Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10  (gelezen 17661 keer)

Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #25 Gepost op: 2012/10/05, 10:22:12 »
Gelukkig kun je altijd ook nog VirtualBox gebruiken, dan weet je zeker dat je veilig aan het 'spelen' bent :)

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #26 Gepost op: 2012/10/05, 10:39:06 »
Gelukkig kun je altijd ook nog VirtualBox gebruiken, dan weet je zeker dat je veilig aan het 'spelen' bent :)
Ach, je hoeft het allemaal niet te overdrijven en mensen bang te maken dat 12.10 instabiel zou zijn en dat je er alleen maar mee zou kunnen spelen (= niet-productief zijn), dat is een beetje het beeld wat hier neergezet wordt. Versie 12.10 is gewoon een goede versie waar iedereen, ook  beginners zo mee zou kunnen werken, zonder dat het meteen in elkaar stort of zo, draai 'm zelf al geruime tijd als dual-boot, gaat prima.

Het is alleen zo dat de veranderingen gradueel (langzaam, evolutionair) gaan waardoor een directe noodzaak om over te gaan niet meteen aanwezig is. Dat is mijn persoonlijke  overweging om voor de  mensen die ondersteun, vast te houden aan 12.04 LTS. Zelf ga ik niet uit van het dogma dat  een LTS altijd beter (stabieler) zou zijn dan een tussenversie, maar bekijk dat ad-hoc op basis van mijn eigen ervaring.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #27 Gepost op: 2012/10/05, 10:45:16 »
Dat is leuk, wanneer je wilt kijken hoe het er uit ziet, maar het OS communiceert dan niet met de hardware, dus is het geen "echte" test.
Er is nog een mogelijkheid, n.l. installeren op een externe schijf/stick, dat werkt alleen iets trager, maar je loopt minder risico's :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #28 Gepost op: 2012/10/05, 13:06:44 »
Ach, je hoeft het allemaal niet te overdrijven en mensen bang te maken dat 12.10 instabiel zou zijn en dat je er alleen maar mee zou kunnen spelen (= niet-productief zijn), dat is een beetje het beeld wat hier neergezet wordt. Versie 12.10 is gewoon een goede versie waar iedereen, ook  beginners zo mee zou kunnen werken, zonder dat het meteen in elkaar stort of zo, draai 'm zelf al geruime tijd als dual-boot, gaat prima.

Het is alleen zo dat de veranderingen gradueel (langzaam, evolutionair) gaan waardoor een directe noodzaak om over te gaan niet meteen aanwezig is. Dat is mijn persoonlijke  overweging om voor de  mensen die ondersteun, vast te houden aan 12.04 LTS. Zelf ga ik niet uit van het dogma dat  een LTS altijd beter (stabieler) zou zijn dan een tussenversie, maar bekijk dat ad-hoc op basis van mijn eigen ervaring.

Overdrijven? Ik zeg toch helemaal niet dat 12.10 instabiel is? Mijn reactie was bedoeld voor testen en uitproberen in het algemeen en niet perse op het wel of niet installeren van een tussenversie. En daar is VirtualBox een mooi hulpmiddel voor :)

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2012/10/05, 13:16:16 »
en behalve met Virtualbox kan je ook heel makkelijk met Clonezilla op een USB-stick een imagekopie maken.
Zelfs met een stabiele distro gaat er wel eens wat mis (ik pruts graag) en dan is een vorige image binnen enkele minuten weer terug gezet.

Offline markba

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2012/10/05, 13:50:39 »
Overdrijven? Ik zeg toch helemaal niet dat 12.10 instabiel is?
Ik doelde ook niet specifiek op jou, alhoewel je dat kunt denken, sorry daarvoor, maar meer op de algemene teneur van deze draad: LTS is goed, stap niet over naar een tussenversie. En als je het dan hebt over 'veilig' en 'spelen' past dat mooi in dat plaatje (het omlaagpraten van een tussenversie). Vandaar.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2012/10/05, 17:22:22 »
Ik vind het advies om niet naar 12.10 over te stappen, te conservatief. De "tussenversies" zijn wel degelijk ook bedoeld als stabiele werkomgevingen voor de "gewone" gebruiker. Een nieuwe Ubuntu gebruiker kan gerust kennis maken met Ubuntu via de nieuwste editie. Het is trouwens die editie die Canonical standaard aanbiedt.

Een advies dat ik wél volledig zou ondersteunen is: wacht enkele weken vooraleer de nieuwste versie te nemen. Het gebeurt vaak dat er nog zeer zichtbare fouten opduiken in de nieuwe releases, maar die worden er doorgaans binnen enkele weken uitgegomd.

FrSu

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 2012/10/05, 20:05:27 »
Ik zal zeker overstappen. 12.04 loopt bij mij steeds vast en dat doet 12.10 gelukkig niet. Zo heeft iedereen zijn eigen ervaringen en dus ook zijn eigen "waarheid". Dat is nou voor mij het mooie van Linux. ;)

« Reactie #33 Gepost op: 2012/10/05, 20:30:26 »
Overdrijven? Ik zeg toch helemaal niet dat 12.10 instabiel is?
Ik doelde ook niet specifiek op jou, alhoewel je dat kunt denken, sorry daarvoor, maar meer op de algemene teneur van deze draad: LTS is goed, stap niet over naar een tussenversie. En als je het dan hebt over 'veilig' en 'spelen' past dat mooi in dat plaatje (het omlaagpraten van een tussenversie). Vandaar.

