Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe directory of bestanden delen  (gelezen 601 keer)

Offline glda19

  • Lid
hoe directory of bestanden delen
« Gepost op: 2012/11/29, 23:09:11 »
Hi
wat is de juiste weg om een directory te delen.
Doe ik het via  de samatool of via de brouwser dan kan ik via vista er wel op maar heb dan geen schrijf rechten ook al staan die aan en ook de gast is aan gevinkt.
Doe ik het zelfde maar dan door rechts op de directory te klikken dan en dan alles aan te vinken ook de gast dan lukt het wel dan kan ik schrijven vanop vista.
Hoe komt het dat het via de samba tool niet werkt ?

MVG Glenn

Re: hoe directory of bestanden delen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/25, 13:16:57 »
Hallo Glen,
Vreemd dat niemand nog geantwoord heeft maar ik deed het vandaag door op de Ubuntu directory met de rechter muisknop te klikken.
Je krijgt dan 3 tabs waarbij je de "Rechten" blijkbaar hebt proberen in te stellen. Dat lukt mij ook niet.
Als je echter aar het tabje "Delen" gaat dan vink je de opties "Deze map delen" en "Anderen toestaan . . ." aan.  Vervolgens de knop "Gedeelde map aanmaken" en dan komt er een schermpje van Nautilus die de rechten automatisch wil instellen.
Als je daarna terug gaat naar de rechten zul je zien dat er een optie bij gekomen is die er voorheen niet was.

Ergens wordt er, indien nog niet geïnstalleerd, gevraagd om samba te installeren. Tussendoor gewoon even doen + nog wat extra bestandjes die nodig zijn . . . . Nu zou je de map in je Windows omgeving moeten kunnen zien.

Succes.
Marco
Leer begrijpend lezen en geef antwoord op de vraag die gesteld wordt

Re: hoe directory of bestanden delen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/26, 10:16:49 »
samba en voor de muisklikkers heb je swat
en intern kan NFS ook nog wel enof sshfs, maar dan moet je met sleutels gaan werken.