Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alarm over kritiek Java-lek op Windows, Mac en Linux  (gelezen 38528 keer)

Offline Soul-Sing

• Lid
Re: Alarm over kritiek Java-lek op Windows, Mac en Linux
« Reactie #75 Gepost op: 2012/08/31, 18:40:25 »
Volgens de post van Vistaus loop je dus wel risico; snel updaten Leoquant.

hoe?

« Reactie #77 Gepost op: 2012/08/31, 19:20:31 »
Volgens de post van Vistaus loop je dus wel risico; snel updaten Leoquant.
Nee hoor, Oracle spreekt over haar eigen JDK en JRE. OpenJDK wordt nergens genoemd. Om echt zeker te zijn, kun je het beste versie 6 gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/31, 19:31:55 door Cumulus007 »

Offline Tom

• Lid
« Reactie #78 Gepost op: 2012/08/31, 19:26:03 »
openjdk gaat toch via de reguliere updates? waarom heb ik zo'n oude versie van openjdk?
vanmorgen had ik nog een icetea update.
verder, wanneer ik openjdk6 verwijder via synaptic, installeert automagisch openjdk7....bizar gedoe.
openjdk6 die wordt nog altijd officieel ondersteund (zie canonical logo ernaast in synaptic) daarom gebruik ik die ook.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #79 Gepost op: 2012/08/31, 19:52:22 »
openjdk gaat toch via de reguliere updates? waarom heb ik zo'n oude versie van openjdk?
verder, wanneer ik openjdk6 verwijder via synaptic, installeert automagisch openjdk7....bizar gedoe.

OpenJDK is gekoppeld aan de icedtea-plugin, leoquant. Als je icedtea installeert, komt openJDK vanzelf mee; dus wellicht dat een update van icedtea automagisch een nieuwe versie van openJDK meeserveert als die er is. Vermoed ik  ;)
Ik vind het nog onduidelijk allemaal wat brak is en wat niet. Al een maand heb ik geen Java op m'n kubuntu-bak, en ik merk vooralsnog niets van minder functioneren. Ik krijg steeds meer het idee dat je prima zonder kunt.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #80 Gepost op: 2012/08/31, 20:37:59 »
openjdk6 die wordt nog altijd officieel ondersteund (zie canonical logo ernaast in synaptic) daarom gebruik ik die ook.

Inderdaad gezien wanda. Maar nu maar even openjdk7 geinstalleerd. Oracle java kan er ook bij via de ppa van grizzler.
via java --alternatives is het dan kiezen uit de twee kwaden...:)

Offline Roc.am

• Lid
« Reactie #82 Gepost op: 2012/09/01, 00:30:07 »
Het advies blijft dan ook onveranderd: deïnstalleer Java, tenzij je het echt nodig hebt.

http://webwereld.nl/nieuws/111638/-java-noodpatch-bevat-nieuw-kritiek-lek-.html

-  Roc

Offline Dave

• Lid
« Reactie #83 Gepost op: 2012/09/01, 01:11:03 »
Zou niet weten waarom

« Reactie #84 Gepost op: 2012/09/01, 07:51:40 »
Het advies blijft dan ook onveranderd: deïnstalleer Java, tenzij je het echt nodig hebt.

http://webwereld.nl/nieuws/111638/-java-noodpatch-bevat-nieuw-kritiek-lek-.html

-  Roc

Correct !! Gooi het gewoon er totaal af en wacht even tot een final solution er komt (en dat kan lang duren )
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

FrSu

• Gast
« Reactie #85 Gepost op: 2012/09/01, 08:19:03 »
Inderdaad.... Beter tijdelijk even uitschakelen in de browser.

Firefox: Extra - Add-ons - Plug-ins - klik bij Java op de knop Uitschakelen. Herstart daarna Firefox.

Vermoedelijk (hopelijk) komt er snel een reparatie. De eerste reguliere veiligheidsbijwerking van Java is pas gepland in oktober....

Grappig, bij het checken van bovengenoemde tip van Pjotr lijkt het bij mij al uitgeschakeld te zijn met een uitleg erboven waarom dit gedaan is. Lijkt erop dat Firefox zelf de actie genomen heeft dit via een update te doen. Dat is dus wel netjes van Firefox.

« Reactie #86 Gepost op: 2012/09/01, 08:30:48 »
Inderdaad.... Beter tijdelijk even uitschakelen in de browser.

Firefox: Extra - Add-ons - Plug-ins - klik bij Java op de knop Uitschakelen. Herstart daarna Firefox.

Vermoedelijk (hopelijk) komt er snel een reparatie. De eerste reguliere veiligheidsbijwerking van Java is pas gepland in oktober....

Grappig, bij het checken van bovengenoemde tip van Pjotr lijkt het bij mij al uitgeschakeld te zijn met een uitleg erboven waarom dit gedaan is. Lijkt erop dat Firefox zelf de actie genomen heeft dit via een update te doen. Dat is dus wel netjes van Firefox.

