Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opbouw van commands in terminal  (gelezen 613 keer)

Offline tobe66

  • Lid
opbouw van commands in terminal
« Gepost op: 2012/06/17, 11:07:08 »
Ik zou graag wat meer willen weten/leren over de opbouw van een command in de terminal.

ik weet inmiddels dat ik met onderstaand commando me kan afmelden in ubuntu, maar ik zou graag weten hoe en waarom dit commando zo is opgebouwd, dus waarom staan er 2 streepjes voor no-promt en waarom staat er überhaupt --no-promt achter??

gnome-session-quit --no-prompt

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: opbouw van commands in terminal
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/17, 11:31:18 »
Eerst een korte vraag, wil je specifiek over dat commando leren of over commando's in het algemeen?

In linux is het de conventie om korte vlaggen met een enkel streepje te doen, en de lange naam met een dubbel streepje.

Nu zie ik in de handleiding van gnome-session-quit dat het geen korte vlaggen heeft, maar anders zou je bijvoorbeeld het volgende kunnen hebben
gnome-session-quit --no-prompt
gnome-session-quit -n
Beide commando's zouden dan hetzelfde doen, maar de lange versie heeft twee streepjes, en de korte slechts een. Dat is dus eigenlijk gewoon een afspraak die we met z'n alle gemaakt hebben.

Re: opbouw van commands in terminal
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/17, 11:32:44 »
Dan is dit misschien wel aardig om eens door te nemen:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WerkenMetDeTerminal

Offline tobe66

  • Lid
Re: opbouw van commands in terminal
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/17, 11:34:40 »
Ja, het is de bedoeling om wat meer te weten te komen over commando's in het algemeen, ik zal onderstaande link eens door gaan nemen.
Dank voor de reacties.


Re: opbouw van commands in terminal
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/17, 11:35:53 »
Precies redmar.

En --no-prompt geeft aan dat je je wilt afmelden zonder bevestigingsschermpje.