Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke laptop kan ik het beste kopen?  (gelezen 17437 keer)

Offline emiel1976

• Lid
Re: Welke laptop kan ik het beste kopen?
« Reactie #25 Gepost op: 2012/08/13, 21:32:07 »
@Pjotr, Mee eens.
Tevens wil iemand Ubuntu draaien en vraagt ie niet om OS X (Apple) meuk.

« Reactie #26 Gepost op: 2012/08/13, 22:03:35 »
@Pjotr (en Emiel) : heel goed samengevat omwille van beide redenen; trolgedrag en aanprijzen van griezelige oplichting aanprijzing van pure meuk; ga maar eens na hoeveel Macbooks een ellendige dood vonden na oververhitting en/ of gewoon door de brakke elektronica die in zo'n books zitten. De 2e handssites staan er overvol van. De belachelijke hoge prijs dekt gewoon weg niet de lading.
Bovendien heeft Apple zelf moeten toegeven dat hun systeem verre van virusvrij is en dat beveiligingssoftware ook noodzakelijk is (kassa, kassa ;) )

Ik hoop dat Arthur dit advies over een Mac gewoon in de wind slaat.

Edit: asphyxia heeft gelijk wat verder op in deze draad. Het gaat me niet over 'evil', maar voor de TS vind ik een Mac aanbevelen echt een zware tik erover. Soit advies is advies, Arthur (TS) moet er maar zelf over oordelen.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/14, 08:50:07 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2012/08/13, 22:41:55 »
@Pjotr (en Emiel) : heel goed samengevat omwille van beide redenen; trolgedrag en aanprijzen van griezelige oplichting aanprijzing van pure meuk; ga maar eens na hoeveel Macbooks een ellendige dood vonden na oververhitting en/ of gewoon door de brakke elektronica die in zo'n books zitten. De 2e handssites staan er overvol van. De belachelijke hoge prijs dekt gewoon weg niet de lading.
Bovendien heeft Apple zelf moeten toegeven dat hun systeem verre van virusvrij is en dat beveiligingssoftware ook noodzakelijk is (kassa, kassa ;) )

Dat hoop ik niet alleen voor hem maar voor alle mensen die een laptop of een pc willen kopen.
Vergeet niet dat Apple het woord garantie niet kent.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #28 Gepost op: 2012/08/13, 22:44:38 »
Conclusie: als je het geld hebt en niet een die-hard Ubuntu-lover, probeer een Mac. Zoals een recent "bekeerde" vriend van mij zei: "Er zijn twee soorten mensen: zij die van Mac houden, en zij die het nooit gebruikt hebben."

Er bestaat nog een derde soort mens: die het gebruikt hebben, maar het toch niet hoeven. Naastgetekende is bv. zo iemand  ;)

Citaat van: Joris Donders

Iedereen mag zelf weten wat hij of zij aanschaft, voor mijn part koopt men de hele winkel leeg.
Er staat nergens in de fipo van de TS dat ubuntu op de laptop moet draaien (al lijkt dat wel de logische gang der dingen op een ubuntu forum). Wat dat betreft is de suggestie voor een Macbook wellicht niet eens zo heel erg vreemd.
Dus laten we niet in de 'evil' loopgraven springen.

OT: robuustheid (anders ben je beter uit met een desktop), prijs/kwaliteit verhouding, en compatibiliteit met ubuntu; dan denk ik dat je een goede keuze hebt aan een Lenovo Thinkpad.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #29 Gepost op: 2012/08/14, 01:29:38 »
Ik ben zelf ook zeer tevreden over mijn Toshiba Sattelite L750D. Vrij goede specs voor een aardige prijs.
http://tweakers.net/pricewatch/304386/toshiba-satellite-l750d-1dq.html
Ik had hem voor 500 euro gekocht, ik zie dat die bij tweakers pricewatch weg is, maar misschien ergens anders niet.

Wel moet ik over deze laptop zeggen dat de videokaart niet helemaal 100% werkt onder Ubuntu. (Met games merk ik toch dat hij wat onderpresteert t.o.v. Windows (waar mijn PC dat niet doet met dezelfde games)). Wellicht om dezelfde reden is de warmteontwikkeling ook wat groter dan Windows en gaat de batterij dus iets minder lang mee dan onder Ubuntu. (Nog niet zo dat het hinderlijk is, hij gaat toch echt een paar uur mee onder Ubuntu) Daarnaast werken niet alle fn toetsen waardoor ik niet via een sneltoets mijn helderheid kan instellen.
Verder werkt alles perfect out of the box, Ubuntu draait er in principe dus erg goed op, alleen de helderheidstoetsen mis ik een beetje. Zware games heb ik ook Windows voor nodig. (Die draaien meestal sowieso niet onder Ubuntu)
Qua compatibiliteit voor Ubuntu is Lenovo misschien wel iets beter als ik het zo lees ;)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

« Reactie #30 Gepost op: 2012/08/14, 08:46:56 »
@Sjoerd: heb zelf een Toshiba L500 (15,6' model) met 12.04 erop en dat werkt gewoon perfect. Goede performance en helemaal geen speciale aandacht vragende hardware. Aan te raden als occasietje. Maar gewoonlijk heb je voor dezelfde prijs een perfecte HP Compac of een Lenovo, en die krijgen van mij eerder de voorkeur (ik spreek over occasieprijzen ;) ) Ik weet dat deze L500 momenteel al te krijgen is voor amper 200 a 280 € , nadeel van deze Toshiba is: de 4gb Rambanken zitten vol (wat het moederbord max. aankan), dus je kan hem later nooit upgraden met meer RAM geheugen. In deze tijden is dit een nadeel.

