Als nieuweling tot Ubuntu en Linux op zich, is mij gevraagd een server op te zetten waarop anderen kunnen inloggen. Dus ik heb met 6.06LST cd-rom geboot en willen installeren,... met op het einde van de installatie een crash. Keer op keer.
Ik ben toen naar de setup gegaan van 5.10 denk ik dat het was, die iets meer text-based leek (nuja, grafische schil was minder blits), maar toch begrijpelijk. Echter, als ik desktop kies start ik met een grafische schil op.
Kies ik server, start Ubuntu op en zit ik op het einde in... een command venster. Is dit de zogenaamde shell of is dit x11-terminal ?
Echter, is de server zoveel verschilllend van de desktop installatie:
- MOET ik die server setup kiezen of kan ik ook op de desktop versie andere gebruikers binnen Gnome aanmaken, die hun eigen acces hebben tot mappen die ik daar voor hen aanmaak met de nodige rechten ?
Dat de computer op zich draait 24/7 in Gnome of terminal is eender, maar om te starten vind ik het wat geknoei om ter goeder trouw met een makkelijke Linux zoals Ubuntu te starten in server-mode zeg maar. En zou ik liever dus Ubuntu leren/ervaren door stapsgewijs vanuit Gnome en KDE, wat meer met de terminal-vensters te werken, en zo wat commando's te leren. Om dan uiteindelijk zoals met DOS van vroeger, puur in de terminal ook me weg te kunnen vindne.