Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Onscherp beeld bij gebruik van VGA monitorkabel  (gelezen 3598 keer)

Offline jenar

• Lid
Onscherp beeld bij gebruik van VGA monitorkabel
« Gepost op: 2012/09/10, 11:14:36 »
hallo,

ik heb net een nieuwe pc gekocht met Ubuntu 12.04 LTS met de volgende specificaties;

Processor Intel Atom Dual Core 1.8GHz
Geheugen Kingston 4GB 1333MHz DDR3
Videokaart Intel onboard VGA 256MB
Geluidskaart 5.1 kanaalsurround
Disk SSD INTEL 60GB
Monitor Samsung Syncmaster 2032bw (22" breedbeeld) aangesloten met een VGA monitorkabel (er zit geen DVI uitgang op de Videokaart)

het probleem begon met het instellen van de juiste resolutie, na wat gespeel met het commando 'xrandr' is het me gelukt om de pc mijn monitor met resolutie 1680x1050 te laten herkennen, echter het beeld is onscherp (voor zover ik weet duidt dit nog steeds op pixel interpolatie, oftewel een resolutie mismatch) en ik heb nu een soort 'scherm in een scherm' fenomeen, waarbij een kleine achtergrond op een grote (volledige scherm) achtergrond ligt, de statusbalk (tijd, user, etc...) is ook verdubbeld,

herkent iemand dit probleem? is het een beperking van de VGA kabel? kan Ubuntu de monitor wel herkennen, maar toch niet de juiste drivers hebben voor een scherp beeld? of is dit een bekend probleem van de Samsung Syncmaster 2032bw?

ik ga vandaag een test doen met een ander scherm en een andere VGA kabel, zodat ik het probleem op hardware niveau beter kan localiseren,

Offline Erik Krom

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Onscherp beeld bij gebruik van VGA monitorkabel
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/10, 18:05:53 »
Op mijn werk hebben we zonder problemen wel hogere resoluties via de vga.

Verder waarom de resolutie instellen via een appart programma xrandr?
Dit kan ook via Systeeminstellingen -> Schermen.

Kan je systeem de resolutie wel aan?
Dit zou moeten staan in de specificaties van je moederbord of gehele computer.

Offline Gijsbert

• Lid
  • Steunpunt: Ja
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/10, 18:30:46 »
En is de juiste driver voor de Intel kaart ge√Įnstalleerd?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Buzzin

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/10, 21:01:46 »
1. met een vga kabel is er (zover ik weet) geen echte terugmelding richting pc, dus herkennen gaat lang niet altijd lukken
2. Met een vga aansluiting moet je veel meer regelen op de monitor zelf, niet alleen aan de pc kant. Even in het menuutje van je monitor duiken en daar even verder kijken.

3. Zodra het kan....regel een goedkoop videokaartje met een DVI of HDMI (is ook DVI) aansluiting :)
Football: A battle between two teams of mindless thugs over scraps of coloured cloth. Usually accompanied by the spectacle of 22 overpaid primadonnas kicking a ball on a field.
DebianDevuan, KDE & OperaVivaldi addict, RedHat Engineer

Offline Cumulus007

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/10, 21:19:40 »
Druk eens op het autoknopje op je beeldscherm.

Kun je de resolutie niet via Systeeminstellingen -> Schermen instellen?

Overigens is VGA sowieso een stuk minder scherp dan HDMI/DVI.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/10, 22:14:17 »
Citaat
herkent iemand dit probleem? is het een beperking van de VGA kabel?
Ja het probleem herken ik,
1e keer was het een pinnetje van de VGA stekker die slecht contact maakte.
2e keer lag het aan de VGA kaart die slecht contact maakt op het moederbord ( voor jou niet van toepassing i.v.m onboard VGA)
3e het was een driver probleem.. zie systeeminstellingen / extra stuurprogramma's

Offline jenar

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/12, 11:11:15 »
bedankt voor alle reacties!

ik ben ondertussen weer een stuk verder, mijn nieuwe vga kabel was gewoon defect, ik heb nu dus weer scherp beeld,

wel heb ik nog steeds last van een soort 'scherm in een scherm' fenomeen, waarbij een kleine achtergrond  (ongeveer 1024x768 pixels in 4:3 formaat in de linkerbovenhoek) , op een grote achtergrond (volledige scherm) ligt, de statusbalk (tijd, user, etc...) en de prullenbak is ook verdubbeld (niet alleen visueel, maar ook functioneel, ik kan dus gewoon op twee plekken op mijn scherm de kalender oproepen, pc uitzetten, etc...), dit belemmert mij verder niet, maar ik ben nu toch wel nieuwsgierig hoe ik dit heb veroorzaakt door het instellen van de resolutie via een combinatie van Systeeminstellingen -> Schermen en xrandr?

het lijkt er nu dus op dat er een soort van laptop mirrordisplay van 1024x768 pixels in 4:3 formaat (dit was het formaat, waarmee ik begon, voordat mijn monitor herkend werd) op mijn gewone display van 1680x1050 in 16:10 formaat ligt, terwijl ik mirrordisplays heb uitgeschakeld?