EDIT: Arthur hier is een voorbeeldje van een degelijke occasie Lenovo (goede prijs, en bovendien goed voor wat ik begrijp waarvoor je de laptop gebruiken zal) : http://nl.kapaza.be/limburg/lenovo-3000-n-200-met-garantie-66656159.htm
Let wel: dit is in België, maar o.a. Marktplaats en eBay hebben me geleerd dat voor Nederland zeker ook koopjes te doen zijn

« Laatst bewerkt op: 2012/08/14, 09:55:24 door Joris Donders »

« Reactie #31 Gepost op: 2012/08/14, 10:36:22 »
Ongepast op dit forum. Trolgedrag. En dat weet je donders goed, al jaren. Want dit is niet de eerste keer, dat dit tegen je wordt gezegd. Als je zo dolgelukkig bent met je Mac dat je geen behoefte meer hebt aan Ubuntu, wat doe je dan nog hier? Ga dan vreselijk blij zitten wezen op een Macforum, samen met je zielsverwanten....
Ik zeg dat ik geen Ubuntu meer gebruik *in dualboot* *op mijn Mac*. Op mijn andere computers gebruik ik Ubuntu zeker en vast nog,  als ook in VMWare op mijn Mac, en met veel plezier. Ik had hier totaal geen bedoeling om te trollen. Ik wou enkel bijdragen tot de discussie.

Citaat
Inhoudelijk: met een Mac betaal  je veel meer dan voor vergelijkbare ijzerwaar (in de kast) van andere leveranciers. En dat alles voor de twijfelachtige eer om in een gouden kooi te mogen plaatsnemen, waarin je voor iedere ademteug je portemonnee moet trekken.
Ten eerste, proficiat dat je (enkel) deze paragraaf voorafgaat met "inhoudelijk" en dus toegeeft dat de rest ad hominem is tegen mij en Apple.
Ten tweede, ik hoop dat je toch al eens een gezocht hebt op een onafhankelijke review van de producten. Over het algemeen komt daar uit dat de MacBook 13" (het model waar ik het hier over heb) niet overpriced is. Ik heb het hier niet over andere producten van Apple — zo is het bijvoorbeeld geweten dat 15" en 17"-modellen, als ook de Mac Pro veel te duur zijn voor wat er in steekt.

Citaat
Apple is een griezelig bedrijf, nog akeliger dan Microsoft.... En dan heb ik het nog niet eens over Apple's misdadige betreurenswaardige pogingen om technologische vooruitgang af te remmen en geld te slaan uit het afpersen van andere bedrijven (wegens "inbreuken op intellectueel eigendom", kots kots).
Ten eerste, noem één relatief groot technologiebedrijf dat dat niet doet. Apple, Microsoft, Google, Oracle, Samsung, AT&T, IBM, Intel, nVidia, AMD, ... Nu ja, je kan "tegen" die allemaal zijn, maar vertel me dan eens even hoeveel software er nog overschiet die je kan gebruiken? Stop maar met Linux, want dat is in C geschreven, wat van AT&T komt, een groot bedrijf en dus per (jouw) definitie des duivels. X11 komt van Sun Microsystems, nu Oracle. Dus dan schiet er nog alleen maar de dingen over gemaakt door onafhankelijken of door onderzoeksinstituten... Niet te vergeten dat het x86-platform van Intel komt. Denk eens aan die arme, uitgebuite Afrikaantjes in de iridiummijnen de volgende keer dat je je computer opstart.

Ik ga me zeker niet verontschuldigen dat ik "gedurfd" heb een Mac aan te prijzen — de ervaringen die ik verteld heb zijn mijn eerlijke ervaringen, en ik durf zeker te zeggen wanneer er iets mee scheelt. Zo durf ik ook te zeggen dat als je Ubuntu goed vindt, OS X ook zeer aangenaam is — for f's sake, Ubuntu kloont praktisch stuk voor stuk wat Apple doet met zijn systeem. Expose? Desktop-zoeken? Dock? Persoonlijk vind ik dat OS X beter is afgewerkt en stabieler dan Ubuntu, maar goed, dat zijn meningen. Ik wou enkel bijdragen aan de discussie door mijn ervaringen te leveren, en mijn ervaring is dat Apple goede laptops maakt — als andere mensen andere ervaringen hebben mogen ze die gerust geven, maar dan zonder mij of Apple te gaan uitschelden.

