Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Ubuntu traag en hang-ups  (gelezen 2225 keer)

[Opgelost]Ubuntu traag en hang-ups
« Gepost op: 2012/12/18, 22:52:00 »
Al enige maanden ben ik op mijn 'oude' laptop bezig om met Ubuntu te leren werken.
Na de installatie heb ik alle tips het direct-te-doen-lijstje gelezen en waar nodig het systeem aangepast.
Op zich is het niet moeilijk om te wennen, al heb ik nog niet alles onder de knie.

Helaas werkt het niet lekker.
Ten eerste werkt het erg traag. Vaak krijg ik de melding:'script reageert niet, doorgaan of stoppen.'
Ten tweede 'hangt' het systeem regelmatig. Zelfs vanmorgen tijdens het updaten. Die heb ik onderbroken, na opnieuw opstarten, kreeg ik geen melding meer over updates, dus ik denk dat dat wel goed is gegaan.
Ik sluit hier de hardware-gegevens van mijn laptop in.
Kan iemand me te vertellen of Ubuntu te zwaar is voor deze laptop of dat er een ander probleem kan zijn.
Voorlopig heb ik op mijn 'nieuwe' laptop nog steeds Windows draaien.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/27, 20:56:45 door tfvdbos »

Re: Ubuntu traag en hang-ups
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/18, 22:56:40 »
Heb je al eens een memtest gedaan ?

Na Bios op Shift drukken en blijven drukken tot je Grub ziet tevoorschijn komen.
Selecteer daar met de pijltjestoetsen op memtest.

Laat die maar even doen; kan een tijdje duren.

Wat geheugen bijprikken zou geen slechte zaak zijn. Anders eens een installatie van Xubuntu overwegen; die is een stuk lichter om te draaien.

Edit: mocht je lijstje kloppen dan heb je 2GB geheugen, klopt dat ?
« Laatst bewerkt op: 2012/12/18, 23:05:58 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu traag en hang-ups
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/18, 22:58:25 »
De ijzerwaren.txt is voor mij abracadabra  gewoon merk type soort processor intern geheugen is voldoende.
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: Ubuntu traag en hang-ups
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/18, 23:04:24 »
Het gaat om een Acer 5630 met 2 Gb Ram geheugen ; althans dat is wat ik van dat lijstje kan opmaken. Het zou om een dualcore moeten gaan.

In ieder geval: test je geheugen eens uit met die memtest.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu traag en hang-ups
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/18, 23:05:57 »
Met 1 GB RAM-geheugen kun je beter op Xubuntu overstappen. Bijvoorbeeld door je systeem als volgt om te bouwen:
https://sites.google.com/site/computertip/alternatief

Offline cabra

  • Lid
Re: Ubuntu traag en hang-ups
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/18, 23:07:59 »
welke ubuntu-versie?
had ooit eens een 64-bit versie per ongeluk op "m'n oudere laptop" gezet en draaide ook vierkant
Medion Akoya S4214 - i5-3317U - 4GB RAM - intel HD 4000 - Adata mSATA 128GB SSD - WD 500GB HDD - W8

Esprimo mini PC - Xubuntu 12.04.02

Re: Ubuntu traag en hang-ups
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/19, 00:02:59 »
Je kunt ook Ubuntu 2D proberen... op het inlogscherm kies voor het tandwieltje en dan Ubuntu 2D en log in.

Re: Ubuntu traag en hang-ups
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/19, 10:34:17 »
Om te beginnen heb ik de memtest gedaan. Ik was al gewaarschuwd dat het een tijdje kon duren, dus toen na een half uur nog steeds een knipperlichtje te zien was, ben ik naar bed gegaan.
Vanmorgen knipperde het nog steeds.  Ik wist ook niet wat ik moest verwachten. Een test zal wel een teller laten zien, maar helemaal niets. Nog een keer gedaan en het volgende scherm verscheen (binnen een paar seconden):
- Memtest 86 + v4.20
Intel Core 2       997,5 MHz
L1 Cache : 32 K  13664 MB/s
L2 Cache : 2048K 6519 MB/s
L3 Cache : None

Memory: 1014 M   2086 MB/s
Chipset : Intel i945 Gm/PM (CC: disabled) - FSB : 166 MHz - Type : DDR1
Settings : RAM : 276 MHz (DDR 553) / CAS : 3-2-2-0/Single Channel (64 bits)

512 K e820 off

Memory SPD Information


Voor mij is dit Latijn, dus sorry als er een typefout inzit.
Kan iemand me vertellen wat ik hieruit kan lezen?


