Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meerdere hostnames mogelijk?  (gelezen 471 keer)

Offline w.d

• Lid
    • WTR-DK
  • Steunpunt: Nee
Meerdere hostnames mogelijk?
« Gepost op: 2012/08/25, 11:50:09 »
Ik heb een mailserver ingericht volgens deze tutorial: http://www.exratione.com/2012/05/a-mailserver-on-ubuntu-1204-postfix-dovecot-mysql/
Het werkt perfect. Echter is mijn hostname nu mail.mijndomein.nl terwijl ik hem liever www.mijndomein.nl wil hebben.
Is het mogelijk meerdere hostnames te gebruiken? Dus www.mijndomein.nl en voor mail mail.mijndomein.nl.
Ik bedoel dus geen subdomein voor Apache, maar de hostname voor de mailserver (Postfix/Dovecot).
Ik hoop dat het zo duidelijk is ;)

Offline Buzzin

• Lid
Re: Meerdere hostnames mogelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/25, 15:43:51 »
Ja en nee...  ^-^

De server zelf kan maar 1 hostname hebben, maar het is vrij normaal dat een server meerdere dns namen heeft (danwel A records, danwel CNAMEs)
Dus iemand die naar www.mijndomein.nl gaat komt dan op dezelfde machine uit als met mail.mijndomein.nl.
Dit is een redelijk standaard manier van werken als je meerdere domeinen op een apache server gebruikt.

Het enige wat je hiermee altijd houd is dat reverse lookup adressen altijd naar die ene hostname verwijzen.
Als je een mailserver publiekelijk wilt gebruiken kun je het reverse adres het beste naar de naam van de mailserver laten wijzen, anders kan het gebeuren dat je mail als spam word aangezien.
Football: A battle between two teams of mindless thugs over scraps of coloured cloth. Usually accompanied by the spectacle of 22 overpaid primadonnas kicking a ball on a field.
DebianDevuan, KDE & OperaVivaldi addict, RedHat Engineer

Offline w.d

• Lid
    • WTR-DK
Re: Meerdere hostnames mogelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/27, 11:17:44 »
Duidelijk verhaal, dank je wel!