Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Twee vragen over Remmina  (gelezen 2593 keer)

Offline Gandalf

• Lid
  • Steunpunt: Nee
[opgelost] Twee vragen over Remmina
« Gepost op: 2012/06/25, 20:40:00 »
Geachte forumlezers
Met Remmina wil ik de desktop van een windows XP machine bedienen.
In de tab standaard heb ik het als volgt ingevoerd.
Server: xxx.xxx.xxx.xxx (adres dat met Windows Terminal Server verbinding kan leggen)
Gebruikersnaam: Mijn windows gebruikersnaam
Wachtwoord: Mijn windows wachtwood
Het domein is: DOMEINVANMIJNWERK

Deze windows machine heeft een naam: PCNUMMER1
Waar moet ik nu de naam van deze windows machine invoeren ?

Een tweede vraag, Remmina verschijnt na installatie niet in Dash Home. Hoe is dit te verhelpen ?

Alvast dank voor jouw reactie.

« Laatst bewerkt op: 2012/06/27, 20:42:54 door Gandalf »
A wizard is never late. Nor is he early. He arrives precisely when he means to.

Offline Luckiboy

• Lid
    • luckiboy
Re: Twee vragen over Remmina
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/26, 14:22:31 »
Citaat
Een tweede vraag, Remmina verschijnt na installatie niet in Dash Home. Hoe is dit te verhelpen?

Zo verhelp je het:
sudo sed -i 's/NoDisplay=true/NoDisplay=false/g' /usr/share/applications/remmina.desktop
Een kleine uitleg bij deze terminal-toverspreuk:
/usr/share/applications/remmina.desktop is het bestandje dat zorgt dat je een launcher in je dash te zien krijgt. In een .desktop bestand staat eigenlijk niks meer dan de informatie die de launcher moet krijgen, bijvoorbeeld de naam en de opdracht die het uit moet voeren. Zo kun je de launcher ook vertellen of het getoond moet worden in de dash of niet. Dit wordt gedaan met de regel "NoDisplay=".  Deze terminalregel zorgt er voor dat er i.p.v. "true" "false" komt te staan, zodat de launcher zichtbaar wordt.

Dit kan trouwens ook via de grafische weg, maar dat kost een stuk meer tijd.
1. Zorg voor een bestandenbeheerder met root-rechten (d.m.v. gksudo nautilus)
2. Navigeer naar /usr/share/applications
3. Zoek het bestand remmina en open het met een tekstverwerker
4. Ergens in het bestand staat de regel NoDisplay=true, verander dat in NoDisplay=false
5. Sla op

Offline McVries

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/26, 16:56:10 »
Ik werk zelf elke dag met remmina, e het adres dat je invoert moet idd het adres zijn van de machine die je over wilt nemen, in dit geval jouw xp desktop.

Offline Gandalf

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/26, 20:02:17 »
Forumleden, bedankt voor de reactie. Vooral het uitgebreide antwoord op waarom Remmina niet in Dash home verschijnt. Dat is inmiddels verholpen.

Ik merk dat mijn vraag onduidelijk is:
Met "Server: xxx.xxx.xxx.xxx (adres dat met Windows Terminal Server verbinding kan leggen)" bedoel
ik dat het adres het IP adres is wat mijn werk opgeeft wat ingevoerd moet worden als je met mstsc
knip/plak van microsoft Creates connections to terminal servers or other remote computers
verbinding wilt maken met een remote PC. In mstsc moet  buiten dit ip adres ook nog de machine naam
worden opgeven waarmee verbinding moet worden gemaakt . Nu weet ik dus niet hoe dat werkt in Remmina

Misschien heeft iemand nog een suggestie ?

Offline McVries

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/26, 20:18:53 »
Wacht even, jij verbindt met een remote desktop via een RDP proxy, soort van tussen stap? Je zit fysiek niet op hetzelfde netwerk als de XP machine waarmee je wilt verbinden! Ah.

Euhm, geen idee hoe je dat met remmina doet.

Offline stolman

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/26, 21:50:02 »
Wacht even, jij verbindt met een remote desktop via een RDP proxy, soort van tussen stap? Je zit fysiek niet op hetzelfde netwerk als de XP machine waarmee je wilt verbinden! Ah.

