Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ALSA, ASIO, PulseAudio ??  (gelezen 2975 keer)

Offline bijd3hand

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
ALSA, ASIO, PulseAudio ??
« Gepost op: 2012/10/05, 21:19:31 »
Hallo,

ondanks zoeken op Youtube, Google etc. kom ik er niet uit:
-wat is het verschil tussen ALSA, JACK, PulseAudio, AC97 en ASIO drivers?

Ik wil het weten, want ik wil wel gitaar opnemen, via de nieuwe Rocksmith Rocktone USB kabel (is een analoog-digitaal converter voor gitaar, zie http://inthegame.nl/reviews/rocksmith-review/ ).

Bij Windows moet je dan de ASIO drivers installeren en dan kan je het hele zooitje aan de praat krijgen met bv GuitarRig of een open source variant.

Maar hoe zit dat bij Ubuntu? Bij een uitleg over Rakkarack op Youtube vliegen termen als Jack, en ALSA om de oren en ik heb ook al PulseAudio geinstalleerd. Wat heb je nodig en wat niet?

En wat heb je nodig als je MIDI via USB gaat opnemen (voor mb mn el.drumset erop aan te sluiten)?
En waarom heeft Skype de PulseAudio drivers nodig?

Kan iemand het even helder uitleggen, want echt snappen doe ik het niet.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/05, 21:25:38 door bijd3hand »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
  • Steunpunt: Nee
Re: ALSA, ASIO, PulseAudio ??
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/06, 09:33:24 »
Misschien heb je iets aan deze site, er wordt ea aangeraden uitgelegd.
http://linux.autostatic.com/

Offline bijd3hand

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: ALSA, ASIO, PulseAudio ??
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/11, 12:28:38 »
Misschien heb je iets aan deze site, er wordt ea aangeraden uitgelegd.
http://linux.autostatic.com/
Gaat alleen op JACK in.

Mijn vraag is toch niet zo moeilijk, wat is Pulse Audio, ALSA en Jack in Linux en wat zijn  de verschillen? Wat zijn de verschillen ten opzichte van AC'97 en ASIO drivers in Windows?

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
  • Steunpunt: Nee
Re: ALSA, ASIO, PulseAudio ??
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/11, 13:36:47 »
Misschien heb je iets aan deze site, er wordt ea aangeraden uitgelegd.
http://linux.autostatic.com/
Gaat alleen op JACK in.

Mijn vraag is toch niet zo moeilijk, wat is Pulse Audio, ALSA en Jack in Linux en wat zijn  de verschillen? Wat zijn de verschillen ten opzichte van AC'97 en ASIO drivers in Windows?

Even zelf googlen is ook niet zo moeilijk....

Offline AutoStatic

  • Lid
    • autostatic
    • linux.autostatic.com - Audio Productie & Linux
  • Steunpunt: Nee
Re: ALSA, ASIO, PulseAudio ??
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/13, 23:43:03 »
wat is het verschil tussen ALSA, JACK, PulseAudio, AC97 en ASIO drivers?
ALSA: Linux audio drivers, bijna alle audio interfaces onder Linux (ook de Rocksmith Rocktone USB kabel) gebruiken de ALSA drivers (behalve FireWire interfaces).
JACK: JACK is een zgn. sound daemon, een sound server. ALSA kan namelijk maar geluid doorgeven van één applicatie, niet van meerdere applicaties tegelijk. Het kan wel maar aangezien ALSA een driver stack is is het daar niet voor bedoeld. Daar is JACK dus voor, om verschillende applicaties die geluid produceren dit ook tegelijkertijd te kunnen laten doen. Daar komt nog bij dat JACK dit doet met de laagst mogelijke vertraging (latency) en bovendien kun je met JACK allerlei applicaties aan elkaar knopen, eigenlijk zoals je microfoons, effecten e.d. aan een mixing console aansluit. JACK is de mixing console in deze context.
PulseAudio: Ook een sound daemon, zorgt er ook voor dat meerdere applicaties tegelijkertijd geluid door kunnen geven. Maar in tegenstelling tot JACK maakt het voor PulseAudio niet zo veel uit hoe lang het rondsturen van de audio allemaal duurt, oftewel vertragingen (latency) zijn voor PulseAudio geen probleem. JACK is hier heel miereneukerig in, alle audio moet binnen de ingestelde tijd (kun je instellen met JACK) binnen zijn anders krijg je dat je audio kan gaan hakkelen of storen. PulseAudio is dan ook de standaard sound daemon voor Ubuntu en zorgt ervoor dat al je geluid werkt.
AC97: Volgens mij is dit een soort standaard voor onboard soundchips.
ASIO: drivers voor Windows die minimale vertraging (latency) zouden moeten garanderen.

