Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beste thesaurus en dictionary gezocht  (gelezen 324 keer)

Offline nanders

• Lid
Beste thesaurus en dictionary gezocht
« Gepost op: 2012/09/22, 14:17:48 »
welke thesaurus en dictionary  is bekend als de beste om te installeren?
Onder windows had ik meertalig van  encarta, maar ik gebruik het voor 98% voor engels dus dat is wel voldoende.

Offline Jenske

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Beste thesaurus en dictionary gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/22, 16:08:03 »
Volgens mij is Encarta geen echt woordenboek noch een thesaurus, maar een encyclopedie. Je vraag is dus enigszins onduidelijk, maar ik doe toch een poging om je wat antwoorden te bieden.

Een woordenboek (dictionary) zit standaard in LibreOffice, maar ook in Ubuntu zelf zit een -- of als je dat wil: meerdere -- woordenboeken. Deze zijn erg goed en ik heb geen reden om te veronderstellen dat ze niet goed of niet het beste zouden zijn.

Als je een thesaurus zoekt, kan je best vertrekken van www.taalunieversum.org -- inderdaad met "ie" -- en van daaruit vind je talloze interessante koppelingen naar Nederlandstalige thesauri en andere taalkundige sites.

TheFreeDictionary.com is m.i. ook niet slecht (Engelstalig) en zo zijn er nog wel een stuk of wat.

Maar de bekendste is nog steeds: wikipedia (en allerlei eraan gerelateerde wiki-sites). Deze vormt een m.i. zeer goed alternatief, behalve als je zogenaamd controversiƫle teksten zoekt. Zo vind je weinig betrouwbare informatie over Israƫl en Palestina en ik denk dat je heel moeilijk objectief correcte informatie kan vinden over sexualiteit, borstvoeding en dergelijke.

Als ik wikipedia mag geloven, is Encarta inmiddels opgedoekt.
.. thuis volledig Ubuntu sinds 2006
.. Ubuntu 21.04
.. HP Pavillion desktop 1,5 Tbyte harde schijf 7200 rpm, 6 Gbyte RAM

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/22, 16:14:51 »
Weet ik niet: ik ken jouw smaak niet en behoeften in deze maar gedeeltelijk. (Alleen Engels "mag")
Vraag in het softwarecentrum eens om thesaurus
Arta wordt dan het resultaat voor Gnome en ktheaurus voor KDE
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Vistaus

• Lid
    • vistaus
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/23, 11:05:00 »
Ik gebruik zelf altijd encyclo.nl :)