Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Resizen van een Partitie  (gelezen 294 keer)

Offline plivvit

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Resizen van een Partitie
« Gepost op: 2012/08/03, 21:56:28 »
hallo,
Tijdens de installatie van Xubuntu heb ik een extra Data-partitie aangemaakt van heel veel GB. Maar nu wil ik die partitie een stuk kleiner maken en mijn root-partitie vergroten. Kan ik daar gewoon Gparted voor gebruiken. En werkt dat ongeveer hetzelfde als vroeger Partition Magic op Microsoft? (Dus: je brengt een serie mwijzigingen aan. Computer start opnieuw op, voert de wijzigingen uit nog voor X wordt opgestart, en daarna izijn je partities gewijzigd...)
Zijn er nog dingen  waarop ik moet letten?
Groeten,
Joost

Offline joop905

• Lid
Re: Resizen van een Partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/03, 22:34:12 »
root-partitie denk dat je bedoelt swap-partitie

Start de computer op vanaf deze gparted cd en dan is het gewoon kwestie van een balkje verschuiven
« Laatst bewerkt op: 2012/08/03, 22:37:59 door joop905 »

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/03, 23:28:04 »
root-partitie denk dat je bedoelt swap-partitie

Waarom denk je dat plivvit het over de swap-partitie heeft? ??? Achteraf tot de ontdekking komen dat je de root-partitie wat te klein hebt aangemaakt, lijkt mij logischer.

Offline plivvit

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/04, 20:09:37 »
Nee.  't Is echt de root die ik bedoel. Ik had m wel wat groter mogen maken.
Ik heb gparted opgestart vanaf de Live USB. Maar ik krijg vervolgens de waarschuwing dat het verplaatsen van de Root-partitie problemen kan, nee zelfs zál opleveren tijdens het booten.
Ik vrees nu dat ik boot.conf bestanden moet gaan aanpassen en zo. Dus ik laat het maar zo.