Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] bootinfoscript: Unknown BootLoader on sdbX  (gelezen 426 keer)

[opgelost] bootinfoscript: Unknown BootLoader on sdbX
« Gepost op: 2012/08/08, 11:59:07 »
Beste mensen,

Bootinfoscript vindt een onbekende bootloader op een partitie.
Kun je die dan klakkeloos met
dd if=/dev/zero of=/dev/sdbX count=1 bs=446 wissen?

BS=446 omdat met een waarde van 512 ook de partitieindeling wordt weggehaald?

m.v.g.
b.v.d.
pablo k
« Laatst bewerkt op: 2012/08/08, 13:49:41 door blokkendoos »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: bootinfoscript: Unknown BootLoader on sdbX
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/08, 12:15:44 »
Daar zou ik nog eens 3 keer over nadenken als ik jou was :)
Het is een redelijk riskante onderneming, met als mogelijk gevolg dat je data onleesbaar wordt. Zorg dus eerst voor een goede backup voordat je dit soort dingen doet.

Verder: wat doet dat bootinfoscript precies en wat voor bootloader heeft hij gevonden? Is het een oude GRUB van een dual boot, de bootloader van Windows of wat anders? Misschien heeft hij het wel mis en is het essentiële informatie over de partities op die schijf...

Re: bootinfoscript: Unknown BootLoader on sdbX
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/08, 12:23:09 »
Ik heb begrepen dat bootinfoscript in toekomstige distro's komt. Daarom ga ik ervanuit dat het script wel deugt.

De vraag is dus eigenlijk wat doe je met zo'n melding van het script? Het meldt iets ondeugdelijks. Laat je dat staan?
Kan het voor problemen zorgen?
Dus wat mot je d'ermee?



Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: bootinfoscript: Unknown BootLoader on sdbX
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/08, 13:09:48 »
Als je niet duidelijk kan krijgen wat er precies op die plek staat en alles werkt gewoon, dan kan je het beter laten staan. Stel dat het script het mis heeft en er wel iets belangrijks op die plek staat...
Ik heb het script eens gedownload (http://sourceforge.net/projects/bootinfoscript/) en bij mij vindt hij ook het één en ander aan onbekende bootloaders.

Maar geen haar op mijn hoofd denkt er aan om ook maar iets rechtstreeks op een schijf te schrijven. Ik heb meerdere software RAID-array's, dus het zou best kunnen dat daar metadata, een journal, bitmap of andere data van de raid staat bijvoorbeeld.

Even voor de duidelijkheid: bedoel je de melding zoals onderstaande?
sdd3: __________________________________________________________________________

    File system:       linux_raid_member
    Boot sector type:  Unknown
    Boot sector info:
Daar vindt hij bij mij meerdere van. Ook vindt hij op een aantal partities helemaal niets, en op andere partities ziet hij de juiste GRUB versies die daar ook echt staan. Voor zover ik het kan beoordelen is alles dus helemaal in orde en blijf ik er met mijn tengels vanaf ;)

Re: bootinfoscript: Unknown BootLoader on sdbX
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/08, 13:49:11 »
Bedankt. Ik zal er met mijn takken vanaf blijven.