Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een grote aftelklok op de Ubuntu-website .  (gelezen 25916 keer)

Re: Een grote aftelklok op de Ubuntu-website .
« Reactie #25 Gepost op: 2013/01/02, 21:17:33 »
Dat hangt af van de makers van die app. Als Ubuntu veel gebruikt gaat worden zullen ze zeker een versie maken voor Ubuntu.

Nou, daar zou ik me maar niet teveel op focussen... Ze wilden ook geen versie maken voor webOS toen het nog wel populair was, zelfs niet na een petitie die door 20.000 mensen getekend was en in eerste instantie zelfs niet eens voor Windows Phone 8 (alleen voor 7 wilden ze hem behouden) maar na veel actie ineens wel voor WP8. Dus nee, dat geeft niet veel hoop als het maar sporadisch met moeite lukt ze te overtuigen voor een platform in opkomst. Dan kun je Ubuntu voorlopig wel vergeten...
« Laatst bewerkt op: 2013/01/02, 21:19:12 door Vistaus »

« Reactie #26 Gepost op: 2013/01/02, 21:31:11 »
En wat dan nog, dan maken we toch gewoon zelf een client? Er zijn al onofficiële libraries gemaakt voor bijvoorbeeld python: Klik

« Reactie #27 Gepost op: 2013/01/02, 21:36:30 »
En wat dan nog, dan maken we toch gewoon zelf een client? Er zijn al onofficiële libraries gemaakt voor bijvoorbeeld python: Klik

Dat weet ik. Op webOS hebben we ook een client gebouwd met een onofficiële library (dezelfde als de Meego-client die ook door de community gebouwd is). Maar het probleem daarbij is dat die libraries illegaal zijn en eentje is er zelfs al mee moeten stoppen omdat WhatsApp erachter kwam.
Gelukkig hebben we daar bij webOS en MeeGo al een workaround gevonden maar het blijft natuurlijk aanpoten.

En het ging hier om een officiële client, niet om een onofficiële client en dat is dus waar ik op antwoordde. Ik ben bekend met de libraries en heb meegeholpen aan de development van de webOS-versie die die library gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/02, 21:38:02 door Vistaus »

« Reactie #28 Gepost op: 2013/01/02, 22:03:01 »
Een onofficiele client voldoet voor mij ook.
Al kan ik maar gebruik maken van 1 groepsgesprek.
Daar gaat het mij uiteindelijk om.

Ik zal die Wazapp eens bekijken.

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #29 Gepost op: 2013/01/02, 22:52:42 »

Dat weet ik. Op webOS hebben we ook een client gebouwd met een onofficiële library (dezelfde als de Meego-client die ook door de community gebouwd is). Maar het probleem daarbij is dat die libraries illegaal zijn en eentje is er zelfs al mee moeten stoppen omdat WhatsApp erachter kwam.
Gelukkig hebben we daar bij webOS en MeeGo al een workaround gevonden maar het blijft natuurlijk aanpoten.

En het ging hier om een officiële client, niet om een onofficiële client en dat is dus waar ik op antwoordde. Ik ben bekend met de libraries en heb meegeholpen aan de development van de webOS-versie die die library gebruikt.
Moeten stoppen omdat WA er achter kwam? Sorry maar dat slaat nergens op... Ze zijn er al lang achter maar als ze gaan blokkeren blokkerenze hun eigen clients ook :P

EDIT: Ik zie Jolla eerlijk gezegd meer als een opvolger van OSSO dan Canonical. Jolla luistert naar gebruikers en Sailfish ziet er super uit. Ik geef ubuntu wel een kans, maar Sailfish draait Android apps, en Ubuntu denk ik niet. En heb je standaard root? Bobendien weet ik niet of Ubuntu wel zo stabiel is... Ach, de tijd zal het leren.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/02, 23:00:07 door Timo »

« Reactie #30 Gepost op: 2013/01/02, 22:54:35 »
als Ubuntu for Mobile ook Android-apps kan draaien, wil ik het best een kans geven. Daarnaast vraag ik me af hoe die OS-brede gebaren (app wisselen, homescreen, etc) zich verhouden tot de gebaren in apps zelf, bijvoorbeeld in spelletjes, file browsers of wat dan ook. Dit moet niet conflicteren.