Bij een vriend van me was dat niet het geval; daar stond de plugin gewoon actief. De enige update voor FF was voor versie 15 erdoor te stuwen. Enfin, ik wil maar zeggen dat het niet bij iedereen per definitie uitgeschakeld is ; dus nachecken is de boodschap !
Maar nogmaals: tenzij je Java écht nodig hebt (wat voor sommige dingen van LO het geval is) deïnstalleer het compleet tot wanneer de storm geluwd is. Geen Java is beter dan wat gepruts met de instellingen enz.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #87 Gepost op: 2012/09/01, 10:05:59 »
Ik heb eigenlijk maar 1 plugin in Firefox staan op deze computer en dat is Flash  O0
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu

Offline Tom

• Lid
« Reactie #88 Gepost op: 2012/09/01, 10:30:48 »
Ik heb eigenlijk maar 1 plugin in Firefox staan op deze computer en dat is Flash  O0
Das weinig.;-)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #89 Gepost op: 2012/09/01, 10:41:19 »
Vraag me af: waarom heb ik überhaupt Java nodig? Online spelletjes, meer kan eigenlijk niet bedenken.
Bij ons thuis wordt de IPad veel gebruikt, zonder Java uiteraard. Ik heb nooit iemand horen klagen omdat een website niet werkt. 
Waarom zou je Java installeren als je toch geen onlinespelletjesliefhebber bent?

« Reactie #90 Gepost op: 2012/09/01, 10:44:10 »
@Rik: Nope. Ook sommige webcamviewers op websites werken met Java.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #91 Gepost op: 2012/09/01, 10:46:41 »
Uitzonderingen bevestigen de regel. Ik heb zelf al jaren geen java nodig gehad en ik hoor dat eerlijk gezegd ook nooit van iemand anders.

Offline markba

• Lid
« Reactie #92 Gepost op: 2012/09/01, 11:00:00 »
Ik kan je vertellen dat als ik geen Java heb, ik niet het ftp programma van mijn hosting waar mijn website op staat, kan gebruiken.
Daar kwam ik een aantal maanden (in april) geleden achter toen ik iets op mijn website moest veranderen. Bleek dat mijn java niet goed was geïnstalleerd en toen ik de pakketbron van Grizzler had gebruikt met daarin dus de nieuwste versie van java, toen kon ik het wel weer gebruiken.
Dat kan. Ik vertel je alleen wat mijn ervaring is.

Offline jolo

• Lid
« Reactie #93 Gepost op: 2012/09/01, 11:05:01 »
@RikRik, enig uitleg over Java staat toch op hun website http://www.java.com/nl/about/
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #94 Gepost op: 2012/09/01, 11:22:41 »
@Femke, er is ook FileZilla, een native FTP client :)

« Reactie #95 Gepost op: 2012/09/01, 11:25:23 »
Uitzonderingen bevestigen de regel.

Nuja, ik weet dat het een uitzondering is maar het was mij ook niet bedoeld om het een andere wending te geven ofzo, ik weerlegde simpelweg RikRik's argument dat het alleen spelletjes zou betreffen ;)

Offline markba

• Lid
« Reactie #96 Gepost op: 2012/09/01, 11:40:07 »
@Femke, er is ook FileZilla, een native FTP client :)
Het gaat als ik het goed lees niet om een ftp-client, maar om het benaderen van de hosting-console van de website. Eerlijk gezegd zou ik voor zo'n toepassing niet graag van afhankelijk willen zijn van Java en zeker als die niet eens met OpenJDK kan omgaan. Want daardoor wordt je weer afhankelijk óf je Java geinstalleerd hebt en heb je op tablets, iPod's en zo pech waardoor je ernstig beperkt wordt. Mijn keuze zou zo'n provider dus niet zijn, maar gelukkig hoef ik geen keuze voor anderen te maken, ik zou het alleen afraden op het moment dat men mij dat vraagt.

@femke98. Tip: je zou eens kunnen kijken of je met de Chromium-plugin Rndr de console kunt benaderen. Deze plugin werkt goed voor niet-media Silverlight-toepassingen zoals Magister, maar zou ook prima moeten werken voor Java. En als het werkt, ben je van dat Java-geneuzel af.

« Reactie #97 Gepost op: 2012/09/01, 11:43:04 »
@markba: Hoezo pech op tablets? Android en webOS hebben gewoon ondersteuning voor Java-applets.

Offline markba

• Lid
« Reactie #98 Gepost op: 2012/09/01, 11:49:54 »
@markba: Hoezo pech op tablets? Android en webOS hebben gewoon ondersteuning voor Java-applets.
Je snapt wat ik bedoel hoop ik, het gaat niet zo zeer om de voorbeelden (die misschien niet correct zijn zoals je zegt). Waar het om gaat is dat je simpelweg zo min mogelijk afhankelijkheden wilt hebben, zeker niet als die zeer specifiek zijn. Daarom wint een pure HTML-website het altijd van welke ander 'oplossing' dan ook waar je een of ander plugin voor nodig hebt, kijk maar eens naar het geschenk van Microsoft aan de IT-wereld dat Silverlight heet. Als je puur HTML hebt, maakt het namelijk niets uit met welk apparaat of browser je die site benaderd.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #99 Gepost op: 2012/09/01, 12:48:38 »
@RikRik, enig uitleg over Java staat toch op hun website http://www.java.com/nl/about/

Jojo, ik heb volgens mij helemaal geen Java nodig op m'n Ubuntu pc:
Java wordt op 3 miljard mobiele telefoons gebruikt.
Jaarlijks worden 31 keer meer telefoons met Java geleverd dan Apple en Android samen.
Op 100% van alle Blu-rayspelers wordt Java uitgevoerd.
Jaarlijks worden 1,4 miljard Java-kaarten vervaardigd.
Java wordt gebruikt in settopboxen, printers, webcams, games, autonavigatiesystemen, loterijterminals, medische apparaten, parkeerautomaten, en nog veel meer.

Ontwikkelaars van websites hebben alle belang dat hun sites compatibel zijn met alle apparaten waarmee we websites bekijken en gebruiken..  Misschien wel dankzij het succes van de IPad hebben we steeds minder, of nu al, Java helemaal niet meer nodig.  Uitzonderingen daargelaten uiteraard..