Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.  (gelezen 29246 keer)

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #100 Gepost op: 2012/12/12, 19:39:44 »
Het gaat niet alleen om de reclame (ad-ware) maar je Unity Dash home zoekopdracht gaat het internet op (spy-ware). Noem het dan in minstens Dash Internet

Soon the community switches to the corrected fork, and the malicious version is rejected.
Opmerkelijk hier iets vergelijkbaars te zien: er worden allerlei alternatieve distributies aangeraden. Zelf heb ik een dualboot met Debian ("Wheezy"). Debian lijkt veel op Ubuntu (maar zonder deze fratsen). Wie enige ervaren heeft met Ubuntu kan Debian vast ook wel installeren. :)

(Ubuntu – an ancient African word meaning “can’t install Debian”)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #101 Gepost op: 2012/12/12, 19:48:11 »
Ubuntu – an ancient African word meaning “can’t install Debian”
Hahaha, die prachtige uitspraak blijft geweldig leuk!  :laugh:
Wat vrolijkheid kan dit draadje wel gebruiken. Want Ubuntu blijft natuurlijk gewoon een lekker ding:
http://www.youtube.com/watch?v=-RuMtNBgK_M

Ondanks de bedenkingen die je kunt hebben bij de koers van Ubuntu, het is wel een heerlijk besturingssysteem van hoge kwaliteit. Ik ben een zeer tevreden gebruiker, ook al is dat voor mij de laatste jaren vooral in de vorm van Xubuntu. En ach, een officieel erkende afgeleide zoals Xubuntu, hoort toch ook gewoon bij de *buntufamilie...  =D

« Reactie #102 Gepost op: 2012/12/12, 19:53:33 »
Ondanks de bedenkingen die je kunt hebben bij de koers van Ubuntu, het is wel een heerlijk besturingssysteem van hoge kwaliteit.
Helemaal mee eens.  :)  Zelf ben ik ook geen fan van de koers die Ubuntu vaart, maar ach, zolang je het kan verwijderen vind ik het goed. Canonical moet op één of andere manier toch geld verdienen en als dat kan door middel van bepaalde software, door sommige mensen hier adware genoemd, in het besturingssysteem te integreren, het zij zo. Ik sloop het er na de installatie toch wel uit =D.  Bekijk het gewoon positief!

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #103 Gepost op: 2012/12/12, 20:13:13 »
Bekijk het positief, installeer KDE ;)

Maar het zal idd niet lang duren tot de fork komt...

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #104 Gepost op: 2012/12/12, 20:14:36 »
Daar zijn er nu al ongeveer een miljoen van....  =D

Maar er is voor mij maar één "Wild Thing", en dat is *buntu.  O0

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #105 Gepost op: 2012/12/12, 20:33:08 »
Daar zijn er nu al ongeveer een miljoen van....  =D

Maar er is voor mij maar één "Wild Thing", en dat is *buntu.  O0
De fork van Unity zonder malle winkeltjes in Chinees porselein troep en dergelijke welteverstaan ;)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #106 Gepost op: 2012/12/12, 21:23:34 »
Wat een hoop negativiteit, jammer.
Alleen de Unity desktop praat met Amazon, KDE, LXDE, XFCE die doen dat niet, maar zijn wel even vooruitstrevend !
Daarbij, in Unity kan je het gewoon uitzetten, dus ........
Natuurlijk kan je naar Debian, natuurlijk kan je ook naar Mint e.d. maar dan dan lijkt een *buntu zonder Unity mij een betere keuze,
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #107 Gepost op: 2012/12/12, 21:41:11 »
Zolang Xubuntu zo is als het is blijf ik daarbij (met groot genoegen).

Maar op zich kan het geen kwaad om als gebruiker kritisch te blijven. Er zijn al genoeg systemen waar de gebruikers klakkeloos alles voor zoete koek slikken. De hoofddistro Ubuntu zelf gaat een richting op waarbij kennelijk steeds minder gebruikers zich thuis voelen. Ik kan me voor stellen dat veel mensen na de periode van Gnome 2 wel iets van teleurstelling voelen.  Gelukkig zijn er nog keuzes en springen anderen in het gat wat Ubuntu achterlaat. Reclame in een Linuxdistro is ook niet mijn ding (uit principe).

Jarenlang de luxe gehad om gewoon van Ubuntu versie naar Ubuntu versie te gaan. Ik hoop dit nu met Xubuntu te beleven (en anders wijken we uit naar Mint, Kubuntu of desnoods weer Windows).

