Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grubmenu en meerdere distro's  (gelezen 496 keer)

Grubmenu en meerdere distro's
« Gepost op: 2012/10/30, 10:16:40 »
Hoi,

Ik heb op een testcomputer verschillende distro's geinstalleerd.

Ubuntu 12.10
Ubuntu 13.04 (test)
Xubuntu 12.10
Kubuntu 12.10
Lubuntu 12.10

en daarnaast probeer ik nog wat andere distro's uit.

Nu is het sinds 12.10 zo, dat het grubmenu alleen nog maar de versie toont, en niet meer de partitie waarop de versie is geinstalleerd.
Voorheen had ik een lijstje gemaakt, waarop stond welke distro op welke partitie stond, zoals:

Ubuntu 12.10 SDA1
Ubuntu 13.04 SDA5 enz.

Om te voorkomen, dat ik niet meer weet welke distro ik opstart, wil ik graag de distro's installeren zonder het grubmenu.
In dat geval, installeer in dus eigenlijk alleen maar het grubmenu met de distro op SDA1.

Na allerlei updates van de verschillende distro's hoef ik dus alleen maar het grubmenu te verversen door dat te doen in de distro op SDA1.

Zo weet ik altijd precies, in welke volgorde de diverse distroś staan.

Hoe krijg ik het dus voor elkaar om een distro te installeren zonder grubmenu?

Flip

Re: Grubmenu en meerdere distro's
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/30, 11:25:22 »
Ik heb met Xubuntu (slechts een dualboot met Kubuntu) simpel de partitie gekozen waar ie moest opkomen en voor '/' gekozen als type op die partitie.

Naderhand heb ik gewoon in Kubuntu (primair OS van mijn laptop) een sudo update-grub gedaan; met als rare entry "Ubuntu 'Class Gnu'" en 2 modi voor de kernel.

Met als resultaat dat Xubuntu mijn Grub van Kubuntu niet heeft overgenomen.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Grubmenu en meerdere distro's
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/30, 11:36:16 »


voor een overzicht van de installatie ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Grubmenu en meerdere distro's
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/30, 12:36:09 »
Hoi,

Mijn probleem is, dat in het grubmenu nu 5 keer de naam Ubuntu 12.10 staat, zonder de aanduiding van de partitie erbij.

Wat ik nu probeer, is om Ubuntu 12.10 te installeren op SDA1, en grub op SDA

Dan   Ubuntu 13.04 op SDA5  (3 en 4 zijn voor extended en Swap) en grub te installeren op SDA5
Dan Xubuntu 12.10 op SDA6 en grub op SDA6
Dan Kubuntu 12.10 op SDA7 en grub op SDA7
Dan Lubuntu 12.10 op SDA8 en grub op SDA8

Dan blijft naar mijn idee het grub-menu op SDA  steeds hetzelfde, en hoef ik alleen maar het grub-menu op SDA aan te passen, als er een distro extra wordt geïnstalleerd.
Als het grub-menu van de distro's op de andere partities via een update wordt aangepast, zou het naar mijn idee alleen maar aangepast worden op de betreffende Partitie (Hoop ik in elk geval.

Ik ga hiermee aan de slag, en hoop dat het zo werkt.

Re: Grubmenu en meerdere distro's
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/30, 20:14:38 »
de ppa van grub-customiser toevoegen en zo je grub aanpassen naar je noden.

Ik zou het dan zo aanpakken.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Grubmenu en meerdere distro's
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/31, 07:01:11 »
Jam dat had ik dus ook al gedaan, maar ook bij grub-customizer kon ik niet zien op welke partitie welke distro was geinstalleerd.

Nadat grub-customizer was geïnstalleerd, had ik in plaats van 5 keer 12.10 ineens 9 keer 12.10.

Dat werkte dus niet echt goed.

Gister ben ik weer begonnen van voor af aan. Na alles te hebben geïnstalleerd, kreeg ik geen grub-menu meer te zien, en startte de computer direct op in ubuntu 12.10 van partitie SDA1.

Toen update-grub gedaan, en na opstarten stonden alle distro's netjes op volgorde in het grub-menu.

SDA1, SDA5,SDA6,SDA7,SDA8.

En dat heb ik genoteerd, dus weet ik welke 12.10 welke distro is.
Of alles zo blijft werken na diverse updates, weet ik nog niet, maar dat zie ik dan wel weer.