Euhm, geen idee hoe je dat met remmina doet.

Niet! Een rdp gateway gebruiken gaat niet met Remmina. Met een andere rdp client onder linux ook niet voor zover ik weet. Helaas.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/27, 11:43:38 »
Je kunt met Remmina uitstekend op een ander netwerk naar een ander systeem gaan. Ik werk op deze manier bijna dagelijks voor mijn werk op locatie A naar locatie B enz.

Voor een rdp-verbinding met een windows computer moet je het volgende invoeren:

Uiteraard moet je je gebruikernaam + wachtwoord van de andere computer invoeren.

Uit veiligheidsoverwegingen heb ik wat weggepoetst en wat fake gegevens ingevoerd, maar zo moet het werken.

Hier het resultaat:

Dit is een schermfoto van de Windows 2007 terminalserver van mijn werkplek, thuis gemaakt.

En hieronder een andere werkplek, nu een Windows XP systeem:
« Laatst bewerkt op: 2012/06/27, 16:50:57 door h2o »
Laptops , tablets + werkstations: Debian Buster
Test-laptop: Debian Testing/Unstable

Offline Gandalf

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/27, 20:41:51 »
Hallo forumleden en H2O,
op een andere manier ben ik een stapje verder. Ik leg eerst een VPN verbinding met het IP adres
dat is opgegeven door ICT als je met mstsc wil werken. Met mstsc onder windows moet je ook eerst een VPN
verbinding opzetten. Daarna kun je met mstsc een desktop overnemen.
De VPN verbinding onder Ubunutu wordt opgezet. Maar daarna in Remmina op dezelfde manier als mstsc
een desktop overnemen lukt niet.

Misschien blokkeert ICT elk ander programma dan van microsoft.

@H2O is 192.168.0.5 nu het IP adres van de remote machine waarmee je verbinding legt want dat
begrijp ik dan niet.

Ik heb twee adressen: adres van toegang tot het andere netwerk (daar zet ik de VPN verbinding naar op)
en het tweede adres is het IP adres van de remote desktop.

Helaas werkt het nog niet, ik zal informeren bij ICT afdeling.

ik ga in ieder geval deze thread als opgelost zetten, iedereen bedankt voor het meedenken.

Offline h2o

• Lid
Re: [opgelost] Twee vragen over Remmina
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/27, 21:35:47 »
192.168.0.5:10010 heb ik zelf even bedacht, maar als voorbeeld wel te gebruiken.
192.168.0.5 is inderdaad het adres waarop je in wilt loggen, dus de Windows computer waarop je vanaf bijv. je laptop wil gaan werken.
Dat :10010 is de poort waarop je binnen wil komen. Dat is vrijwel altijd de situatie als je op een normaal netwerk in wil loggen. Als je thuis een Windows systeem hebt staan met bijv. inderdaad 192.168.0.5 of 10.0.0.4 dan kun je het poortnummer meestal weglaten. Met dat poortnummer kun je namelijk via het modem van je bedrijf binnenkomen.
Die poortnummers zijn meestal 10010 of 3389. Vergeet niet die : tussen het ip-adres van de remote computer en het poortnummer te zetten en GEEN spaties gebruiken.

Ik was vanmorgen op mijn werk en moest toen gauw even wat verzinnen, dus puur een voorbeeldje.
Op de schermfoto's zie je twee aparte werkplekken op verschillende locaties die ik vanaf thuis benader.
Laptops , tablets + werkstations: Debian Buster
Test-laptop: Debian Testing/Unstable

Offline Gandalf

• Lid
Re: [opgelost] Twee vragen over Remmina
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/13, 23:12:22 »
Hallo h2o,
jouw laatste reactie was alweer enige tijd geleden maar nu is de issue echt opgelost en werkt remmina.

De oplossing van het probleem is dat de naam van de computer op mijn werk nog een suffix moet krijgen:

computernaam.bedrijfsnaam.nl

Dit is gevonden door als VPN is gestart in een terminal het commando te gebruiken:
trace -v
daar werd gevonden hoe het bedrijfsnetwerk zich kenbaar maakte zodat hieruit
de suffix werd gehaald.

Ik plaats deze laatste reactie om deze threat van een volledige oplossing te voorzien

groeten