De verschillen zijn dus duidelijk: PulseAudio en JACK zijn sound daemons, ALSA en ASIO zijn driver stacks en AC97 is een standaard voor soundchips.

Ik wil het weten, want ik wil wel gitaar opnemen, via de nieuwe Rocksmith Rocktone USB kabel (is een analoog-digitaal converter voor gitaar, zie http://inthegame.nl/reviews/rocksmith-review/ ).

Bij Windows moet je dan de ASIO drivers installeren en dan kan je het hele zooitje aan de praat krijgen met bv GuitarRig of een open source variant.

Maar hoe zit dat bij Ubuntu? Bij een uitleg over Rakkarack op Youtube vliegen termen als Jack, en ALSA om de oren en ik heb ook al PulseAudio geinstalleerd. Wat heb je nodig en wat niet?
JACK en een programma om je muziek op te nemen, zoals bijvoorbeeld Qtractor. Wil je geen JACK gebruiken dan kun je het met Audacity proberen. Maar dan kun je alleen je cleane signaal opnemen en er verder niks mee doen. Als je JACK gaat gebruiken kun je beschikken over amp sims (Guitarix), effecten (Rakarrack) en deze opnemen (Qtractor).

En wat heb je nodig als je MIDI via USB gaat opnemen (voor mb mn el.drumset erop aan te sluiten)?
Een opnameprogramma dat MIDI kan opnemen, zoals Qtractor of voor drums bijv. Hydrogen.

En waarom heeft Skype de PulseAudio drivers nodig?
Omdat Skype een typische desktopapplicatie is en ingepast moet worden in de rest van de desktop. Aangezien die desktop onder Ubuntu voor zijn geluid alles via PulseAudio doet gebruikt Skype dat ook.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/13, 23:49:01 door AutoStatic »

Offline bijd3hand

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: ALSA, ASIO, PulseAudio ??
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/21, 21:26:24 »
 :D
Kijk eens wat een helder antwoord, het kan wel!

Ik heb idd ook gegoogled, maar de antwoorden in Wikipedia zijn niet zo down-to-the-ground als dit antwoord.

In Wikipedia heeft bijkbaar een audiofiele nerd die stukjes over ALSA enzo geschreven met termen als API's enzo en niet zo'n helder antwoord als dit :)

Laatste vraag dan: waarom heeft Windows dan geen sound-daemon? Of zijn die niet zo bekend?

Thnx!

wat is het verschil tussen ALSA, JACK, PulseAudio, AC97 en ASIO drivers?
ALSA: Linux audio drivers, bijna alle audio interfaces onder Linux (ook de Rocksmith Rocktone USB kabel) gebruiken de ALSA drivers (behalve FireWire interfaces).
JACK: JACK is een zgn. sound daemon, een sound server. ALSA kan namelijk maar geluid doorgeven van één applicatie, niet van meerdere applicaties tegelijk. Het kan wel maar aangezien ALSA een driver stack is is het daar niet voor bedoeld. Daar is JACK dus voor, om verschillende applicaties die geluid produceren dit ook tegelijkertijd te kunnen laten doen. Daar komt nog bij dat JACK dit doet met de laagst mogelijke vertraging (latency) en bovendien kun je met JACK allerlei applicaties aan elkaar knopen, eigenlijk zoals je microfoons, effecten e.d. aan een mixing console aansluit. JACK is de mixing console in deze context.
PulseAudio: Ook een sound daemon, zorgt er ook voor dat meerdere applicaties tegelijkertijd geluid door kunnen geven. Maar in tegenstelling tot JACK maakt het voor PulseAudio niet zo veel uit hoe lang het rondsturen van de audio allemaal duurt, oftewel vertragingen (latency) zijn voor PulseAudio geen probleem. JACK is hier heel miereneukerig in, alle audio moet binnen de ingestelde tijd (kun je instellen met JACK) binnen zijn anders krijg je dat je audio kan gaan hakkelen of storen. PulseAudio is dan ook de standaard sound daemon voor Ubuntu en zorgt ervoor dat al je geluid werkt.
AC97: Volgens mij is dit een soort standaard voor onboard soundchips.
ASIO: drivers voor Windows die minimale vertraging (latency) zouden moeten garanderen.

