Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Canonical komt met eigen display server  (gelezen 12909 keer)

Re: Canonical komt met eigen display server
« Reactie #75 Gepost op: 2013/03/09, 13:57:11 »
Mir is open source (GNU GPL V3) dus voor FOSS geen enkel probleem.

Niet helemaal waar, want iedereen die bijdraagt aan Mir moet de CLA tekenen, wat betekent dat Canonical als het wil Mir onder een andere (meer gesloten) licentie mag verder ontwikkelen. Eén van de dingen waarom het onmogelijk is om de Linux kernel onder een proprietaire licentie onder te brengen is dat je daarvoor de toestemming nodig hebt van iedereen die code heeft bijgedragen. Dit lukt niemand natuurlijk, en beschermt de Linux kernel ertegen als de beheerders ervan een licentie zouden willen wijzigen naar een meer gesloten licentie. Voor Mir geld dit dus niet. Canonical kan op een willekeurig moment besluiten Mir, inclusief alle community inbreng, onder een gesloten licentie verder te ontwikkelen, en aangezien Canonical de kar trekt is er dan een grote kans dat de open versie van Mir dan doodbloed.

Trouwens, de mensen die Canonical hierom verafschuwen zouden eens moeten kijken naar het marktaandeel van X. Er is zo'n beetje niks anders dan X behalve Wayland dus zo "vrij" is die markt helemaal niet; X heeft vanuit dat opzicht een monopolie-positie dus een beetje concurrentie van open source-projecten als Wayland en Mir is helemaal niet verkeerd.
+1 Iedere bijdrage aan open source is welkom. :) Niemand die je verplicht Mir te gebruiken als je de CLA van Canonical niet ziet zitten.

« Reactie #76 Gepost op: 2013/03/09, 14:44:52 »
Even nog een paar opmerkingen over die contributor agreement.

1) Canonical is zeker niet het enige project dat dit doet. Apache, alles wat vroeger van Sun was, Eclipse, Mozilla, Google, ja ook de FSF, ... laten je zo een disclaimer ondertekenen. Dit maakt licentiekwesties namelijk een stuk makkelijker. Een van de nadelen is inderdaad, dat als men er zin in heeft om de licentie te veranderen men dit mag, maar dan zal er zo goed als zeker een open-source fork komen. Ik laat voor mijn projecten ook zo'n overeenkomst ondertekenen.

2) Linux heeft nooit zo'n contributor agreement gehad, en dit levert nu een hoop problemen.

Ten eerste is het nu niet mogelijk om eventueel naar de GPLv3 te verhuizen (alhoewel als ik me goed herinner was Linus hier tegen).

Ten tweede, wat praktisch gezien een groter probleem is, kan er geen disclaimer aan de kernel worden toegevoegd dat het laden van propretaire drivers okee is. Linus is hier mee akkoord, de meeste kernel-developers ook, zo goed als alle distributors zouden een gat in de lucht springen als hun software niet meer expliciet moest vragen "Bent u zeker dat u deze driver wilt inladen zonder dewelke uw computer onbruikbaar is. Waarschuwing: mogelijk illegaal! Vraag een advocaat". Enig probleem is, niet iedereen van de tienduidzenden bijdragers is akkoord, sommigen zijn zelfs niet meer in staat om hun akkoord te geven (bedrijven die niet meer bestaan/opgekocht zijn, mensen die overleden zijn, of gewoon onbereikbaar).

tl;dr: Canonical heeft een goede rederen voor de CA, meer projecten doen het, als Linux het zou gedaan hebben mochten we nu propretaire drivers op de live cd zetten.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

« Reactie #77 Gepost op: 2013/03/09, 15:26:00 »
Uiteindelijkheid komt het neer op vertrouwen denk ik. Wanneer je vertrouwen hebt in de capaciteiten en intenties van Canonical is Mir gewoon een alternatief voor Wayland en is er niet zoveel mis mee. De capaciteit om er iets moois van te maken zullen ze wel hebben denk ik, maar ik heb sterk m'n twijfels over hun houding t.o.v. Linux als ecosysteem van projecten en distros (nare term, maar ik wist niets beters) en zelfs t.o.v. hun eigen community.

« Reactie #78 Gepost op: 2013/03/09, 15:35:31 »
2) Linux heeft nooit zo'n contributor agreement gehad, en dit levert nu een hoop problemen.
Ten eerste is het nu niet mogelijk om eventueel naar de GPLv3 te verhuizen.
Wat is het probleem hiervan? Linux is enorm succesvol, dus zo groot kan dat probleem volgens mij niet zijn.
Citaat
Ten tweede, wat praktisch gezien een groter probleem is, kan er geen disclaimer aan de kernel worden toegevoegd dat het laden van propretaire drivers okee is.
Ik vermoed dat Richard Stallman het ontbreken van proprietaire drivers niet als een probleem ziet, in tegendeel volgens mij. En ik denk niet dat hij de enige is. Je kan dus beter zeggen dat er mensen zijn die dat als een probleem zien, en dat er mensen zijn die dat juist als nuttig zien omdat het bedrijven die profiteren van open source software (Linux) ook aanspoort zelf te investeren in open drivers.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/09, 15:38:38 door Thomas de Graaff »

« Reactie #79 Gepost op: 2013/03/09, 15:54:21 »
Even speculatief denkend......
Misschien heeft Canonical dit gesloten gebeuren niet zelf bedacht maar is het idee ontstaan omdat fabrikanten als Nvidia,  AMD enz enz niet willen dat hun drivers in alle openbaarheid komt.

En dus vermits Canonical nu begint met MIR en dit soort verklaringen laat opmaken het voor fabrikanten wat makkelijker is hun geheime drivers aan Canonical te geven.

