Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kopie van harde schijf maken voor latere herinstallatie  (gelezen 413 keer)

Offline Robert9

• Lid
  • Steunpunt: Nee
kopie van harde schijf maken voor latere herinstallatie
« Gepost op: 2012/08/07, 17:38:18 »
Ik wil mijn oude laptop waar xubuntu op staat tijdelijk voor een Windows-installatie gebruiken. Welk programma moet ik gebruiken om een kopie van mijn huidige schijf te maken die ik later weer kan terugzetten?

Alvast bedankt,

Rob

Offline Buzzin

• Lid
Re: kopie van harde schijf maken voor latere herinstallatie
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/07, 21:53:52 »
Met clonezilla kun je een prima clone maken....naar externe schijf of naar een ssh server (een andere linux machine over het netwerk dus)
Clonezilla is los op te starten, maar aangezien je ook de harddisk beter even leeg kan gooien zou ik zelf parted magic gebruiken. Daar staat Gparted op en ook clonezilla.
http://www.partedmagic.com
Football: A battle between two teams of mindless thugs over scraps of coloured cloth. Usually accompanied by the spectacle of 22 overpaid primadonnas kicking a ball on a field.
DebianDevuan, KDE & OperaVivaldi addict, RedHat Engineer

Offline Robert9

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/08, 09:37:10 »
Bedankt voor de tips. Ik ga er mee aan de slag.

Rob

Offline Buzzin

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/08, 13:04:39 »
Wel 1 opmerking: probeer het eerst uit.
En maak een extra backup van belangrijke bestanden....

het verleden heeft me namelijk wel eens geleerd dat zelfs de beste image produkten wel eens een steekje laten vallen waardoor hij niet meer terug wil schrijven :(
Let bijvoorbeeld goed op dat als je terug gaat zetten dat de partitie exact even groot is, of groter
Football: A battle between two teams of mindless thugs over scraps of coloured cloth. Usually accompanied by the spectacle of 22 overpaid primadonnas kicking a ball on a field.
DebianDevuan, KDE & OperaVivaldi addict, RedHat Engineer