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu traag en hang-ups
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/19, 11:24:11 »
Dat je te weinig RAM-geheugen hebt voor hoofdversie Ubuntu, wat de traagheid verklaart.  =D

Memtest duurt eindeloos, namelijk totdat je 'm zelf afbreekt. Eén volledige cyclus duurt soms wel een half uur; het is zinloos om langer door te gaan.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu traag en hang-ups
« Reactie #9 Gepost op: 2012/12/19, 11:35:26 »
Met die laptop en 1 GB RAM zou Ubuntu, zeker als je niet te veel applicaties tegelijk draait, soepel moeten draaien. Welke Ubuntu versie heb je draaien? Met 11.04 heb ik op een 1 GB systeem problemen gehad, die veroorzaakt werden door overmatig geheugengebruik van zeitgeist op die versie. Met Ubuntu 12.04 of 12.10 verwacht ik die problemen niet.

Anderzijds is het natuurlijk wel zo dat je op een 1 GB systeem meer ademruimte krijgt met een lichtere werkomgeving. Echter, 1 GB is niet zo weinig.

Re: Ubuntu traag en hang-ups
« Reactie #10 Gepost op: 2012/12/19, 11:49:29 »
In ieder geval lijkt het erop dat je geheugen wel ok is. Dat is al een vertrekpunt.

De versie van ubuntu hebben we echt wel nodig; anders kunnen we veel gissen, maar geen adequate hulp verlenen.

In principe zou Ubuntu 12.04 zeker wel moeten draaien met 1Gb Ram, maar of het een plezier is is weer wat anders.
Ik zou de bocht kort nemen; gewoon overschakelen op Xubuntu en ik zou zelfs 12.10 willen aanraden omwille van de vernieuwde Xfce. Let wel versie 12.04 Xubuntu wordt langer ondersteund (3jaar) en 12.10 'slechts' 1.5 jaar.

Een andere mogelijkheid: prik een latje geheugen van 1Gb bij. Schroef onderaan het dekseltje van de geheugenbanken eraf, en steek in het vrije slot die geheugenlat erbij. (Deze actie ondernemen met verwijderde batterij en losgekoppelde lader)
Zo'n latje kost echt niet veel, en het is de moeite waard. Zelfs met Xubuntu.
[je gebruiksaanwijzing zal tonen waar dat dekseltje van de geheugenbanken zit, ter info. Of anders even googelen]

Ter info;


je kan op het plaatje klikken, zoals je kan zien in de linkerhoek is het geheugen van 1Gb nog niet ten volle belast met het openen van FF en LO (writer) in de achtergrond. Dus het *zou* moeten werken bij jou zoals vanadium al stelt.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/19, 12:05:32 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu traag en hang-ups
« Reactie #11 Gepost op: 2012/12/19, 12:29:24 »
Dat je te weinig RAM-geheugen hebt voor hoofdversie Ubuntu, wat de traagheid verklaart.  =D

Memtest duurt eindeloos, namelijk totdat je 'm zelf afbreekt. Eén volledige cyclus duurt soms wel een half uur; het is zinloos om langer door te gaan.
1x de hele test dan weet je, dat je niet hele slechte geheugen hebt.
Maar memtest kun je het beste 12uur of langer laten lopen, dit is een stabiliteit test. zodat je weet of je pc langere tijd goed loopt.

Op een oudere pc zou ik xubuntu installeren, loopt veel vlugger.
Omdat je pc langzaam is zou ik kijken naar je videokaart, Intel GMA 4500MHD, of daar problemen mee zijn tav ubuntu.
Dus met google zoeken op ubuntu 12.04+GMA 4500MHD
of ubuntu 12.04+GMA 4500

Re: Ubuntu traag en hang-ups
« Reactie #12 Gepost op: 2012/12/23, 18:24:53 »
Sorry dat ik zo laat reageer, maar ik probeer de genoemde suggesties uit en word vaak afgeleid door allerlei andere onderwerpen die ook van belang zijn.
Uiteindelijk moet ik toch eerst dit probleem oplossen. Bedankt voor alle reacties.

De geheugentest heb ik een hele nacht laten draaien met bovenstaand resultaat.
Voor mij is het rapport niet duidelijk. Ik denk dat ik beter een systeemmonitor, zoals Joris Donders laat zien, moet installeren om een voor mij leesbaar geheugen enz. af te lezen.

Pjotr, waaraan kun je zien dat ik zo'n Intel videokaart heb? Ik zie het nergens staan. Kan het kwaad als ik met dat artikel verder ga en het blijkt een verkeerde kaart te zijn? Of ben ik nog verder van huis?

Ik draai trouwens Ubuntu 12.4.

