Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XP op de andere schijf  (gelezen 1074 keer)

Offline juup

• Lid
  • Steunpunt: Nee
XP op de andere schijf
« Gepost op: 2006/02/19, 11:19:03 »
Ubunt draait nu sinds een week prima op de hda die ook het eerst aan de beurt is in de bios met opstarten. De andere harde schijf (hdb) ligt er wat verloren bij (ook160GB) dus dacht ik daar XP weer op te zetten voor alle spellen van de kids.
Ik heb dat al eens gedaan maar dan neemt XP het over bij het opstarten en is Ubuntu en of Grub onvindbaar. XP wil ook niks doen om die andere schijf te herkennen want  het ext3 formaat is onleesbaar voor Bill. Hoe kan ik Grub daarna weer activeren? Of opnieuw installeren onder XP? omdat Ubuntu zo prettig werkt wil ik niet het risico lopen dat ik het niet meer terug vind als ik XP er op zet.
Groeten Juup

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
XP op de andere schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2006/02/19, 11:58:28 »
Windows is nogal lastig als 'em niet op sector nul begint. Vandaar dat normaal eerst XP wordt gezet en dan Ubuntu. Maar niet getreurt. Grub maakt XP wijs dat het wel op nul zit. Het zal dus lukken, maar via een omweg: boot up via een live cd. Dan doe je sudo gedit /etc/fstab
maak een regen bij:
/dev/sda /media/sda ext3
dan
sudo mount -a
Zo, nu kan je terug aan uw schijf. Nu de grub herinstellen.
Dit is (denk ik, sorry weet het niet zeker, misschien eerst even google)
grub --reconfigure

Offline juup

• Lid
XP op de andere schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2006/02/19, 12:33:22 »
Beste Zappa
Is het handig als ik XP op de andere schijf zet en deze dan in  bios als eerst opstartbare maak. zit XP dan op nul? Het maakt mij niets uit als ik Grub maar kan blijven gebruiken om te kiezen. (in mijn eerdere gebruik kreeg ik aldoor grub error 17) Of blijft Grub aldoor weg, waar of hoe je XP er ook opzet als het er later op de pc komt dan Ubuntu met grub?
Bedankt voor het meedenken alvast.
Groeten Juup

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
XP op de andere schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2006/02/19, 13:08:10 »
Windows heeft inderdaad de vervelende gewoonte om te denken dat hij alleen is op de wereld (zoals het moederbedrijf, :)) en zal dus inderdaad de grub overschrijven. Vandaar dat het beter is eerst windows te installeren, maar mijn manier moet werken zonder iets in de BIOS te veranderen.