Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beeld EN geluid sturen via hdmi naar een 2de monitor  (gelezen 3522 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Beeld EN geluid sturen via hdmi naar een 2de monitor
« Gepost op: 2013/01/11, 13:54:08 »
Ik kan een filmpje afspelen op mijn televisie (verbonden met een hdmi kabel aan mijn pc) op het uitgebreide bureaublad in bv. VLC. Het geluid wordt echter "gewoon" op mijn luidsprekers van m'n pc afgespeeld. Ik kan ook het geluid naar de televisie sturen, door in geluidsinstellingen te kiezen voor uitvoer via de hdmi-kabel.

Als ik dan echter een ander programma opstart, dat ook geluid weergeeft (vb. rhythmbox), wordt het geluid ook naar die tv gestuurd, terwijl mijn gewone luidsprekers aan m'n pc stom blijven.

Bestaat er dus een mogelijkheid om "het volledige signaal" van dus zowel geluid als beeld via de hdmi-kabel naar mijn televisie te zenden voor het ene, en "het volledige signaal" -- beeld én geluid -- van een ander programma naar mijn gewoon computerscherm én de luidsprekers van mijn pc?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Beeld EN geluid sturen via hdmi naar een 2de monitor
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/11, 14:15:54 »
Systeeminstellingen -> Geluid -> zet de Uitvoer op HDMI.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Beeld EN geluid sturen via hdmi naar een 2de monitor
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/11, 15:18:50 »
Ja, dat heb ik gedaan, maar dan wordt alle geluid naar die tv gezonden.

Wat ik dus wil (bijvoorbeeld):

  • youtube-filmpje mét geluid sturen naar mijn tv (dat lukt dus)
  • een ander programma, vb. rhythmbox, muziek laten sturen naar m'n met de computer verbonden luidsprekers, ZONDER dat die ook nog eens het geluid naar m'n tv stuurt

Ik heb, voor alle duidelijkheid, een vaste pc, die dichtbij mijn tv staat. Ik wil de kinderen bv. naar iets laten zien (en horen) van youtube (dat ik vanop mijn pc selecteer en opstart) op mijn televisie en zélf ondertussen op mijn "gewone" computerscherm en luidsprekers kunnen luisteren en kijken naar iets anders.

Wat dus wél gaat: verschillende beelden sturen naar mijn monitor en naar mijn tv.
Wat dus ook gaat: het geluid van de film sturen naar mijn televisie, zodat geluid en film dus samen op de tv zijn te zien en horen.
Maar wat blijkbaar niet gaat: geluid A van film A sturen naar de tv, terwijl geluid B (van film B) wordt gestuurd naar mijn normale computer-hardware (scherm + luidsprekers)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Beeld EN geluid sturen via hdmi naar een 2de monitor
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/27, 23:46:48 »
Dit is mogelijk.

Met Pavucontrol kun je streams naadloos naar een andere "sink" doorschakelen. Het tabblad Afspelen toont alle spelende streams. De naam van het uitvoerapparaat is tevens de knop om een stream van de HDMI naar de interne audio (of vice vcersa) over te zetten.

Zo kan ik Youtube afspelen op een computer in het netwerk en bijvoorbeeld Totem lokaal. Ik weet echter niet of pulseaudio de instellingen per stream onthoudt (als je de video sluit of zelfs maar een nieuwe video start, wordt de audiostream gestaakt).

Edit: onthouden is er niet bij, maar met pactl kan dat vast gerealiseerd worden.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/28, 00:02:04 door Cumulus007 »

Re: Beeld EN geluid sturen via hdmi naar een 2de monitor
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/28, 10:39:35 »
Met pavucontrol is dat inderdaad mogelijk. Die moet je dan eerst even installeren via Ubuntu Softwarecentrum/Synaptic/apt-get (o.i.d).

Mijn ervaring is dat je keuze soms wel en soms niet onthouden blijft. Wanneer je op de standaardmanier de uitvoersbron van het geluid aanpast (Systeeminstellingen > Geluid) worden de veranderingen in pavucontrol sowieso weer ongedaan gemaakt.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Jenske

  • Lid
Re: Beeld EN geluid sturen via hdmi naar een 2de monitor [OPGELOST]
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/30, 00:48:38 »
Ik kan een filmpje afspelen op mijn televisie (verbonden met een hdmi kabel aan mijn pc) op het uitgebreide bureaublad in bv. VLC. Het geluid wordt echter "gewoon" op mijn luidsprekers van m'n pc afgespeeld. Ik kan ook het geluid naar de televisie sturen, door in geluidsinstellingen te kiezen voor uitvoer via de hdmi-kabel.

Als ik dan echter een ander programma opstart, dat ook geluid weergeeft (vb. rhythmbox), wordt het geluid ook naar die tv gestuurd, terwijl mijn gewone luidsprekers aan m'n pc stom blijven.

Bestaat er dus een mogelijkheid om "het volledige signaal" van dus zowel geluid als beeld via de hdmi-kabel naar mijn televisie te zenden voor het ene, en "het volledige signaal" -- beeld én geluid -- van een ander programma naar mijn gewoon computerscherm én de luidsprekers van mijn pc?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Beeld EN geluid sturen via hdmi naar een 2de monitor
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/30, 01:01:54 »
Ja, ik heb de eerste post gelezen...?