« Reactie #108 Gepost op: 2012/12/12, 22:22:47 »
Wat een hoop negativiteit, jammer.
Alleen de Unity desktop praat met Amazon, KDE, LXDE, XFCE die doen dat niet, maar zijn wel even vooruitstrevend !
Daarbij, in Unity kan je het gewoon uitzetten, dus ........
Natuurlijk kan je naar Debian, natuurlijk kan je ook naar Mint e.d. maar dan dan lijkt een *buntu zonder Unity mij een betere keuze,

Je kunt ook naar Fedora of Arch Linux met Unity ;)

Maar inderdaad, KDE, Xfce en E17 en consorte zijn net zo vooruitstrevend.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #109 Gepost op: 2012/12/13, 00:23:09 »
door sommige mensen hier adware genoemd, in het besturingssysteem te integreren, het zij zo.
of spyware?
Spyware is de naam voor computerprogramma's (of delen daarvan) die informatie vergaren over een computergebruiker en deze doorsturen naar een externe partij
Vergaren Unity Dash home zoekopdrachten informatie over mij als computergebruiker (wat heb ik te verbergen?)

Op mijn ip-adres zal vaak zijn gezocht op "te" (genoeg in Unity voor terminal en/of teksteditor :) )

« Laatst bewerkt op: 2012/12/13, 20:03:04 door testcees »

« Reactie #110 Gepost op: 2012/12/13, 07:53:22 »
De vraag is ook maar: heb je de Dash in feite echt nodig ? Mijn vriendin werkt met Unity zonder ook maar een zoekopdracht te geven in de Dash (ik weet het: dit is geen referentie) en toch krijgt ze alles gedaan.

Ze werkt veel met chronisch zieke mensen en maakt veel tekstdocu's op ; dus behoorlijk veel documenten en behoorlijk 'gevoelige' data.
Toch blijft ze bij Unity omdat het zo soepel werkt. Alles wat ze nodig heeft staat eigenlijk in de launcherbalk links.

Haar ding is met de Dash, los van het feit dat ie data verstuurt naar Canonical (12.04 gebruikt ze), dat ze het een tik agressief vindt  het concept van de Dash  lol .

Maar evengoed gebruikt ze 12.04 semi-professioneel, en heeft daar geen moment spijt van. Ook niet toen ze dit verontrustende topic las.
Ik vermoed dat er zo heel veel mensen zijn.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #111 Gepost op: 2012/12/13, 08:04:17 »
De vraag is ook maar: heb je de Dash in feite echt nodig ? Mijn vriendin werkt met Unity zonder ook maar een zoekopdracht te geven in de Dash (ik weet het: dit is geen referentie) en toch krijgt ze alles gedaan.
Grappig. Toen Unity in 11.04 werd geintroduceerd werden er op dit forum heilige oorlogen gevoerd omdat we zogenaamd alleen maar met 16 keer klikken het programma naar keuze konden opstarten; en om die reden werd er dan teruggevallen op andere distro's als Xubuntu.

Je hebt gewoon gelijk, want als je je meestgebruikte apps in de launcher hebt staan, hoef je helemaal niets op te zoeken, het blijkt (wat sommigen al wisten) dat dat helemaal niet het geval is. Het is wel zo dat als je gebruikmaakt van andere zoekfuncties, waaronder die naar bestanden, wat meer van Unity gebruik gaat maken, maar ook daar zijn alternatieven voor(via de bestandsverkenner).

« Reactie #112 Gepost op: 2012/12/13, 08:32:22 »
Xubuntu 12.10 met Caïro dock als visueel voorbeeld:

Mijn 'Dash' is op het dock dat blauwe muisje links dat wanneer je erop klikt een nette boomstructuur weergeeft a la Gnome 2
De iconen geven een Unity-gevoel, en je kan met een gerust hart ermee werken.
Ik wil maar zeggen: Je hoeft niet per se bij Ubuntu te blijven, de afgeleiden doen fantastisch werk.
Oh ja, je kan in Xubuntu, Kubuntu, ..., zo veel docks neerpoten als je wenst; dus een hoge(re) workflow is gegarandeerd.
[einde reclame-modus]

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #113 Gepost op: 2012/12/13, 10:22:11 »
Haar ding  met de Dash, los van het feit dat ie data verstuurt naar Canonical (12.04 gebruikt ze), dat ze het een tik agressief vindt  het concept van de Dash  lol .

Maar evengoed gebruikt ze 12.04 semi-professioneel, en heeft daar geen moment spijt van. Ook niet toen ze dit verontrustende topic las.
12.04 verstuurt nog helemaal niets vanuit de dash naar canonical (of andere partijen).
Die functie/narigheid is pas in 12.10 en zal door de systeembeheerder op het werk wel verwijderd worden mocht men gaan upgraden.

« Reactie #114 Gepost op: 2012/12/13, 11:50:17 »
Citaat
Dat kan best kloppen, ik werk zelf in de zorg en zie hoe er met data omgegaan wordt.  Ik kan je zeggen: zeer verontrustend.

« Reactie #115 Gepost op: 2012/12/13, 12:26:42 »
Citaat
Dat kan best kloppen, ik werk zelf in de zorg en zie hoe er met data omgegaan wordt.  Ik kan je zeggen: zeer verontrustend.