Kunnen we nu a.u.b. ophouden met het Applebashen? Ik geloof dat we al een hele tijd terug tot de overeenkomst zijn geweest om op te houden met Microsoftbashen, maar Apple, dat is blijkbaar wel okee? Daar zeg ik "kots, kots" op.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

« Reactie #32 Gepost op: 2012/08/14, 11:17:37 »
Arthur Schopenhauer is blijkbaar niet vergeten als ik dit allemaal lees. (het kleine boekje over het gelijk krijgen van hem)
Er is ook iets als eristisch dialectisme, maar ik ga idd geen bashing beginnen: we weten wat we weten over bepaalde producten, en soms hoor je de conclusie niet graag omdat je meent dat je het bij het rechte eind hebt eh ;)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #33 Gepost op: 2012/08/14, 11:32:00 »
Ik zeg dat ik geen Ubuntu meer gebruik *in dualboot* *op mijn Mac*. Op mijn andere computers gebruik ik Ubuntu zeker en vast nog,  als ook in VMWare op mijn Mac, en met veel plezier. Ik had hier totaal geen bedoeling om te trollen. Ik wou enkel bijdragen tot de discussie.
Dat klinkt al een stuk beter, maar je eerdere bericht blijf ik ongepast vinden.

Citaat
Ten eerste, proficiat dat je (enkel) deze paragraaf voorafgaat met "inhoudelijk" en dus toegeeft dat de rest ad hominem is tegen mij en Apple.
Niet "ad hominem", maar "ad actum". Een belangrijk verschil.... Ik heb niets tegen jou persoonlijk; sterker nog, ik heb grote waardering voor het werk dat je hebt gedaan (en nog doet?) voor de open-brongemeenschap.  :)

De rest van mijn bericht is inderdaad "ad rem", oftewel inhoudelijk.

Citaat
Ik ga me zeker niet verontschuldigen dat ik "gedurfd" heb een Mac aan te prijzen
Het gaat me niet om het aanprijzen van de Mac sec. Waarom zou ik dat een probleem vinden op dit forum? Het zijn immers mooie kastjes. Waar het me wel om gaat, is het aanprijzen van de Mac in combinatie met het negatief beoordelen van Ubuntu.

Enfin, de draadstarter heeft inmiddels voldoende informatie gekregen om z'n eigen afwegingen te kunnen maken, denk ik zo...
« Laatst bewerkt op: 2012/08/14, 11:33:53 door Pjotr »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #34 Gepost op: 2012/08/14, 11:47:56 »
Misschien is het beste advies om het net zo te doen als ik deed, 3 jaar geleden:
Ga naar een grote ICT winkel en kijk of er afgeprijsde Laptops staat, b.v. vanwege een nieuw model.
Vraag of je de aanbieding mag testen met een live-CD.
Hierna weet je alles, heb je de volledige garantie op de hardware, en een lagere prijs !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #35 Gepost op: 2012/08/14, 11:59:55 »
Het gaat me niet om het aanprijzen van de Mac sec. Waarom zou ik dat een probleem vinden op dit forum? Het zijn immers mooie kastjes. Waar het me wel om gaat, is het aanprijzen van de Mac in combinatie met het negatief beoordelen van Ubuntu.
Mijn verontschuldigingen, maar zo wou ik niet overkomen, ik wou namelijk aanhalen dat OS X erg veel lijkt op Linux, niet alleen in gebruikservaring maar ook in ondergrond, zodat het mogelijk is om zo goed als alle applicaties die je draait op Linux ook op OS X te draaien, als ook een hoop applicaties die niet op Linux draaien (v.b. Photoshop) en games... Ik wou zeker niet Ubuntu afbreken — enkel aanhalen dat ik persoonlijk geen reden zie (als ontwikkelaar van Linuxsoftware!) om ook nog Ubuntu te dualbooten op een Mac. Jouw reactie op mijn bericht vond ik anders ook wel behoorlijk agressief.

Citaat
Enfin, de draadstarter heeft inmiddels voldoende informatie gekregen om z'n eigen afwegingen te kunnen maken, denk ik zo...
Je hebt gelijk, laten we deze discussie dan maar stoppen. Als de topicstarter een Mac of gelijk welk ander merk laptop wil kopen zal hij/zij dit ons wel laten weten.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

« Reactie #36 Gepost op: 2012/08/14, 17:31:04 »
Als ik de loterij zou winnen... (erg lastig, want ik doe niet mee)

Een tweedehands HP mini 210 op marktplaats kopen + Pixel QI lcd bestellen en even knutselen. :D

http://www.makershed.com/Pixel_Qi_display_p/mkpq01.htm

Lekker buiten computeren lezen op een scherp scherm zonder zorgen over de batterij.

Maar goed.. dat is dus geen full blown laptop. ;)

(Of direct een Sunbook halen.. http://www.cloversystems.com/SunBook.htm , maar dat is veel minder leuk.)
« Laatst bewerkt op: 2012/08/14, 18:21:28 door Thomas de Graaff »