niet. :( Als ik resize krijg ik de volgende foutmelding:
ERROR: Extended record needed (1048 > 1024), not yet supported!
Please try to free less space.
Ik heb inmiddels veel verschillende groottes geprobeerd (tot zo klein als 500mb), en ook veel ruimte vrijgemaakt op de schijf (heb nu ~85/210gb vrij). Foutmelding blijft echter. Elders heb ik de suggestie gevonden om het bestandssysteem eerst te defragmenteren. Probleem is echter dat ik alleen defrag-tooltjes voor Windows heb gevonden. Iemand suggesties hoe ik te werk kan gaan. Zou het eventueel mogelijk en veilig zijn een defragmentatie-tooltje onder Wine uit te voeren?

daktarie

• Gast
NTFS Resize
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/04, 00:06:52 »
met Gparted zou het eigenlijk geen probleem moeten zijn.

Gparted LiveCD haal je hier: http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

eL_Jee

• Gast
NTFS Resize
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/04, 00:13:55 »
Sorry, was ik vergeten te vermelden. Ik gebruik nu al gparted, wel gewoon draaiend onder mijn huidige versie van linux. Gparted roept ntfsresize aan, en dan doet dit probleem zich voor.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
NTFS Resize
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/04, 00:22:40 »
Dat is waarschijnlijk je probleem,
de huidige versie van Linux mount de partitie !
Resizen kan alleen met ongemounte partities.
De live-CD mount niets en is daarom simpeler in gebruik ;)

Succes,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

eL_Jee

• Gast
NTFS Resize
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/04, 00:24:33 »
Ik heb de partitie natuurlijk wel eerst geunmount. :) Standaard wordt hij bij booten wel gemount, maar dat is geen probleem toch?

eL_Jee

• Gast
NTFS Resize
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/04, 13:22:08 »
Heb voor de zekerheid Gparted live-cd gedownload en gebrand. Helaas werkt hij niet echt, X start niet goed. Heb beetje in de xorg.conf zitten klooien, maar krijg hem niet aan de praat...

eL_Jee

• Gast
NTFS Resize
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/04, 16:03:44 »
Heeft iemand nog een suggestie?

Eigenlijk ben ik dus vooral op zoek naar een defragmentatietool voor ntfs die onder linux draait. (of boot vanaf cd)

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
NTFS Resize
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/04, 16:10:47 »
Ik wil eigenlijk wel een linux defrag tool voor FAT32 (externe HD, niet iedereen gebruikt Linux (echt waar!))

daktarie

• Gast
NTFS Resize
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/04, 22:55:20 »
mmh heb deze in het verleden wel eens gebruikt.
maar is een tijd terug dus weet niet of deze versie je probleem kan verhelpen.

http://www.live-share.com/files/153201/Hirens.BootCD.8.8-9down.com.rar.html

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
NTFS Resize
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/05, 14:56:15 »
Heb eens zitten googlen bestaat blijkbaar niet native. Een schijf waar geen OS op staat heeft trouwens weinig last van defragmentatie. En, en dit vond ik echt grappig: Je kan ook alles cp, alles deleten en dan terugzetten. :D

eL_Jee

• Gast
NTFS Resize
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/16, 19:04:13 »
Voor mensen die hier in de toekomst wellicht nog problemen mee hebben; ik heb na heel veel gezeik een oplossing gevonden, maar een erg lelijke. En je hebt er veel schijfruimte voor nodig.

Maak met behulp van par2 een heleboel repair blocks voor alle bestanden op je schijf. Als je bijvoorbeeld 5gb wilt verplaatsen, maak zeker 10gb aan par-bestanden aan. Zet met een partitieprogramma de grens van je hardeschijf anders, zodra je feitelijk gewoon data weggooit. Maak vervolgens de verloren data weer terug aan met behulp van par2.

Achteraf gezien was het voor mij denk ik eenvoudiger geweest als ik gewoon toegegeven had aan windows opnieuw installeren, maar das achteraf praten. :)