Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 6.10 en WiFi  (gelezen 1726 keer)

speek

  • Gast
6.10 en WiFi
« Gepost op: 2007/02/25, 16:01:17 »
Sinds een week of 3 draai ik Ubuntu 6.10. Redelijk intuitief en sofar (bijna) geen grotere problemen. Eindelijk onafhankelijk van Bill Gates. 1 belangrijk item lukt me tot nu toe niet: wireless netwerkverbinding.

Aanwezige hardware:
Nieuwe Toshiba Satellite A100-405 (160G schijf, 2G intern). Intel Core Duo T2050.
Grafische adapter nVidia Gforce 7600 met 256 kb eigen geheugen. Uiteraard een intern modem.
Draadloos:
Intel Wireless LAN 802.11a/b/g
IntelĀ® PRO/Wireless 3945ABG network connection and IntelĀ® 945PM Express chipset

Router: Linksys Broadband Router 2.4 Ghz; type WRT54GL, firmware versie 4.30.1

Die Router gebruik ik zonder problemen op een wireless laptopje dat op XP draait.
Op die Router is natuurlijk "wireless security" ingesteld, en wel 'WPA Personal".
Als ik die beveiliging op de router geheel uitschakel krijgt ik een prima WiFi verbinding met Ubuntu. Maar met die wpa-security ingeschakeld kom ik er vanaf Ubuntu niet doorheen. Het programma WiFi-radar laat keurig het aanwezig draadloze netwerk zien, op volle signaalsterkte.

Mijn conclusie: Ubuntu 6.10 weet geen raad met de WPA beveiliging op de Router.

Wie weet raad?

6.10 en WiFi
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/25, 16:34:28 »
WPA is inderdaad nog best lastig WEB werkt wel dus misschien kun je die uitproberen?
homemade HTPC

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
6.10 en WiFi
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/25, 16:50:05 »
Citaat van: raydekok
WPA is inderdaad nog best lastig WEB werkt wel dus misschien kun je die uitproberen?
@raydekok: je bedoelt waarschijnlijk WEP.....   :-)

Inderdaad, ray heeft gelijk. Probeer eens WEP, in combinatie met een MAC-adresfilter in de router. Zo heb je toch nog een redelijke mate van veiligheid.

Overigens zal de komende versie van Ubuntu, 7.04, die eind april zal verschijnen, wat dit betreft beter presteren. Wederom @raydekok: ook beter dan alfa 4!

Offline SWAT

  • Administrator
6.10 en WiFi
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/25, 20:34:11 »
indien je wpa gebruik, moet je wpa_supplicant gebruiken, werkt gewoon goed. Je moet je enkel even verdiepen in de configuratie file, maar daarvan staan genoeg voorbeelden op internet. :)

P.S. WEP is onveilig en evil, onbeveiligd netwerken is slecht want iedereen kan je gegevens meelezen, gebruik WPA(2)