Oh, ja dat kwam omdat je mij citeerde. Maar goed, ik snap het, zand erover! :)

Offline markba

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2012/10/05, 21:26:56 »
Ik zal zeker overstappen. 12.04 loopt bij mij steeds vast en dat doet 12.10 gelukkig niet.
Toevallig had ik gisteren iemand aan de lijn die van 10.04 naar 12.04 is overgestapt en ook klaagde over de vele vastlopers (heb er zelf overigens geen last van); daarop raadde ik hem aan om voorlopig even met unity-2d te werken. Maar mogelijk dat 12.10 dan voor hem idd ook een oplossing kan zijn. Interessant.

« Reactie #35 Gepost op: 2012/10/05, 21:28:12 »
Ik kan bevestigen dat Unity in 12.10 een stuk sneller en responsiever is :)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2012/10/05, 22:30:43 »
Ik heb niet te klagen over 12.04 maar ik ga wel over. Mocht het niet brengen wat ik wil kan ik altijd terug.
Heb de home map op een andere partitie staan en mijn apps staan in het software centrum ingesteld dus ik hoef alleen dat lijstje af te werken en klaar.
Niet zo veel werk om over te stappen.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2012/10/06, 10:44:13 »
Een  goed bedoeld advies van Pjotr, maar een overbodig advies voor de ervaren , de nieuwsgierige en experimentele gebruiker. Een newbie zal zal Ubuntu downloaden van Ubuntu loco Nederland waar binnenkort waarschijnlijk zal staan: Met gepaste trots presenteert de Nederlandse Ubuntu-gemeenschap het besturingssysteem Ubuntu 12.10
Een waarschuwing voor kinderziektes heb ik hier nooit gezien: http://www.ubuntu-nl.org/

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #38 Gepost op: 2012/10/06, 10:51:51 »
Ubuntu 12.04 LTS is bijzonder geschikt voor professioneel gebruik. Medewerkers willen hun werk doen en hebben vaak geen belangstelling in nieuwe versies en mogelijkheden. Ieder half jaar alle computers upgraden kost extra tijd van een beheerder (de LTS ondersteuning is 5 jaar, goed moment om gelijk desktops te vervanging?).

12.04 LTS geeft, tenzij ingesteld, geen upgrade-melding voor 12.10, de eerstvolgende upgrade is 14.04 LTS.

Soms zijn thuisgebruikers wel geïnteresseerd in nieuwe mogelijkheden en computers (en hebben altijd een back-up van persoonlijke bestanden).
Thuisgebruikers kunnen in hun eigen (vrije) tijd een upgrade uitvoeren en leren omgaan met nieuwe mogelijkheden.

Wie een upgrade naar 12.10 wil kan op het tabblad 'updates' aangeven van iedere versie een melding te krijgen.

Meestal bevat de 1e versie na de LTS (nu 12.10) veel nieuws, is er in de 2e versie vooral aandacht voor snelheid, in de 3e voor stabiliteit en daarna is er weer een LTS-versie.

Als gebruikers van de normale versies doorgeven wat er verder kan worden verbeterd kan dat ook worden gebruikt voor de volgende LTS, nu 14.04. (https://launchpad.net/ubuntu/)

De levensduur van 12.10 is korter (tot april 2014). Wie kiest voor normale upgrades, kan niet zomaar terug naar een LTS en krijgt iedere 6 maanden een upgrade om de computer (gratis!) te voorzien van nieuwere en verbeterde versies van Ubuntu en favoriete programma's.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/LTS
http://askubuntu.com/questions/16366/whats-the-difference-between-a-long-term-support-release-and-a-normal-release
http://wiki.ubuntu-nl.org/UpgradeUbuntuQuantal
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #39 Gepost op: 2012/10/06, 11:08:26 »
Heldere uitleg :)

Alleen in dit geval is 12.10 al sneller, veel sneller sowel qua booten als qua responsiveness :)

« Reactie #40 Gepost op: 2012/10/06, 12:02:59 »
De laptop van mijn vriendin met 12.04 Unity, geeft steeds een melding van een interne fout. Ze is dat beu dus ik denk dat ik daar 12.10 op ga zetten om haar gerust te stellen.

Of anders een herinstallatie van 12.04.1 ; dat zit ook in de mogelijkheden natuurlijk.

Persoonlijk zie ik weinig écht vernieuwend in 12.10 dus ik denk dat deze versie in feite overbodig is sowieso.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Tom

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2012/10/06, 12:31:33 »
Idem hier met Xuby 12.10 ,op wat extra speelgoed voor de paneel balkjes en een wat lichtere kleur ,verder niks bijzonders ..blijf dus ook op de LTS.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #43 Gepost op: 2012/10/06, 13:51:28 »
Idem hier met Xuby 12.10 ,op wat extra speelgoed voor de paneel balkjes en een wat lichtere kleur ,verder niks bijzonders ..blijf dus ook op de LTS.

