Als ik je vragen zo lees, dan wil je absoluut niet dat er iets verloren gaat. In dat geval kan je het beste Kubuntu naast Ubuntu installeren, als dual-boot. Dan kan je op je gemak aan de KDE-desktop wennen. Aan KDE kan je heel veel instellen, de een vindt dat mooi en de ander niks, dat is eenieders smaak. Kubuntu heeft veel eigen programma's en draait op andere libraries dan Ubuntu. De ervaring leert, dat enkele programma's vanuit de andere desktopomgeving installeren wel gaat, maar bij teveel kan je in problemen komen. Voorbeelden: op mijn Kubuntu heb ik bv. Synaptic en Gimp draaien, zonder problemen. Op Xubuntu heb ik wel eens Calligra (een KDE-officepakket) geinstalleerd (gewoon, omdat het kan), maar na de eerste zeer moeizame opstart geconstateerd dat dit geen goed plan was. De kubuntu-desktop over je Ubuntu installeren zou ik afraden. Dat kan een tijdje goed gaan, maar ook hopeloos crashen.
Het nadeel van een dual-boot Ubuntu/Kubuntu is, dat je in je GRUB-opstart twee keer 'Ubuntu 12.10' zal zien. Ik denk dat het wel mogelijk is, om die naamgeving aan te passen ergens in een GRUB-configuratiefile.