Hallo allemaal,
Ik wil graag upgraden van Ubuntu 10.04 naar Ubuntu 12.04. Ubuntu 10.04 draai ik in een dualboot met Windows XP.
Ik twijfel tussen een update met de update manager en een schone installatie (al dan niet in combinatie met een dualboot).
Iemand een advies/mening over wat de beste keuze is? Of waar ik op moet letten om een keuze te maken?
NB. Ik ben helemaal vastgelopen met de installatie van Lamp en ik bezit te weinig kennis om dit nu zelf op te lossen... met een schone installatie ben ik daar mooi vanaf.
De beste keuze is schone installatie met dualboot.
Zo doe ik dat,
Heb al mijn computers voorzien van grofweg 4 partities
80GB voor Windows NTFS
40GB voor Ubuntu EXT4
4GB voor de Swap SWAP
De resterende 350 GB NTFS gebruik ik voor zowel Ubuntu als Windows data zoals muziek en foto's
Als je Ubuntu wilt vervangen heb je weinig werk.
Meestal kopieer ik uit home de mappen Afbeelding, Muziek, Downloads etc. (voor zover daar wat in staat) naar de de grote 380 GB data partitie.
Daarna maak ik op de 380 GB data partitie een map aan waar ik vanuit home de verborgen bestanden .thunderbird .firefox en .skype in kopieer. (in nautilus even aanvinken)
In jouw geval moet je ook een backup maken van evolution, als je dat gebruikt.
Enigste waar je goed op moet letten is dat je de juiste partitie pakt.
Dat controleer ik eerst altijd met Gparted, dus opstarten van de livecd, dan Ubuntu uitproberen, dan Gparted, meestal formateer ik dan gelijk de Ubuntu partitie.
Bovenstaand kopieer werk (de back up) kun je natuurlijk ook makkelijk op een externe harddisk doen.
Na de in installatie voer ik bovenstaande om gekeerd uit.
Met de installatie, updates en extra programma's installeren heb ik al met al, ongeveer een uur werk.