Dat is een prima keuze :) Alleen vergeet niet dat er ook een nieuwe kernel in 12.10 zit (ja, ook in Xuby) die een hoop verbeteringen brengt waaronder een betere levensduur van de accu en minder problemen met slaapstand ;)

« Reactie #44 Gepost op: 2012/10/06, 14:26:02 »
Tjonge, de keuze wordt niet gemakkelijker. Als beginnend Linuxgebruiker had ik mede op basis van dit topic besloten om bij de 12.04 LTS te blijven. Nu begin ik evenwel weer te twijfelen, want ik heb wel last van dat slaapprobleem. Toch nog weer even nadenken.

Bert Ernste (Xubuntu 24.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2012/10/06, 15:11:43 »
Ik zal zeker overstappen. 12.04 loopt bij mij steeds vast en dat doet 12.10 gelukkig niet.
Toevallig had ik gisteren iemand aan de lijn die van 10.04 naar 12.04 is overgestapt en ook klaagde over de vele vastlopers (heb er zelf overigens geen last van); daarop raadde ik hem aan om voorlopig even met unity-2d te werken. Maar mogelijk dat 12.10 dan voor hem idd ook een oplossing kan zijn. Interessant.

ja, veel compiz gerelateerde freezes idd.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #46 Gepost op: 2012/10/06, 15:34:08 »

ja, veel compiz gerelateerde freezes idd.
Compiz is van het begin af aan brakke meuk geweest.... Ik kan er nog steeds niet over uit, dat men deze onbetrouwbare zooi als basis heeft genomen voor een complete werkomgeving (met straks geen keuze meer voor Unity 2D).

Offline Tom

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2012/10/06, 17:02:35 »

Dat is een prima keuze :) Alleen vergeet niet dat er ook een nieuwe kernel in 12.10 zit (ja, ook in Xuby) die een hoop verbeteringen brengt waaronder een betere levensduur van de accu en minder problemen met slaapstand ;)
Dat weet ik Vistaus maar is voor mij pers´ niet van toepassing (desktop) maar voor Laptop gebruikers inderdaad die zouden dat kunnen gebruiken ,indien ze problemen daar mee hebben.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2012/10/06, 17:59:38 »
De laptop van mijn vriendin met 12.04 Unity, geeft steeds een melding van een interne fout.
Zo lijkt de LTS inderdaad een buggy product. Iedere andere ubuntuversie zou echter ook die foutmeldingen geven, mocht ook in die andere versies Apport hebben aangestaan. Om een duistere reden stond dit in de laatste LTS versie standaard aan. Zo vermijdt je die foutmeldingen (http://www.webupd8.org/2012/06/how-to-get-rid-of-internal-system-error.html):
gksudo gedit /etc/default/apport
Verander "enabled" van "1" naar "0", en bewaar het bestand
Herstart dan de computer, en als je daar geen zin in hebt:
sudo service apport stop
sudo service apport start force_start=1

Citaat van: testcees
Ubuntu 12.04 LTS is bijzonder geschikt voor professioneel gebruik. Medewerkers willen hun werk doen en hebben vaak geen belangstelling in nieuwe versies en mogelijkheden. Ieder half jaar alle computers upgraden kost extra tijd van een beheerder (de LTS ondersteuning is 5 jaar, goed moment om gelijk desktops te vervanging?).
Dat is goed verwoord, en eigenlijk de bedoeling van Canonical. Hun "tussenversies" zijn wel degelijk bedoeld als stabiele versies voor het grote publiek. En ik zie geen belangrijke redenen om die af te raden voor beginners (zoals ik reeds zei ;) ).

« Reactie #49 Gepost op: 2012/10/06, 18:01:10 »
Het lijkt voor mij dat de tussenversies hier vaak als een soort beta's worden gezien, ten onrechte naar mijn mening.  Een weekje of twee wachten is misschien verstandig, zodat je kunt zien of er veel problemem te voorschijn komen bij de upgrades van anderen. En uiteraard een upgrade een beetje plannen is ook aan te raden, bijv. aan het begin van een vrij weekend en niet net voor een belangrijk verslag ingeleverd dient te worden ;), maar verder zou ik me er niet zo druk over maken. Ubuntu is niet bepaald bleeding edge en mede daardoor i.h.a. wel erg stabiel.
Voor thuisgebruik heb ik de zin van lts versies nooit echt gezien, doorgaans zat ik rond deze tijd (en in het voorjaar) echt te wachten op een upgrade, omdat ik al een tijdje ppa's aan het verzamelen was om gebrek aan updates  te compenseren. Dit is uiteraard vrij persoonlijk, ik ben nieuwsgierig (en ongeduldig) van aard en wil nieuwe features e.d. altijd graag direkt proberen. Aan de andere kant, alles alles naar tevredenheid  werkt en je hebt geen zin of tijd om te prutsen dan is voorlopig of helemaal overslaan altijd een optie natuurlijk :).