Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Home verplaatst naar partitie . . . en nu . . .  (gelezen 434 keer)

Offline rkerklaan

  • Lid
Hallootjes

Ik heb tijdens een verse installatie een RAID 1 gemaakt met 3 partities:  /,   /home en swap.

mijn fstab ziet er als volgt uit:

/ was on /dev/md0 during installation  UUID=fhoHFUOEHfE /  ext4   errors=remount ro 0     1
/home was on /dev/md1 during installation UUID=skjfhafhashasa /home     ext4  defaults   0    2
swap was on /dev/md2 during installation  UUID=wrfhwekfhkwefsdfb none    swap   sw    0    0


Wat ik op het forum heb gelezen is dat dit zo goed moet zijn dat alles wat naar /home verwezen wordt ook op die partitie geplaatst wordt . . fijn.

Het enige is dat ik wel eens in nautilus op die partitie wil rond neuzen . . ik wil hem als een schijf kunnen behandelen en bijvoorbeeld zien hoeveel ruimte er is op deze schijf (home) of andere " werkzaamheden".  hoe kan ik dit voor elkaar krijgen ?

« Laatst bewerkt op: 2012/05/21, 10:40:07 door rkerklaan »

Re: Home verplaatst naar partitie . . . en nu . . .
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/20, 21:33:31 »
vraagje heb je deze gebruikt
https://help.ubuntu.com/community/Installation/SoftwareRAID
want bij deze zal er fouten kunnen komen om dat hij voor 9.10 is
ik weet niet of je er iets aan het maar ik heb hier nog een uit leg over RAID
https://wiki.ubuntu.com/Raid

hij werkt nu wel :P
« Laatst bewerkt op: 2012/05/20, 22:20:18 door foxoffire33 »
waar windows falt is linux

Offline rkerklaan

  • Lid
Re: Home verplaatst naar partitie . . . en nu . . .
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/20, 21:44:20 »
uhm sorry, je link werkt niet

Ik had ee nserver versie gedownload van de officiele ubuntu site en ben op gestart met die CD op een schoon systeem. Heb de raid geconfigureerd, de server geinstalleerd en later er ee ndesktop overheen gezet met sudo apt-get install ubuntu-desktop

Offline Gamer

  • Lid
Re: Home verplaatst naar partitie . . . en nu . . .
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/20, 21:50:52 »
Normaal gesproken als je nautilus start. Laat hij meteen je /home partitie zien.
In de linker helft staat ergens systemfiles. Dit is je root partitie.
En als je niets geselekteerd hebt, dan staat er onder in het venster hoeveel ruimte er vrij is.
En als je een bestand selecteerd dan staat de grootte van dat bestand daar.
En als je wil weten heveel bestanden er in een map staan en hoe groot de inhoud is. Klik er dan met rechts op, en dan eigenschappen. nu komt er een venster met info over die map en ook hoe veel ruimte op die partitie over is