Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraagje over printerherkenning...  (gelezen 625 keer)

Offline Marqeaux

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Vraagje over printerherkenning...
« Gepost op: 2012/06/11, 13:11:45 »
Ik heb een aparte issue met HPlip: Ik heb diverse computers bij mij thuis inmiddels voorzien van de laatste versies van Linux Mint (2 laptops), Lubuntu (in een dualboot met Linux Mint op één van mijn laptops) en Voyager (netboekje). In al deze distro’s zit standaard versie 3.12.2 van HPlip "meegebakken".

Bij alle hierboven genoemde distro’s (met uitzondering van Voyager, want nog niet aan toegekomen!) is het toevoegen van mijn all-in-one printer (een HP deskjet 3050A) zonder problemen en zonder installeren van extra software gedaan. Bij het toevoegen van een printer werd het apparaat meteen herkend. Behalve bij Lubuntu. Deze herkent mijn all-in-one printer onder geen beding. Wat ik ook probeer, het wordt niet herkend.

Ik vraag hier nu niet echt naar de oplossing van dit probleem, want ik los het gewoon op door de laatste HPLip te installeren (versie 3.12.4). Maar waar het mij om gaat is het volgende: Waarom wordt mijn all-in-one printer wel onder alle andere distro’s zonder enig probleem gedetecteerd, terwijl op Lubuntu dit dus niet gebeurt? De basis is toch hetzelfde als elke andere *buntu-variant? Heeft het Lubuntu-team wellicht vergeten om bepaalde bibliotheken te installeren die nodig zijn om de printerdetectie goed te laten verlopen?

Waar zou dit aan liggen? Ik was er gewoon even nieuwsgierig naar...  :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Dwarsligger
  • Steunpunt: Ja
Re: Vraagje over printerherkenning...
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/11, 16:41:10 »
Mijn tip: installeer hplip-gui dan heb je de modernste en deze herkent (bij mij) ook de scanner via WiFi !
OpenStandaard evangelist, OpenSource promotor, OpenData liefhebber.
Xubuntu gebruiker en voorstander (XFCE).
In Nederland bekend als een Dwarsligger.

Offline Marqeaux

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Vraagje over printerherkenning...
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/11, 17:19:11 »
Mijn tip: installeer hplip-gui dan heb je de modernste en deze herkent (bij mij) ook de scanner via WiFi !

Maar dat was niet het punt.  ;)

Het gaat er mij om waarom ik op Lubuntu blijkbaar iets extra's moet doen om mijn all-in-one printer te doen laten herkennen, terwijl het bij Linux Mint (maar daarvoor ook bij Xubuntu 12.04 en Ubuntu 12.04, die beiden ook nog even heel kort op de machine hebben gestaan) de printer zonder problemen herkenden zonder dat ik daarvoor iets extra's voor hoefde te installeren!

Is het Lubuntu-team wellicht iets té overenthousiast geweest door bepaalde onderdelen binnen de printconfiguratie van de distro te verwijderen of aan te passen? Ik bedoel: alle *buntu's zijn verder toch identiek qua basis? Wat is in dit geval dan het verschil wat maakt dat onder Lubuntu de printer niet herkend wordt, maar met elke andere *buntu 12.04 welke ik gebruikt heb wèl? Dát probeer ik (met jullie hulp en inzicht) boven tafel te krijgen...  :D
« Laatst bewerkt op: 2012/06/11, 17:21:16 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?