Op deze manier kun je toch weer wat met je netbook.
Ik heb ook zo'n netbook (een ASUS met 1gb vast gesoldeerd geheugen) en met van origine Windows 7 starter. Een zeer ergerlijke gebruikservaring. Heel, heel erg traag. Echt bij het updaten van de virusscanner even koffie zetten. Zouden ze zo eigenlijk niet moeten willen verkopen.
Met Xubuntu draait dat netbookje als een zonnetje. Gebruik hem voor even tussendoor op de bank, tuin of onderweg. Eigenlijk jammer dat de netbookjes aan het verdwijnen zijn.
Ik heb Windows 7 starter er nu nog wel als dual-boot opstaan, maar het enige wat ik er vooral mee doe is updaten (verspilde moeite dus).
Ja, hier hetzelfde. Zo af en toe pakte ik het netbookje om Windows te voorzien van de laatste updates. En veel meer dan dát deed ik er ook niet meer mee. Of je moet het zo héél af en toe updaten van de TomTom van mijn vrouw erbij meetellen. Maar dat was het eigenlijk.
Dat updaten van Windows op dergelijke machientjes is altijd een vervelende en avondvullende klus. Afgelopen vrijdagavond hebben de updates bijna vier uur staan "hakken". Zuchtend en steunend moest het arme machientje al dat "geweld" verwerken. Ook bij het opstarten duurde het bijna een kwartier (ja, écht waar) voordat alle services geladen waren. Om nog maar niet te spreken over de performance van het systeem. Die was om te huilen. En dat was ook meteen de hoofdreden waarom ik dit apparaatje veelal niet gebruikte en stond te verstoffen in een achteraf-laatje.

Zo hadden ze deze netbookjes inderdaad nooit mogen verkopen. Windows 7 Starter was/is gewoon té zwaar voor dergelijke computertjes. Maar nu, met Xubuntu.... WOESH! FLITS! WHOOP! "Als de brandweer", zeggen we toch? Ongelooflijk, wat een verschil! Het machientje is weer bruikbaar, is razendsnel met opstarten en qua gebruik. En ook niet onbelangrijk: het ziet er ook nog eens strak uit. Tenminste: vind ik! Ha ha...

Eerlijk gezegd had ik het eerst geprobeerd met Lubuntu, maar in de live-versie vertoonde die al de nodige kuren. Daarna een standaard Ubuntu in de live-modus. Die draaide er wel redelijk op, maar ik merkte toch dat die een tikje te zwaar was. Dus werd het Xubuntu. Ook prima!