Nogmaals speculatief benaderd.
Echter wel met in mijn achterhoofd de zaken waar we zelf regelmatig tegen aan lopen.
En vaak komen we er wel uit, iemand heeft wat nodig van mij en ik weer van hem, maar het kan ook gebeuren dat dit niet zo is en dan is het ff einde oefening.....

Voor nu bekijk ik het positiefen hoop ik dat MIR de beste, mooiste, snelste display server word die ooit gemaakt is, alhoewel ik wel vind dat Canonical zich veel werk en risico op de hals haalt met MIR.....   de toekomst zal het uitwijzen
« Laatst bewerkt op: 2013/03/09, 15:57:45 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #80 Gepost op: 2013/03/09, 17:09:58 »
Ten eerste is het nu niet mogelijk om eventueel naar de GPLv3 te verhuizen.
Wat is het probleem hiervan? Linux is enorm succesvol, dus zo groot kan dat probleem volgens mij niet zijn.
Ik vind dit persoonlijk geen probleem, maar sommige free softwarefanaten (zoals Stallman, die je later aanhaalt) vinden dit wel een probleem.

Citaat
Citaat
Ten tweede, wat praktisch gezien een groter probleem is, kan er geen disclaimer aan de kernel worden toegevoegd dat het laden van propretaire drivers okee is.
Ik vermoed dat Richard Stallman het ontbreken van proprietaire drivers niet als een probleem ziet, in tegendeel volgens mij. En ik denk niet dat hij de enige is. Je kan dus beter zeggen dat er mensen zijn die dat als een probleem zien, en dat er mensen zijn die dat juist als nuttig zien omdat het bedrijven die profiteren van open source software (Linux) ook aanspoort zelf te investeren in open drivers.
Ik denk persoonlijk dat iedereen die ooit Linux heeft proberen te draaien op een computer waarvoor een propretaire driver voor nodig is dit wel ervaart als een probleem. Zo ook diegenen die de klachten over zich heen krijgen dat het systeem dat je zojuist gedownload hebt van geen kanten werkt (i.e. de distributeurs) als diegenen die verantwoordelijk zijn om het systeem effectief te maken (i.e. de kernel maintainers).

Daarom ook dat ik duidelijk in mijn post sprak over een praktische (of pragmatische) reden. Pragmatische redenen staan tegenover ideologische redenen.

Je merkt misschien dat ik eerst een voorbeeld aanhaal van een ideologische reden. Jij countert dat dan door een praktisch argument. Daarna geef ik een praktische reden, wat jij countert met een ideologisch argument. Wat jij hier doet is het logische equivalent van "Leuke boot, maar hij heeft wel geen wielen" — je haalt twee totaal niets met elkaar doende dingen door elkaar.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/09, 17:11:46 door SeySayux »
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

« Reactie #81 Gepost op: 2013/03/09, 17:25:44 »
@ SeySayux,
jij stelde dat het afwezig zijn van een CLA voor Linux voor een hoop problemen zorgt. Nu, blijkbaar zijn we het dus eens. Er zijn geen grote praktische problemen, want Linux is zeer succesvol. Er zijn wel kleine praktische problemen, je moet soms moeite doen om een driver te installeren, en dat is soms wat irritant. Maar goed, het installeren van drivers is ongeveer een wetmatigheid geweest de afgelopen decennia voor het meest gebruikte desktop OS, dus daar komt men ook wel overheen.

Al met al zijn we het dus eens dat de afwezigheid van een CLA voor Linux niet echt een groot praktisch probleem is, maar voornamelijk een idealistisch probleem voor hen die graag een CLA willen.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/09, 17:32:10 door Thomas de Graaff »

« Reactie #84 Gepost op: 2013/04/03, 00:20:55 »
En Mir is nu te draaien in een venster: http://www.iloveubuntu.net/unity-next-capable-running-desktop-windowed-app-started-move-towards-usable-stage
Dat is niet Mir, maar de in QML geschreven GUI van Ubuntu Mobile die onder X11 draait.

« Reactie #85 Gepost op: 2013/05/14, 20:31:36 »

« Reactie #87 Gepost op: 2013/05/15, 11:36:15 »
Deze is er ook nog:

http://www.jonobacon.org/2013/05/14/unity-8-running-on-mir-on-a-galaxy-nexus/

Ziet er al behoorlijk vloeiend uit voor zo'n 'early build'. Dank voor het delen :)

« Reactie #88 Gepost op: 2013/06/14, 23:11:55 »
In ieder geval kunnen de haters op Phoronix Forums nu eindelijk hun mond houden want Mir kan wel degelijk oude apps gaan draaien: http://www.iloveubuntu.net/ubuntus-stephen-webb-explains-xmir-so-all-those-legacy-applications-folks-grown-know-and-love-will

« Reactie #89 Gepost op: 2013/06/15, 09:35:44 »
In ieder geval kunnen de haters op Phoronix Forums nu eindelijk hun mond houden want Mir kan wel degelijk oude apps gaan draaien: http://www.iloveubuntu.net/ubuntus-stephen-webb-explains-xmir-so-all-those-legacy-applications-folks-grown-know-and-love-will
Voor sommige commentators is het zo onderhand een tweede natuur geworden om elke beslissing van Canonical af te kraken, nog voor alle details duidelijk zijn, of de uitwerking ervan. Ik was er allang vanuit gegaan dat er een manier zou komen om X-applicaties te draaien onder Mir. Canonical neemt af en toe opvallende beslissingen, maar ze zijn niet op hun achterhoofd gevallen. (Als de haters gelijk hadden gehad bestond Ubuntu allang niet meer.)
NOBODY expects the Spanish Inquisition!