« Reactie #31 Gepost op: 2013/01/02, 23:11:29 »
@Iedereen: Canonical heeft gezegd dat er geen Android-apps gaan draaien op Ubuntu.
http://www.efytimes.com/e1/fullnews.asp?edid=97557

@Timo: Toch wel hoor. Lees eerst maar eens voordat je me tegenspreekt ;)
http://www.ct.nl/nieuws/whatsapp-dreigt-met-stappen-tegen-whatsapi/5852/

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #32 Gepost op: 2013/01/03, 07:51:13 »
Daarnaast vraag ik me af hoe die OS-brede gebaren (app wisselen, homescreen, etc) zich verhouden tot de gebaren in apps zelf, bijvoorbeeld in spelletjes, file browsers of wat dan ook. Dit moet niet conflicteren.
Wat me ook interessant lijkt: de code die in deze mobiele versie zit voor die swipe-gebaren, zou ook zo maar eens gebruikt kunnen worden in de tablet-versie. Want daar blijkt dat de bediening door de te kleine besturingselementen (knopjes, menu, etc.) nogal te wensen overlaat. Als je in de filmpjes van de Ubuntu Phone ziet hoe bv het menu van de indicators aangesproken wordt, dan denk ik: laat maar komen naar het tablet, dan haal ik volgende week wel zo'n Nexus.  :)
http://www.youtube.com/watch?v=kXWnMTm7We8

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2013/01/03, 09:58:13 »
Leuk ding, die phone. Canonical maakt grote stappen in het ontwikkelen, en verspreiden van Ubuntu. De ambitie is er in ieder geval. Zou er zakelijk gezien nog ruimte in de markt zijn voor Ubuntu-phones/tablets? Blijkbaar wel. Want dit wordt niet gelanceerd met een "op hoop van zegen" sentiment. Canonical zelf weet het beste hoeveel desktop/server gebruikers ze heeft. Zijn die cijfers ergens bekend gemaakt? Weet iemand dat?
Enfin, zo'n phone zou een mooi hebbedingetje zijn voor me.

« Reactie #34 Gepost op: 2013/01/03, 14:27:59 »
@Erik Krom.

In de demovideo met Mark Shuttleworth (http://youtu.be/cpWHJDLsqTU) zag ik al wel een paar andere belangrijke Apps voorbij komen: Evernote bijvoorbeeld. WhatsApp zal dan ook wel lukken of komen.

Note to self: dan hebben we straks dus ook die apps op de desktop?!

[Mod edit: even twee posts samengevoegd.]
« Laatst bewerkt op: 2013/01/03, 14:42:36 door TopGear »

« Reactie #35 Gepost op: 2013/01/03, 15:08:13 »
@Erik Krom.

In de demovideo met Mark Shuttleworth (http://youtu.be/cpWHJDLsqTU) zag ik al wel een paar andere belangrijke Apps voorbij komen: Evernote bijvoorbeeld. WhatsApp zal dan ook wel lukken of komen.

Note to self: dan hebben we straks dus ook die apps op de desktop?!

[Mod edit: even twee posts samengevoegd.]
Ik denk dat de apps in die video gewoon als "opvulling" fungeren, waarschijnlijk moeten ze nog ontwikkeld worden, als ze er al komen.

Als Canonical besluit om de mobiele API's ook in de desktop te implementeren, dan kun je ze inderdaad op je desktop draaien. Mits je de juiste architectuur hebt (ik ga ervan uit dat het geen python is of zo).