Zijn de scriptfouten die ik steeds krijg (als het systeem niet hangt) nog een aanwijzing voor iets?

Wanneer dit niets uithaalt, ga ik een Xu- of Lubuntu proberen.

Re: Ubuntu traag en hang-ups
« Reactie #13 Gepost op: 2012/12/23, 19:38:47 »
Voor zover ik het kan vinden zit er in deze Acer een Acer Grapevine moederbord.
Op deze kaart gezocht in Google en geen problemen gevonden.
De bovengenoemde videokaart had trouwens problemen die ik niet herken.


« Laatst bewerkt op: 2012/12/23, 20:07:19 door tfvdbos »

Re: Ubuntu traag en hang-ups
« Reactie #14 Gepost op: 2012/12/23, 21:49:17 »
Probeer nu eerst eens Ubuntu 2D... op het inlogscherm staat een Ubuntu-logo'tje, klik daarop en kies voor Ubuntu 2D. Log nu in.

Dat zou veel beter moeten draaien.

Re: Ubuntu traag en hang-ups
« Reactie #15 Gepost op: 2012/12/23, 22:19:23 »

Wanneer dit niets uithaalt, ga ik een Xu- of Lubuntu proberen.

Xubuntu zal sowieso beter lopen.

Die systeemmonitor zit standaard in ubuntu hoor; zie systeeminstellingen (rechts boven tandwieltje klikken)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu traag en hang-ups
« Reactie #16 Gepost op: 2012/12/24, 11:42:46 »
@Joris Donders, ik zie het er niet bijstaan. Bij systeeminstellingen staan persoonlijk - hardware - systeem, geen systeemmonitor.
@Vistaus, gisteravond heb ik de2D ingeschakeld.
Ik moet de iconen bijstellen want die zijn nu veel te groot.
Het lijkt sneller te gaan, maar het is nog te vroeg om te zien of de scriptfouten en hang-ups niet meer komen.
Wanneer het goed blijft gaan, zal ik op 2D blijven, totdat ik een geheugenbankje heb bijgeprikt.

Het gebruik van Linux valt best mee, maar zodra je iets meer aan het systeem wilt doen/inzien, voel ik me een blinde in een vaag bekende stad.

Re: Ubuntu traag en hang-ups
« Reactie #17 Gepost op: 2012/12/24, 15:31:26 »
@Joris Donders, ik zie het er niet bijstaan. Bij systeeminstellingen staan persoonlijk - hardware - systeem, geen systeemmonitor.
I heb hem daar ook niet tussen staan.

Ik kom er met de Dash (het ubuntu icoon links bovenin) en dan zoeken naar "systeemmonitor".
Een zoekterm als 'systeem' of 'monitor' zou ook al genoeg moeten zijn.

Betreft de het bestand met de ijzerwaren. Deze heeft een xml indeling.
Verander de .txt in .xml en open het met je browser. Dan is het opeens een stuk leesbaarder.
Ik probeerde net een xml versie te uploaden maar het forum accepteert blijkbaar geen .xml bestanden in de bijlagen.

Ik haal eruit:

Acer Aspire 5630
CPU: Intel Core2Duo 1.66Ghz
Mem: 1Gb DDR2
GPU: Intel Mobile 945GM/PM/GMS, 943/940GML and 945GT Express Memory Controller Hub

Systeem is geschikt voor 64-bits.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/24, 15:50:31 door Erik Krom »

Re: Ubuntu traag en hang-ups
« Reactie #18 Gepost op: 2012/12/24, 18:28:15 »
@Erik, dank je voor je reactie. Wat betreft het document ijzerwaren; ik had al ergens een tip gelezen dat je .hml moest veranderen in .txt. Ik heb beide bestanden behouden.

Ik heb systeemmonitor gevonden in Dash home. Daar kan ik zien dat er bijna constant 73 % van het geheugen wordt gebruikt en 43% van het wisselbestand. Ik ben benieuwd wat de experts hiervan vinden.

De gegevens die je hebt genoemd, kloppen.
Ik heb versie Ubuntu 12.4 voor 64-bits.

Het duurt nu met 2D nog steeds erg lang om b.v. het softwarecentrum op te starten.
Wanneer b.v. FF is opgestart, is het redelijk snel om te wisselen van minimaal naar scherm.
Dit heeft te maken met het geheugen dat het kennelijk erg druk heeft, denk ik.

Nog geen scriptfouten tot nu.




Re: Ubuntu traag en hang-ups
« Reactie #19 Gepost op: 2012/12/24, 19:04:04 »
Start het programma "Schijven". Selecteer je harde schijf in de linker kolom. Worden er slechte sectoren gemeld (hoe is de gezondheid van de schijf)?

