Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oplossing voor niet-startende programma's Belastingdienst (NL)  (gelezen 2767 keer)

Op Ubuntu 12.04 (en 11.10 e.d., maar die heb ik niet getest) starten de programma's van de Belastingdienst niet meer. Zelf raden ze aan het programma uit te voeren met -L als argument, waarna je een lettertype kunt kiezen. Dat moet dan elke keer. Ik vond dat geen fijne oplossing, ben verder gaan zoeken, en vond een betere (via http://www.nllgg.nl/belastingdienst). Voor Ubuntu en Mint volstaat het om het pakket xfonts-75dpi te installeren (via apt-get, Synaptic, Softwarecentrum e.d.). Scheelt een hoop gedoe.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Oplossing voor niet-startende programma's Belastingdienst (NL)
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/27, 12:09:53 »
Uitgeprobeerd op twee verschillende machines met Xubuntu 12.04, maar bij beide was het pakket xfonts-75dpi oftewel niet nodig (belastingaangifteprogje startte sowieso al op na dubbelklikken), of het bood geen soelaas (kon nog steeds alleen via de terminal, met -L, met aansluitende lettertypekeuze).

Blijkbaar heeft het pakket xfonts-75dpi alleen effect in bepaalde situaties.

Overigens verbaast het me, dat ik een verschil merkte tussen beide Xubuntumachines. Voorzover ik weet, zijn beide identiek opgebouwd. Je zou verwachten, dat beide exact hetzelfde gedrag zouden vertonen: dus of allebei direct resultaat met klikkerdeklik, of allebei alleen via de terminal met -L.

Enfin, ik zal op de ene machine waarschijnlijk "ongemerkt" wat meer lettertypes hebben geïnstalleerd dan op de andere....

Wat ik verder nog merkte: het belastingprogje is 32-bits, dus je moet op een 64-bits-systeem eerst even ia32 installeren.

Een herziene uitgebreide instructie die onder *alle* omstandigheden zou moeten werken,  heb ik inmiddels op mijn webstek gezet:
https://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-In-Nederland-belastingaangifte-doen-vanuit-Linux

Tot slot: tot mijn genoegen zag ik, dat *toeslagen* inmiddels geheel via de webstek van de belastingdienst kunnen worden afgehandeld. Dat is prettig, want daardoor is het geheel platform-onafhankelijk geworden. Nu de belastingaangifte nog....
« Laatst bewerkt op: 2012/06/27, 13:11:52 door Pjotr »

Re: Oplossing voor niet-startende programma's Belastingdienst (NL)
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/27, 13:24:41 »
Op mijn hoofdcomputer was het ook niet nodig, bij twee andere (waaronder een schone Linux Mint-VM) hielp het wel. ia32-libs had ik al geïnstalleerd.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!