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #36 Gepost op: 2013/01/03, 15:18:29 »
Aardig detail: gisteravond zat ik om 22:00 uur in de auto, en luisterde naar het Radio 1-journaal. Het was het tweede nieuwsonderdeel!  :)

« Reactie #37 Gepost op: 2013/01/03, 15:42:57 »
Echter negeert de incapabele en slordige "journalist" Colin van Hoek van Nu.nl en RTL Boulevard elk opensource- of Ubuntu-gerelateerd nieuwsbericht. Alle grote media berichten erover, op NuJij is het het hoogst gewaardeerde nieuwsartikel, ik heb de redactie gemaild... geen antwoord. Hij zal wel liever over een nieuwe app voor zijn iPhone berichten.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/03, 15:52:58 door Cumulus007 »

« Reactie #38 Gepost op: 2013/01/03, 16:20:21 »
Ik denk dat de apps in die video gewoon als "opvulling" fungeren, waarschijnlijk moeten ze nog ontwikkeld worden, als ze er al komen.

Het voordeel is dat het gewoon webapps kunnen zijn, Facebook/Gmail apps bestaan eigenlijk al, omdat ze desktop integration met Ubuntu hebben, diezelfde integration kan ook gebruikt worden op Ubuntu Phone, dus de Facebook app kan gewoon de mobiele versie zijn, met systeemondersteuning als messages, notificaties e.d.

Apps als Skype e.d. lijkt me wat raar inderdaad, omdat die dan nog ARM moeten geport worden.

« Reactie #39 Gepost op: 2013/01/03, 16:24:22 »

Het voordeel is dat het gewoon webapps kunnen zijn, Facebook/Gmail apps bestaan eigenlijk al, omdat ze desktop integration met Ubuntu hebben, diezelfde integration kan ook gebruikt worden op Ubuntu Phone, dus de Facebook app kan gewoon de mobiele versie zijn, met systeemondersteuning als messages, notificaties e.d.

Apps als Skype e.d. lijkt me wat raar inderdaad, omdat die dan nog ARM moeten geport worden.
Dat klopt. Webdiensten zullen de native API daarom niet nodig hebben, alles staat online.

Skype zou er best op kunnen draaien, mits op een X86-systeem. Ik weet alleen niet of Android gebruik maakt van V4L, Pulseaudio in ieder geval niet. Qt kan ook zonder Xorg draaien, want het zou me verbazen als Canonical kiest voor zo'n logge omgeving voor een telefoon.

« Reactie #40 Gepost op: 2013/01/03, 20:00:25 »
@DirkJan: Nogmaals: een officiële versie van WhatsApp zal lang op zich laten wachten. Een onofficiële kunnen we wel tegemoet zien maar dat is en blijft een grijs gebied.

@Cumulus: Of een X86-ARM-vertaler. Mijn smartphone (Motorola Razr i met Android 4.0.4) heeft een x86 Intel Medfield-processor met softwarematig een ARM-vertaler ingebouwd zodat ook de meeste ARM-apps uit de Play Store gewoon werken. Ubuntu zou datzelfde kunnen doen.

« Reactie #41 Gepost op: 2013/01/03, 22:47:03 »
Ik ben zeer benieuwd, ik hoop voor Canonical dat het een succes wordt.

Of ik er een ga kopen is een andere vraag. Bij het instellen van smartphones van anderen heb ik tot nu toe voldoende ervaring opgedaan om te kunnen zeggen dat iOS en Android me niet zo bevallen. In die zin dus wel een kanshebber. Maar ik ben nog steeds supertevreden met mijn Nokia 6230i uit 2005, dus die zal ik niet zo gauw aan de kant schuiven. (En wachten totdat hij kapot gaat kan ook nog wel even duren: hij is twee keer in de vijver gevallen en diverse keren op tegels, en hij heeft geen krimp gegeven. De accu gaat nog altijd vijf dagen mee.)
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

« Reactie #42 Gepost op: 2013/01/04, 10:37:06 »
@DirkJan: Nogmaals: een officiële versie van WhatsApp zal lang op zich laten wachten. Een onofficiële kunnen we wel tegemoet zien maar dat is en blijft een grijs gebied.

Ik vraag me af of daar zo lang op gewacht moet worden. Volgens mij draait whatsapp al op android, en het aanpassen voor Ubuntu is dan een kleine moeite lijkt me. Een andere grafische omgeving, maar allebei Linux toch?

« Reactie #43 Gepost op: 2013/01/04, 10:54:20 »

Ik vraag me af of daar zo lang op gewacht moet worden. Volgens mij draait whatsapp al op android, en het aanpassen voor Ubuntu is dan een kleine moeite lijkt me. Een andere grafische omgeving, maar allebei Linux toch?

