Gewoon Ubuntu 6.06 LTS installeren.
Nix uitvreten met vga drivers of beryl of weet ik veel wat experimenteren,
zie al de voortvloeiende problemen en vragen op het forum.
Allemaal (meeste) resultaat van experimenteren.
Is ook wel logisch aangezien er aan Ubuntu/Linux geen einde komt aan tweaken en configureren.
En sja een mens is nieuwsgierig en wil wat he ?
Gevalg kan wel zijn een boel problemen, die dan voor de leek moeilijk op te lossen zijn.
Dus installeren, daarna de gangbare zaken installeren volgens de 3 mogelijkheden die je hebt in Ubuntu.
En verder gewoon genieten en werken op dat ding.
Stel je wilt het goed doen maak dan een aparte /home dir waar al je eigen belangrijke stuff instaat.
Heb je werkelijk een crash ( onmogelijk bij een standaart install) is het een kwestie van de live cd erin en na 15 minuten is alles weer zoals het was.
Ben je er handig in en moet je alles installeren ben je al snel 20 minuten bezig

Voordeel is wel dat je altijd kan werken dmv de live cd.
maagoe in jouw geval met schrijven lijkt het me niet prettig om al je schrijfwerk kwijt te raken.
Alhoewel regelmatig backuppen op een DVD-rw natuurlijk wel een must is, eventueel nog op een usb als extra.
Want een OS crash is niet erg, maar een harddisk crash wel, ik heb er net 1 in me handen uit een productie server, echt spontaan en volledig overleden.
En alles wat erop staat is weg,
dus backup en backup de backup
SCCS
moderator edit: woordje vervangen in de tekst (waar al je belangrijke -stuff- instaat)