De verschillen zijn dus duidelijk: PulseAudio en JACK zijn sound daemons, ALSA en ASIO zijn driver stacks en AC97 is een standaard voor soundchips.

Ik wil het weten, want ik wil wel gitaar opnemen, via de nieuwe Rocksmith Rocktone USB kabel (is een analoog-digitaal converter voor gitaar, zie http://inthegame.nl/reviews/rocksmith-review/ ).

Bij Windows moet je dan de ASIO drivers installeren en dan kan je het hele zooitje aan de praat krijgen met bv GuitarRig of een open source variant.

Maar hoe zit dat bij Ubuntu? Bij een uitleg over Rakkarack op Youtube vliegen termen als Jack, en ALSA om de oren en ik heb ook al PulseAudio geinstalleerd. Wat heb je nodig en wat niet?
JACK en een programma om je muziek op te nemen, zoals bijvoorbeeld Qtractor. Wil je geen JACK gebruiken dan kun je het met Audacity proberen. Maar dan kun je alleen je cleane signaal opnemen en er verder niks mee doen. Als je JACK gaat gebruiken kun je beschikken over amp sims (Guitarix), effecten (Rakarrack) en deze opnemen (Qtractor).

En wat heb je nodig als je MIDI via USB gaat opnemen (voor mb mn el.drumset erop aan te sluiten)?
Een opnameprogramma dat MIDI kan opnemen, zoals Qtractor of voor drums bijv. Hydrogen.

En waarom heeft Skype de PulseAudio drivers nodig?
Omdat Skype een typische desktopapplicatie is en ingepast moet worden in de rest van de desktop. Aangezien die desktop onder Ubuntu voor zijn geluid alles via PulseAudio doet gebruikt Skype dat ook.

Offline AutoStatic

  • Lid
    • autostatic
    • linux.autostatic.com - Audio Productie & Linux
  • Steunpunt: Nee
Re: ALSA, ASIO, PulseAudio ??
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/21, 21:33:19 »
Laatste vraag dan: waarom heeft Windows dan geen sound-daemon? Of zijn die niet zo bekend?
Windows gebruikt ook een sound-daemon alleen noemen ze dat niet zo bij Microsoft, onder Windows heet dat een service geloof ik. En dan zou het equivalent de Windows Audio service zijn. Maar kan ernaast zitten, ben geen Windows gebruiker.

Offline bijd3hand

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: ALSA, ASIO, PulseAudio ??
« Reactie #7 Gepost op: 2013/10/19, 02:49:08 »
Laatste vraag dan: waarom heeft Windows dan geen sound-daemon? Of zijn die niet zo bekend?
Windows gebruikt ook een sound-daemon alleen noemen ze dat niet zo bij Microsoft, onder Windows heet dat een service geloof ik. En dan zou het equivalent de Windows Audio service zijn. Maar kan ernaast zitten, ben geen Windows gebruiker.
Tijdje geleden maar heldere antwoorden.

Heb ondertussen al eens gejamd met guitarix en rackarack en mijn gitaar. JACK is ergens zelfs beter, want je kan bijvoorbeeld meespelen met een Youtube Video door JACK met PulseAudio samen te laten werken. Veel lastiger in Windows met de ASIO drivers!

Het wordt mij steeds duidelijker hoe het zit, maar handig blijft het niet. Wellicht moet nog eens PulseAudio en ALSA eens geintegreerd worden, in ieder geval minder zichtbaar voor de gemiddelde gebruiker, zodat ze bij simpel opnemen (zoals van een externe bron zoals platenspeler, telefoon etc) minder ingewikkeld wordt en niet tegen het ALSA/PulseAudio schisma aanlopen.

Nogmaals hartelijk bedankt voor je bijdrage!

Offline Vistaus

  • Webteam
    • vistaus
  • Steunpunt: Nee
Re: ALSA, ASIO, PulseAudio ??
« Reactie #8 Gepost op: 2013/10/21, 11:30:28 »
PulseAudio en ALSA zijn tegenwoordig al gekoppeld aan elkaar. Als je een programma of service gebruikt die ALSA gebruikt dan stuurt ALSA het door naar PulseAudio.

Offline bijd3hand

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: ALSA, ASIO, PulseAudio ??
« Reactie #9 Gepost op: 2013/10/22, 00:26:57 »
PulseAudio en ALSA zijn tegenwoordig al gekoppeld aan elkaar. Als je een programma of service gebruikt die ALSA gebruikt dan stuurt ALSA het door naar PulseAudio.
Ah, ok, bedankt :)