Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alleen voor hacker?  (gelezen 6497 keer)

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Alleen voor hacker?
« Reactie #25 Gepost op: 2012/11/10, 23:24:59 »
dat Linux een droom OS is voor hackers

Voor veel hackers wel. :)

Linux kent geen technische beperkingen,  je kan en mag hacken wat je wil.

Maar idee achter Ubuntu is juist dat iedereen vrije software, zoals Linux, kan gebruiken. Niet alleen hackers. :)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hacker
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #26 Gepost op: 2012/11/10, 23:41:08 »
Hackers, hackers... ik vind het zo'n negatief woord. Bij hackers denkt men gelijk aan digitale criminelen die inbreken in andermans computer, maar in feite zijn een heleboel hulpverlenende op dit forum "hacker". Volgens wikipedia:
Citaat
In het bijzonder wordt het woord hacker gebruikt in volgende betekenissen:

Iemand die een programmeertaal of -omgeving zo goed kent dat hij/zij zonder zichtbare moeite een programma kan schrijven.
    Iemand die een technologie bedenkt, ontwerpt, uitwerkt, implementeert, test en verbetert.
    Iemand die onconventionele maar adequate oplossingen bedenkt tegen lekken, fouten en problemen van andere aard met behulp van beschikbare middelen.
    Iemand die tracht om via andere dan de officiële wegen een computersysteem binnen te dringen teneinde een beveiligingsprobleem te kunnen aantonen en mogelijk verhelpen.

Van de laatste soort zal je hier geen mensen aantreffen denk ik, maar van de eerste drie vind je hier tientallen mensen. Zelf versta ik onder "hacken" ook het zodanig aanpassen van je systeem dat het jou bevalt, en ja, dat is nu eenmaal mogelijk in Linux. Vanuit dat opzicht ben ik ook een "hacker" ;)

« Reactie #27 Gepost op: 2012/11/10, 23:51:49 »

Maar idee achter Ubuntu is juist dat iedereen vrije software, zoals Linux, kan gebruiken. Niet alleen hackers. :)

Ik denk eerder dat veel hackers de onmogelijkheden willen opzoeken en dan zit je dus verkeerd bij Linux door de openheid ;)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2012/11/11, 10:34:17 »
@Vanadium: Welke GNU-tools op OSX? Kan hier geen GNU-tools gebruiken op mijn Macbook Pro zonder ze zelf te installeren.
Voor zover ik gehoord heb, komt een apple computer standaard met een terminal mee. Ik kan dat zelf niet controleren want ik heb zo geen dingen.

« Reactie #29 Gepost op: 2012/11/11, 10:47:03 »
@Vanadium: Welke GNU-tools op OSX? Kan hier geen GNU-tools gebruiken op mijn Macbook Pro zonder ze zelf te installeren.
Voor zover ik gehoord heb, komt een apple computer standaard met een terminal mee. Ik kan dat zelf niet controleren want ik heb zo geen dingen.

Hier op mijn Macbook Pro zit inderdaad standaard een terminal maar gnu-tools in de terminal dat lukt me niet...

« Reactie #30 Gepost op: 2012/11/11, 11:46:33 »
Er ontstaat altijd onduidelijkheid omdat er verschillende definities worden gebruikt wat hackers zijn.

1. Hackers zijn mensen die bestaande apparaten, software e.d. aanpassen aan hun eigen behoeften.

2. Hackers zijn mensen die hun kennis over software misbruiken om middels zwakheden in software zich toegang te verschaffen tot private gegevens.
 -> Deze categorie wordt meestal weer in tweeën verdeeld:
       a) Degenen die vervolgens die toegang misbruiken, en data stelen, misbruiken.
       b) Degenen die de zwakheden in software melden zodat deze verholpen kan worden zonder dat er misbruik wordt gemaakt van de verworven toegang.

Ubuntu is voor de eerste categorie een droombesturingssysteem, door de openheid, en de infrastructuur van open source software kan je heel gemakkelijk het systeem aanpassen naar je eigen wens.

Voor de tweede categorie maakt het niet zoveel uit of je een open source of gesloten besturingssysteem gebruikt, het is een kwestie van persoonlijke voorkeur van de hacker

« Reactie #31 Gepost op: 2012/11/11, 12:41:27 »
Hier op mijn Macbook Pro zit inderdaad standaard een terminal maar gnu-tools in de terminal dat lukt me niet...
Zijn dingen als ls, cd, cat etc.. niet zo uit de doos beschikbaarop een mac?

« Reactie #32 Gepost op: 2012/11/11, 12:58:44 »
Zijn dingen als ls, cd, cat etc.. niet zo uit de doos beschikbaarop een mac?

