Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie onbereikbaar geworden vanuit Windows  (gelezen 915 keer)

Baudi

  • Gast
Partitie onbereikbaar geworden vanuit Windows
« Gepost op: 2007/02/21, 18:29:51 »
Hi,
ik ben helemaal nieuw - heb net Ubuntu geïnstalleerd. Ik had reeds twee NFS-partities onder Windows-Professional, die twee schijfeenheden vormden (C en D). Ik heb, binnen de D-schijf, een rootpartitie van 8 Gb aangemaakt voor Unbuntu, en nog een kleine swap-partitie. Al mijn data staan op mijn D-schijf. Ik kan die allemaal lezen enz. vanuit Ubuntu. Maar nu kan ik er niet meer aan vanuit Windows - daar kan ik enkel aan de C-schijf. Wie helpt me ? Dank!
Baudi

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Partitie onbereikbaar geworden vanuit Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/21, 19:53:02 »
Standaard kan Windows geen ext3 bestandsysteem lezen terwijl Linux wel ntfs kan lezen.

Als je echt een partitie wil aanmaken die door beiden gelezen en beschreven kunnen worden neem dan FAT32
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Baudi

  • Gast
Partitie onbereikbaar geworden vanuit Windows
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/21, 20:28:21 »
Dank Bartek,

maar die "D" schijf bestond dus reeds onder Windows - hij was NTFS- en dat gedeelte heb ik niet geherformateerd. De partitie die ik binnen die partitie D heb aangemaakt heb ik wel ext3 geherformateerd, de kleine swap-partitie als swap...
Ik heb het probleem (half) opgelost met het programmaatje "Ext2IFS_1_10c.exe", gevonden op http://forum.pc-active.nl/viewtopic.php?p=171798&sid=3c1bb02b87aec2c6d9c365f14982f892 ...
Je zegt dat Linux NTFS wel kan lezen, maar niet beschrijven? Liefst zou ik het gedeelte van mijn NTFS-Dschijf intact laten, en gebeurlijk dan de expliciete Linux-partities anders formateren ...? (Teveel programma's onder Windows - ik moet minstens nog een tijd lang vlot onder Windows kunnen werken ook...). Thanks.