Toch niet bij Groene Hart Ziekenhuis hè? =D

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #116 Gepost op: 2012/12/13, 12:59:14 »
Ik ben ervan overtuigd dat het geen kwade wil betreft bij Canonical. Dat ze nu ook op de vingers getikt werden door RMS himself (op zijn eigene, ietwat extreme manier) zal hen wel doen nadenken, en ze zullen wel ten goede ingrijpen indien nodig.

Het idee zelf, de Dash voor alle mogelijke zoekopdrachten gebruiken, is goed. De opdringerige manier waarop Amazon search nu werd geïmplementeerd (ik zoek een lokaal bestand en krijg meteen een mooie Amazon aanboeding) is een uitschuiver.

De Dash is zeker nog niet matuur. Bestanden zoeken is al een stuk beter nu ook "locate" naast zeitgeist wordt gebruik. Maar een muzieklens die niets toont terwijl je Ubuntu folder wel degelijk vol steekt, is nog steeds niet volgens de verwachtingen.

« Reactie #117 Gepost op: 2012/12/13, 13:04:25 »
Geen problemen met de muzieklens hier, zowel op 12.04 als 12.10 Op 11.10 had ik dat probleem inderdaad wel.

Maarja, die ads zomaar terugdraaien is niet aan de orde. Tenzij iemand een smak geld wil betalen want een contract verbreken is niet goedkoop...

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #118 Gepost op: 2012/12/13, 13:14:12 »
De muzieklens doet het op voorwaarde dat je je bibliotheek met Rythmbox of een andere applicatie die door zeitgeist getracked wordt, hebt ingelezen. Ik vind dat de muzieklens het moet doen van zodra er muziek op je systeem staat. Ik gebruik Sonata met mpd (nog steeds de enige volledig werkende oplossing voor gapless playback onder linux).

De ads terugdraaien zal moeilijk zijn, maar de manier waarop dit geïmplementeerd wordt, kan wel bijgestuurd worden.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #119 Gepost op: 2012/12/13, 13:45:13 »
De muzieklens doet het op voorwaarde dat je je bibliotheek met Rythmbox of een andere applicatie die door zeitgeist getracked wordt, hebt ingelezen.
Dat dacht ik ook en zo zal het ongetwijfeld bedacht zijn, maar bij heeft dit nooit gewerkt. Ben er al sinds 11.04 mee aan het prullen en nu gooi ik die lens er standaard af.

Citaat
De ads terugdraaien zal moeilijk zijn, maar de manier waarop dit geïmplementeerd wordt, kan wel bijgestuurd worden.
De instellingen zullen zodanig verfijnd worden (is ons verteld) dat je dat met een enkele klik uit kunt zetten. Maar wat werkelijk gewenst wordt (iig door mij) is dat het al standaard *uit* staat, maar dat zal er wel niet van komen.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/13, 13:47:20 door markba »

« Reactie #120 Gepost op: 2012/12/13, 13:59:40 »
De muzieklens doet het op voorwaarde dat je je bibliotheek met Rythmbox of een andere applicatie die door zeitgeist getracked wordt, hebt ingelezen. Ik vind dat de muzieklens het moet doen van zodra er muziek op je systeem staat. Ik gebruik Sonata met mpd (nog steeds de enige volledig werkende oplossing voor gapless playback onder linux).

En dat ging dus ook mis. Onder 11.10 indexeerde de muzieklens mijn muziek niet ondanks dat ik het in Rhythmbox had geïmporteerd. Vanaf 12.04 gaat het prima.

« Reactie #121 Gepost op: 2012/12/14, 17:47:07 »
mooi, zodat alle commentaar weg valt op blz 5.. :) Goed gedaan

« Reactie #122 Gepost op: 2012/12/14, 20:00:50 »
mooi, zodat alle commentaar weg valt op blz 5.. :) Goed gedaan

Elk topic gaat wel eens een beetje offtopic in the heat of the discussion. Als je nog iets toe te voegen hebt, dan hoor ik het graag en dan gaan we weer ontopic daarmee :)

Maar persoonlijk denk ik dat alles wel gezegd is nu.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #123 Gepost op: 2012/12/14, 20:08:21 »
Veel Android-telefoons schenden waarschijnlijk de Nederlandse privacywet door geen opt-in aan te bieden voor het verzamelen van locatiegegevens
Locatiegegevens zijn persoonsgegevens. Zijn mijn zoekgegevens niet persoonlijk? Unity Dash home heeft ook geen opt-in.

Tevens verzamelt spyware persoonsgegevens zonder toestemming, hetgeen in strijd is met de privacywetgeving
De vergelijking met spyware is wellicht wat lomp (sorry) maar past het onaangekondigd versturen van mijn Unity Dash home zoekopdrachten bij de wikipediatekst over privacy
Daarbij komt tegenwoordig:
  •     Zelf bepalen wie welke informatie over ons krijgt.
  •     De wens onbespied en onbewaakt te leven.

« Reactie #124 Gepost op: 2012/12/14, 20:13:02 »
@maikel: Op basis van Cees zijn post, ga je dan ook nog even pleiten voor een opt-in voor Android en zodoende Android niet meer aanraden?