Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 12.04 LTS met LG NAS situatie  (gelezen 958 keer)

Offline schoonen

  • Lid
Ubuntu 12.04 LTS met LG NAS situatie
« Gepost op: 2012/11/22, 09:10:00 »
Hoi,

Ik ben redelijk nieuw met Ubuntu en ontdek nog steeds nieuwe dingen en mogelijkheden. Wel wennen en wil eigenlijk niets anders meer.

Nu heb ik een LG NAS N2A2DD2 staan die voorheen te benaderen was.

Sinds enige tijd krijg ik de foutmelding:

Via Netwerk doorbladeren en klik op mijn NAS naam
Kan de locatie niet aankoppelen
Error resolving '': Aan hostnaam is geen adres verbonden

Als ik klik op smb dan krijg ik:

Kon ‘smb://schoonen1.local/volume1_public/’ niet weergeven
Fout: Kon gedeelde Windows-map niet aankoppelen
Kies een andere weergavemethode en probeer het opnieuw.

Ik heb al heel wat gelezen en software als Mountmanager bekeken, maar kom er helaas niet zelf uit.

Graag wil ik een enthousiaste newby v.w.b. Ubuntu blijven en dit ook blijven gebruiken.

Via de webbrowser de NAS admin in door middel van het IP adres werkt ook niet.

Ik zou graag door een meer ervaren gebruiker op de goede weg geholpen worden.

Mijn dank is bij voorbaat groot!

Johan

Re: Ubuntu 12.04 LTS met LG NAS situatie
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/22, 15:43:02 »
Hallo Johan,

Ik heb hier een LG NAS A2N2 staan en alles werkt naar behoren. In het verleden wel eens problemen gehad maar dat lag niet aan de NAS én niet aan Ubuntu. Voor je probleem zie ik twee mogelijke oorzaken:

De eerste mogelijkheid zit in een gewijzigd ip-adres. Het kan zijn dat door herstarten van je router of je NAS er een ander ip-adres aan de NAS is toegewezen. Aangezien je ook geen verbinding krijgt als je de NAS via het ip adres probeert te bereiken lijkt me dit een zeer waarschijnlijke kandidaat. Om die problemen in de toekomst te voorkomen kun je via de instellingen van je router een vast ip-adres aan de NAS toewijzen. Ook vereist als je de DDNS optie van de NAS (toegang vanaf een andere locatie via internet) wilt gebruiken overigens. Extra tip: als je een netwerkprinter hebt is het verstandig om die ook een vast ip-adres te geven.
Hoe je bij die instellingen komt is afhankelijk van je router.

Als je de NAS een vast ip-adres hebt gegeven dan adviseer kun je vervolgens op verschillende manieren instellen dat die automatisch wordt aangekoppeld. Er zijn op het forum verschillende tips te vinden over de verschillende manieren hoe dat te realiseren.

Zelf gebruik ik tot grote tevredenheid daarvoor het programma Gigolo. Je kunt daar aangeven welke locaties Gigolo aan moet koppelen. Als je dan vervolgens Gigolo automatisch op laat starten bij het booten (via de instellingen van Ubuntu, zoek in de dash naar opstarttoepassingen) heb je daar verder geen omkijken meer naar. Bij de eerste keer aankoppelen van je NAS zal waarschijnlijk gevraagd worden naar je gebruikersnaam en wachtwoord voor de betreffende locatie op de NAS (tenzij je dat al eerder hebt gedaan en aan hebt gegeven dat Ubuntu het wachtwoord permanent moet onthouden). Dat laatste is overigens ook de tweede mogelijke oorzaak: kloppen rechten en wachtwoorden nog of is er iets gewijzigd op de NAS.

Succes! Als je er niet uitkomt laat het even weten.

edit: op een plek router staan waar NAS had moeten staan.

« Laatst bewerkt op: 2012/11/23, 14:08:02 door DirkJan »