Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fout bij installatie *buntu serie 10.04 & 12.04, 9.10 werkt wel  (gelezen 338 keer)

Offline Chaplin

  • Lid
Hey allemaal,

Ik heb een computer met de volgende specs:
1.8 GHz
1.0 GB RAM
twee harde schijven, 1 van 80gb en 1 van 160 gb
Het is een HP computer dx6050 met een AMD Athlon XP processor
Verder zit er nog een Hauppage TV-kaart in.

Nu het probleem. Met de gehele *buntu 12.04 serie loopt de installatie halverwege vast en kan er niks meer mee gedaan worden. De cd's opstarten als life sessie kan wel gewoon. De gehele *buntu 10.04 serie kan ik wel installeren, maar daar zit ik met een ander probleem, die ik overigens ook tijdens de life sessies had van de 12.04 serie. De taakbalk loopt erg breed uit, dan wat behoord te zijn, het beeld wordt onder afgesneden, aan de linkerkant van het scherm is een rand zwart en de rechterkant is afgesneden. Als ik dit probeer op te lossen met de beelscherminstellingen, in plaats van dat de randen geheel zichtbaar worden, blijven ze afgesneden waarna het gewoon zwart is.
Een ander bijkomstig probleem is dat de muis ook niet correct functioneert. Als ik direct op de knoppen wil klikken, is dit niet mogelijk. Ga ik er net boven staan met mijn muis, dan zie je de knoppen oplichten en kan ik ze wel aanklikken. Oftewel er is iets mis met de aansturing. Aangezien ik normaal geen problemen had (eerst stond er ubuntu 10.04 op), vind ik dit wel een merkwaardig verschijnsel. Om zomaar wat te proberen, had ik nog gekeken of alles wel correct werkte met een oude ubuntu 9.10 cd en daar wordt het beeld niet afgesneden, dus wel correct weer gegeven en ook de muis werkt prima. Kunnen jullie mij misschien verder helpen?

Gr.
Chaplin

Re: Fout bij installatie *buntu serie 10.04 & 12.04, 9.10 werkt wel
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/25, 21:07:44 »
Beste Chaplin,
Zou het kunnen dat jouw 'muis-probleem' eigenlijk geen muisprobleem is, maar een foutieve weergave van het beeld op je scherm ?
Ik heb in een vorige uitgave van Ubuntu (ik weet niet meer welke versie) in sommige programma's ook het verschijnsel gehad dat ik steeds ongeveer een halve centimeter 'hoger moest mikken' met de muis om op de juiste plaats te kunnen klikken ...
Lastig !
Ik dacht dat het voornamelijk met Office-pakketten was (Open-Office of Libre-Office, ik weet het niet meer ?!) Bij recentere uitgaven van Ubuntu is dit probleem bij mij niet meer  opgetreden.

Wat jouw andere probleem betreft: zou het mogelijk zijn dat er een fout in je installatiebestand zit ? Misschien eens met een nieuwe download van de iso proberen ?
Heb ik ooit ook eens gehad dat ie vast zat tijdens de installatie. Ik heb toen een USB klaargemaakt via Unetbootin met de iso erop en toen lukte de installatie wel.
Succes bij je zoektocht !

Offline Chaplin

  • Lid
Re: Fout bij installatie *buntu serie 10.04 & 12.04, 9.10 werkt wel
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/25, 22:45:02 »
Bedankt voor je reactie! Het muis-probleem kan inderdaad gerelateerd zijn aan de foutieve weergave van het beeld. Ik had ze los van elkaar beschreven, doordat het de enige twee, toch wat ongemakkelijke problemen zijn die als enige optreden na succesvolle installatie van de *buntu 10.04 reeks. Ik heb een stapeltje liggen van zo'n 20 installatie cd's, van een mix van ubuntu, xubuntu en recent ook lubuntu, maar geen lost het op, terwijl de cd's op andere computers wel naarbehoren werken. Dus ik denk dat een fout in het installatiebestand onwaarschijnlijk zal zijn. In ieder geval bedankt voor het mee denken!