Ja maar slechts deels; alleen een paar basis gnu-commando's.

Trouwes, cd is geen GNU-commando want dat werkt op elk OS dat er bestaat incl. Windows (en dir op Win is ook eigenlijk hetzelfde als ls).
« Laatst bewerkt op: 2012/11/11, 13:00:15 door Vistaus »

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2012/11/11, 13:11:02 »

Citaat
Iemand die een programmeertaal of -omgeving zo goed kent dat hij/zij zonder zichtbare moeite een programma kan schrijven.
is een hacker

echter:
Citaat
Iemand die een programmeertaal of -omgeving zo goed kent dat hij/zij met zichtbare moeite een programma kan schrijven.
is weer geen hacker

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #34 Gepost op: 2012/11/11, 13:31:12 »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #35 Gepost op: 2012/11/11, 13:36:18 »
Degenen die vervolgens die toegang misbruiken, en data stelen, misbruiken.
Dit zijn m.i. crackers, ze verdienen de naam hacker niet !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #36 Gepost op: 2012/11/11, 13:55:50 »

Trouwes, cd is geen GNU-commando want dat werkt op elk OS dat er bestaat incl. Windows (en dir op Win is ook eigenlijk hetzelfde als ls).
Dat cd op veel systemen hetzelfde doet betekent niet dat het ook hetzelfde is. Maar je hebt gelijk, het is idd geen gnu coreutil, maar zit in de verschillende shells ingebakken.

Wel apart dat ze bij zo'n appel niet gewoon de standaard set meeleveren.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #37 Gepost op: 2012/11/11, 14:31:23 »
Laat ik ook eens een poging wagen in het definitiefeest ('feest' is een trending topic de laatste tijd)  ;)

De eerste twee beschrijvingen op wikipedia slaan imho op programmeurs en niet op de algemene aanduiding 'hackers'. Die kenmerken zich doordat ze systemen proberen te kraken. Daarin heb je nog wat onderscheiden:
White hat hackers proberen systemen te kraken en daarvoor betaald te krijgen van de gekraakten, omdat ze lekken aantonen. Er worden zelfs wedstrijden gehouden, waarbij de gelukkige enkele tienduizenden dollars kan beuren omdat de lekjes in de nieuwste browser zijn bovengekomen. Gebeurt ook daarbuiten, Mozilla is ooit weken op zoek geweest naar een mysterieuze Rus, die bij aantonen van een lek inderdaad een beloning kon krijgen. Er zijn hobbyclubjes die zo geld verdienen.
Penetration testers zijn vrijwel hetzelfde, die testen op verzoek systemen. Als de systeembeheerder dat zelf doet is dat zoiets als de slager die zijn eigen vlees keurt. Ook dit gebeurt met medeweten. Ik heb ooit zo'n flip bezig gezien, die kwam bij de directie even een pc kraken en een ton van het bedrijf overmaken naar zijn privébankrekening (de directeur was inmiddels lijkbleek en rijp voor de hartbewaking).
Bovengenoemde kleine zelfstandigen zijn nuttig. Wat doorgaans bedoeld wordt, zijn black hat hackers (voorheen crackers), die dit doen voor eigenbedoeld gewin. Kan Geld zijn, maar ook om info te stelen, voor welk eigenvernoemd doel dan ook.

Grenzen zijn hier en daar vaag, maar de term 'hacker' wordt imho wat vreemd gebruikt hier en daar.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #38 Gepost op: 2012/11/12, 08:59:10 »

Dat cd op veel systemen hetzelfde doet betekent niet dat het ook hetzelfde is. Maar je hebt gelijk, het is idd geen gnu coreutil, maar zit in de verschillende shells ingebakken.

Wel apart dat ze bij zo'n appel niet gewoon de standaard set meeleveren.
Het gedrag van commando's zoals cd, ls, ... wordt gespecifieerd door de POSIX (1003.2) standaard. Deze komen oorspronkelijk uit Unix, die van GNU zijn feitelijk een kloon van de originele Unix tools. Mac OS X heeft zijn tools van FreeBSD, dus eigenlijk rechtstreeks van Unix.

Veel verschil maakt het niet, er zijn wat commando's niet beschikbaar, anderen die dan weer niet in GNU zitten, wat flags die anders zijn, ...

Buiten de GNU en de BSD-implementaties van deze shell utilities wordt ook busybox vaak gebruikt.

Merk trouwens op dat de GNU tools nooit officieel POSIX-gecertificeerd zijn (niet dat dat zo belangrijk is), terwijl die van OS X dat wel zijn.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net