Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: zoekraken van harddisk  (gelezen 487 keer)

zoekraken van harddisk
« Gepost op: 2013/02/19, 10:47:12 »
Ik heb als leek op mijn Asus EEEPC Ubuntu 1204 LTS geinstalleerd.
Op de pc zitten 2 SSD disks, 1 van 8 GB en 1 van 4 GB. Nu kan ik de 4 GB niet meer benaderen, hij wordt niet vermeld als ik 'deze computer'aanklik en ik kan er ook niets op opslaan, omdat hij ook dan niet wordt vermeld.
Onder 'schijfgereedschap'wordt hij wel vermeld, als 4,0GB harde schijf ATA Asus Phision SSD.
Bij 'schijfgebruik'wordt hij ook niet aangegeven.
De gegevens via schijfgereedschap zijn als volgt:
STATION
Locatie: poort 2 van Pata host adapter
Apparaat: /dev/sda
Positionering: master boot record
smart status: niet ondersteund
VOLUME
Gebruik: wisselgeheugen (bij de 8 GB: houder voor logische partities)
Partitietype: Linux wisselgeheugen Ox82 (bij de 8 GB: uitgebreid Ox05)
Partitieparameters: opstartbaar (bij de 8 GB: idem)
Apparaat: /dev/sda1 (bij de 8 GB: /dev/sdb1)
Partitielabel: - (bij de 8GB: idem)
BIOS SETUP UTILITY
HDD configuration: secondary Master: ASUS Phision SSD,  secondary Slave: ASUS Phision SSD
Boot: 1st boot device: HDD: SS-Asus-Phision, 2nd Boot device: disabled
Harddisk drives
1st drive: HDD: SS-Asus-Phision
2nd drive: HDD: SM-Asus-Phision
On Board Lan Boot rom: disabled.

Vraag: Wat moet ik doen om weer gebruik te kunnen maken van de 2e 4GB SSD schijf?
ps: ik ben wel practisch digibeet, dus graag  eenvoudig en uitgebreid.
Alvast bedankt
Henk Bovenkerk
 

Offline vanadium

  • Lid
Re: zoekraken van harddisk
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/19, 11:01:19 »
Je ziet de schijf in schijfgereedschap: dat is goed, betekent dat er geen probleem is.

Waarschijnlijk wordt die schijf niet automatisch aangekoppeld in de bestandsstructuur. Dat is normaal. Wat jij zal moeten doen, is ervoor zorgen dat die schijf wel automatisch wordt aangekoppeld.

Daarvoor moet je eerst beslissen waar in je bestandssysteem je die schijf wil terugvinden. Je moet een folder aanduiden of maken, waarin je de inhoud van die schijf wil zien verschijnen. Dan kan je met behulp van Schijfgereedschap die schijf aan die folder aankoppelen.

Vooraleer je de schijf kan aankoppelen, moet die geformateerd zijn. Er moet een bestandssysteem opstaan.

Hierboven enkel de principes. Het is heel moeilijk stap voor stap en met figuurtjes dit allemaal uit te leggen. Laat misschien de huidige situatie eens zien, door een terminal te openen, volgende commando's uit te voeren (kopieer en plak ze één voor één in de terminal om fouten te vermijden) en de uitvoer hier in een bericht te plakken (bij voorkeur tussen "code" tags: gebruik hiervoor de "voeg code toe" knop).

Na het eerste commando moet je je gebruikerspaswoord ingeven (om te tonen dat jij het nog bent: het is namelijk een commando die alleen door beheerders mag uitgevoerd worden). Terwijl je je paswoord ingeeft, zie je niets: dat is normaal.
sudo blkid
mount
cat /etc/fstab