Offline h2o

  • Lid
Re: Ubuntu traag en hang-ups
« Reactie #20 Gepost op: 2012/12/24, 21:01:42 »
@tfvdbos: Op een dergelijk systeem kun je toch beter de 32 bits gebruiken. Wat ik zelf nogal eens doe is de 32bits i386-686-pae kernel vervangen door (jawel) de i386-486 kernel. Dat scheelt echt een slok op een borrel. Laatst op een Compaq Evo P4 laptopje met 512 MB dit gedaan. Het laptopje vliegt nu als het ware van snelheid.

Ik typ nu vanaf een Acer Aspire 9300 en die draait ook met de i386-486 kernel. Op deze laptop heb ik van alles geprobeerd ook AMD64 en i386-686-pae, maar dat is met 2 GB geheugen toch nutteloos.
Op deze Acer draai ik zelfs heel vlot Gnome 3.4 als het moet en Cinnamon.

Met een systeem als het jouwe zou je eigenlijk een blokkendoos installatie moeten doen en dan zelf Gnome 3 erop zetten. Dan kun je zelf bepalen wat je wil hebben en wat niet. De gangbare distributies als Ubuntu, Mint e.d. gooien eigenlijk een CD image op je harde schijf en passen dat een beetje aan, maar eigenlijk draai je een CD-image op een harddisk. Met een blokkendoos installatie zet je alleen de kern/basis erop en installeer je de benodigde onderdelen zelf. Voordeel is dat je je eigen systeem ook heel goed leert kennen.

Alleen, het is niet voor beginners weggelegd, en veel durf, doorzettingsvermogen e.d. zijn ook nodig.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/24, 21:07:09 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Ubuntu traag en hang-ups
« Reactie #21 Gepost op: 2012/12/24, 22:08:04 »
@Erik, dank je voor je reactie. Wat betreft het document ijzerwaren; ik had al ergens een tip gelezen dat je .hml moest veranderen in .txt. Ik heb beide bestanden behouden.

Ik heb systeemmonitor gevonden in Dash home. Daar kan ik zien dat er bijna constant 73 % van het geheugen wordt gebruikt en 43% van het wisselbestand. Ik ben benieuwd wat de experts hiervan vinden.

De gegevens die je hebt genoemd, kloppen.
Ik heb versie Ubuntu 12.4 voor 64-bits.

Het duurt nu met 2D nog steeds erg lang om b.v. het softwarecentrum op te starten.
Wanneer b.v. FF is opgestart, is het redelijk snel om te wisselen van minimaal naar scherm.
Dit heeft te maken met het geheugen dat het kennelijk erg druk heeft, denk ik.

Nog geen scriptfouten tot nu.





Softwarecentrum is sowieso meestal wat traag, ook op snelle systemen...

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ubuntu traag en hang-ups
« Reactie #22 Gepost op: 2012/12/25, 01:38:42 »
Een cpu van 1.6 Ghz en 1 GB RAM, dat zijn dezelfde specs als mijn Eee netbook (dat op spookachtige wijze door mijn huis zwerft). Ik denk dat Xubuntu hier goed op zal draaien.

Een merkwaardige tip: mijn netbook snort al maanden tot volle tevredenheid op Solus, zeg maar een heel goed getunede Debian.

Advies: probeer ze eens uit  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Ubuntu traag en hang-ups
« Reactie #23 Gepost op: 2012/12/25, 12:10:23 »
...en 43% van het wisselbestand...
Au.
Hier licht het probleem.
Het wisselbestand, beter bekend als swap, is een stuk op je harde schijf dat word gebruikt als je ram geheugen te klein is.
Omdat het via je harde schijf gaat is het een aanmerkelijk stuk langzamer.

Wat hier nog een stuk kan helpen is het verminderen van de swapneiging.
https://sites.google.com/site/computertip/snelheid

Re: Ubuntu traag en hang-ups
« Reactie #24 Gepost op: 2012/12/25, 14:55:31 »
@Cumulus, test wijst uit; geen foute sectoren, schijf is gezond.

@Erik, ik ben een beginner. Meteen nadat ik Ubuntu 12.4 had geïnstalleerd, heb ik meteen de tip op de genoemde site gelezen en waar nodig toegepast, waaronder de swap op 10 zetten. Net gecontroleerd, swap staat op 10.

@Asphyxia, ik ga Xubuntu installeren Even geen dvd's voor handen. Ik ga ook op zoek naar solus.

Bedankt voor de reacties. Ik ben weer terug nadat ik een en ander heb geprobeerd.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/25, 14:59:11 door tfvdbos »