Dat hoef je je niet af te vragen, Whatsapp werkt zeer goed op android, evenals Z-WhatsArt .
En aangezien de makers/ontwikkelaars met dit programma hun geld verdienen zal het belangrijk zijn dat hun programma overal goed werkt.
Hoe belangrijk zal afhangen van de markt en het aantal gebruikers.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #44 Gepost op: 2013/01/04, 11:23:33 »
Maar zoals ik al zei: het kostte ze enorm veel overtuigingskracht om een versie voor Windows Phone 8 te maken terwijl ze al op Windows Phone 7 waren dus het was niet zo heel veel moeite. En dan toch zoveel overtuigingskracht van gebruikers nodig... En voor webOS wilden ze het na een petitie van 20000 mensen zelfs niet maken (en dat was in de hoogtijdagen van webOS). Uiteindelijk zijn we daar zelf aan de slag gegaan.

Dus om die reden ben ik nogal sceptisch en neem ik aan dat het dus wel heel lang zal duren voordat ze Ubuntu for Phones gaan ondersteunen. Natuurlijk hangt het ervan af hoeveel marktgroei er is maar dat men hier zomaar aanneemt dat het er (vrijwel) direct is, dat zie ik dus niet gebeuren. Alleen een onofficiële versie.

@Thomas: Ja, draait heerlijk op Android net als WhatsApp Plus die ik gebruik. Maar als het zo simpel te porteren is, doe jij het dan even? Sorry hoor, maar heb je enig idee waarom we nog geen enkele Android-app op Linux hebben ondanks dat het allebei Linux is? Omdat niemand Dalvik ooit geporteerd heeft naar Linux desktop en zonder Dalvik kun je geen Android-apps draaien. Dus moet je ook alle onderliggende code porteren en dat is erg veel werk. Het kan wel met een onofficiële library maar naast dat dat illegaal is is het dan dus ook niet de officiële versie.

« Reactie #45 Gepost op: 2013/01/04, 11:57:08 »
@ Vistaus,
ik denk dat de meeste android apps geen open source zijn? En whatsapp is denk ik ook geen open source? Dan is het toch logisch dat niemand deze even naar Ubuntu kan porten? Of niet dan?

Dat porten zullen de ontwikkelaars van de apps dan dus zelf moeten doen. En deze doen dat alleen als ze er brood in zien.

Dat Whatsapp geen brood zien in het porten van apps naar Windows Phone 8 en WebOS lijkt me een juiste inschatting. Beiden zijn volgens mij een behoorlijke flop aan het worden. Het lijkt me trouwens idd. in de lijn van verwachting dat ze dan ook geen brood zien in Ubuntu Phone. Maar dat ze er  wellicht geen brood in zien om de Android app te porten naar Ubuntu Phone heeft mijns inziens niet te maken met het idee dat dat porten erg ingewikkeld zou zijn. In tegenstelling, dat is waarschijnlijk een fluitje van een cent, zeker met ondersteuning van Canonical.

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #46 Gepost op: 2013/01/04, 12:22:15 »
Er zijn inmiddels Python libraries beschikbaar (Yowsup), dus een client eromheen schrijven is niet zo'n ramp. Het is dan echter geen officiële client en krijgt geen ondersteuning van WhatsApp.

« Reactie #47 Gepost op: 2013/01/04, 12:30:45 »
@ Vistaus,
ik denk dat de meeste android apps geen open source zijn? En whatsapp is denk ik ook geen open source? Dan is het toch logisch dat niemand deze even naar Ubuntu kan porten? Of niet dan?

Dat porten zullen de ontwikkelaars van de apps dan dus zelf moeten doen. En deze doen dat alleen als ze er brood in zien.

Dat Whatsapp geen brood zien in het porten van apps naar Windows Phone 8 en WebOS lijkt me een juiste inschatting. Beiden zijn volgens mij een behoorlijke flop aan het worden. Het lijkt me trouwens idd. in de lijn van verwachting dat ze dan ook geen brood zien in Ubuntu Phone. Maar dat ze er  wellicht geen brood in zien om de Android app te porten naar Ubuntu Phone heeft mijns inziens niet te maken met het idee dat dat porten erg ingewikkeld zou zijn. In tegenstelling, dat is waarschijnlijk een fluitje van een cent, zeker met ondersteuning van Canonical.

Je begrijpt denk ik niet helemaal wat ik zeg.

1 webOS IN HOOGTIJDAGEN. Dat is al een paar jaar geleden.
2 WhatsApp was er al op WINDOWS PHONE 7. Van 7 naar 8 porteren was simpelweg een paar kleine dingetjes aanpassen maar daar zagen ze in eerste instantie geen brood in. En 8 is helemaal geen flop want de Lumia 920 is even vaak besteld als de iPhone 5.
3 WhatsApp is geen open source maar er zijn libraries die je kunt gebruiken om ZELF een client te bouwen. Echter is dat illegaal en je krijgt geen ondersteuning van WhatsApp.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/04, 12:32:49 door Vistaus »

« Reactie #48 Gepost op: 2013/01/04, 13:34:42 »

En 8 is helemaal geen flop want de Lumia 920 is even vaak besteld als de iPhone 5.
Dit betwijfel ik ten zeerste, en lijkt me verre van de waarheid.
1e plek Iphone
2e plek Samsung Galaxy S III met een slordige 30 miljoen verkochte telefoons binnen 150 dagen.

Met de kennis in je achterhoofd dat de fabrieken die de Lumina maken er niet meer kunnen produceren dan 600 000 stuks per maand ?
Ze begonnen zijn met de verkoop in November en we nu dus krap 2 maanden verder zijn zou een kleine grove rekensom kunnen vertellen dat er op dit momen toch zeker X stuks verkocht zijn....

Waar de Lumina 920 echt in de grote lijst staat atm is niet duidelijk, wel lees je zo nu en dan:
Citaat
We reviewed the Nokia Lumia 920 early last month and while we loved the smartphone and the software, we feared history might be repeating itself. Nokia’s last flagship phone featured the same great hardware design, the same Microsoft (MSFT) operating system and the same attractive $99.99 price tag, but it was a flop.

Wat wel weer waar is dat de Lumina 920 de best verkochte telefoon is uit de serie gehele serie Windows telefoons die door AT&T op de markt gebracht word.

Ik zal zelf nooit een telefoon kopen met windows erop, stond van de week weer met een collega in de lift die een telefoontje kreeg, hij wilde opnemen en voila de telefoon liep weer vast.
Viel me nog mee dat hij geen BSOD kreeg in het scherm......  =D

Citaat
3 WhatsApp is geen open source maar er zijn libraries die je kunt gebruiken om ZELF een client te bouwen. Echter is dat illegaal en je krijgt geen ondersteuning van WhatsApp.
Je zal idd geld moeten storten op de rekening van eigenaren van Whatsapp anders krijg je serieuze problemen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #49 Gepost op: 2013/01/04, 13:47:40 »
Je begrijpt denk ik niet helemaal wat ik zeg.

1 webOS IN HOOGTIJDAGEN. Dat is al een paar jaar geleden.
2 WhatsApp was er al op WINDOWS PHONE 7. Van 7 naar 8 porteren was simpelweg een paar kleine dingetjes aanpassen maar daar zagen ze in eerste instantie geen brood in. En 8 is helemaal geen flop want de Lumia 920 is even vaak besteld als de iPhone 5.

Ik begrijp heel goed wat je zegt.

En met de bovenstaande punten bevestig je wat mij betreft alleen maar de stelling dat Whatsapp porten waarschijnlijk niet ingewikkeld is, en binnen korte tijd gedaan kan worden, maar dat het alleen gedaan wordt als Whatsapp daar brood in ziet. :)

Het is dus aan Canonical, en de hardware makers die Ubuntu Phone in de markt gaan zetten om softwaremakers als Whatsapp te overtuigen hun software van Android te porten naar Ubuntu Phone. Als dat lukt, dan kan het waarschijnlijk in korte tijd gepiept zijn. :)