Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gezocht : wireless kaartje pci of usb met wpa2 ondersteuning  (gelezen 20876 keer)

gezocht : wireless kaartje pci of usb met wpa2 ondersteuning
« Reactie #25 Gepost op: 2007/02/21, 14:25:22 »
Ik zoek dus een op atheros gebasseerde PCI kaart die (praktisch) out-of-the-box werkt met ubuntu Dapper. De kaart moet WPA2 personal (ccmp/aes) ondersteunen. Ik heb een selectie gemaakt van een aantal mogelijke kaarten.

Heeft iemand ervaring met een van deze kaarten ?

Weet iemand een goede plek in alkmaar,amsterdam of maastricht waar ik een van deze kaarten kan kopen op voorwaarde dat ik hem kan terugbrengen als ik hem niet aan de praat krijg ?

Hier is de lijst van kaarten met wat info. Meer informatie over deze kaarten op :
http://madwifi.org/wiki/Compatibility

Edimax EW-7325Ig (108Mbps, PCI) 25-35 euro
* works for someone on ubuntuforums
* madwifi wiki : AR2414A (a/b/g/turbo) or user comment: AR5212

SMC WPCIT-G (108Mbps, PCI) 25-35 euro
* madwifi wiki : works in debian
* madwifi wiki : AR5212 (Atheros 802.11b/g)

Topcom Skyracer Pro PCI 154 (108Mbps PCI) 30-40 euro
* madwifi wiki : works in Ubuntu
* madwifi wiki : AR5212 (802.11a/b/g)

Netgear WG311T (108Mbps, PCI) 35-50 euro
* uwiki : version WG311TGE (sold as WG311T) works out of the box on Dapper 6.06. Same for WGT311TFS in Edgy;
* popular on ubuntuforums (112 threads)
* popular on madwifi user mailinglist (172 threads)
* madwifi wiki : AR5002G (b/g) (AR5212)

D-Link DWL-G520 (108Mbps, PCI) 40-60 euro
* popular on ubuntuforums (160 threads)
* uwiki : DAPPER: Nearly works out-of-the-box,
* popular on madwifi user mailinglist (344 threads)
* madwifi wiki : has one old or 520+ version (A3) which has TI chipset and doesn't work
* madwifi wiki : AR5212 (b/g) or AR 2414A-00 (b/g)

Netgear WPN311 (108Mbps, PCI) 45-55 euro
* uwiki : works
* forums : works
* AR5004G (11b/11g/turboG) or user comment : AR5212

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2007/02/21, 18:20:20 »
Ik heb geen ervaring, maar ik kan je zo zeggen: geen Edimax, geen SMC, geen Topcom. Zijn merken waarover geklaagd wordt (in windows, schijnen mindere kwaliteit te zijn) Netgear en D-link zijn betere kwaliteit. Luister natuurlijk ook naar mensen met ervaring in Ubuntu met deze devices. Ik begrijp waarom je er zo lang over doet. Neem de tijd. Niets is zo vervelend als er steeds uit liggen of bij elke update een herinstallatie en tweak te moeten doen. Dan maar liever tijdelijk een kabeltje over de trap. Mss moet je inderdaad wachten tot een maandje na Feisty, dan zit je zeker gebakken voor de komende jaren.

« Reactie #27 Gepost op: 2007/02/21, 19:12:28 »
Citaat van: mcgyver
Ik heb geen ervaring, maar ik kan je zo zeggen: geen Edimax, geen SMC, geen Topcom. Zijn merken waarover geklaagd wordt (in windows, schijnen mindere kwaliteit te zijn) Netgear en D-link zijn betere kwaliteit. Luister natuurlijk ook naar mensen met ervaring in Ubuntu met deze devices. Ik begrijp waarom je er zo lang over doet. Neem de tijd. Niets is zo vervelend als er steeds uit liggen of bij elke update een herinstallatie en tweak te moeten doen. Dan maar liever tijdelijk een kabeltje over de trap. Mss moet je inderdaad wachten tot een maandje na Feisty, dan zit je zeker gebakken voor de komende jaren.
Denk je dat erover wordt geklaagd vanwege de hardware ? Qua chipset zijn de kaartjes allemaal zo ongeveer gelijk.

Ik heb ook een voorkeur voor netgear en d-link aangezien ik die namen eerder heb gehoord. Ik had nog nooit van edimax,smc of topcom gehoord. Wel jammer dat die d-link en netgear kaartjes vrij duur zijn.

Ik wacht niet tot feisty. Als atheros met madwifi nu goed is is het over een paar jaar nog steeds goed. Trouwens het is voor de pc van mijn moeder en ik wil haar op Dapper laten tot de volgende LTS omdat ze een beginnende gebruiker is (zo min mogelijk bugs, zoveel mogelijk stabiliteit en zo weinig mogelijk veranderingen)

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2007/02/21, 21:22:47 »
T'is maar dat je het weet: bij mij doet Edgy het beter dan Dapper, zeker als het om draadloze dingen gaat en je geen gekke dingen doet (zoals Beryl installeren). Veel anderen denken er ook zo over.

« Reactie #29 Gepost op: 2007/02/22, 01:46:10 »
T'is maar dat je het weet: bij mij doet Edgy het beter dan Dapper, zeker als het om draadloze dingen gaat en je geen gekke dingen doet (zoals Beryl installeren). Veel anderen denken er ook zo over.
Als het echt noodzakelijk is kan ik altijd nog overstappen naar Edgy voor haar pc. Bedankt voor de tip.

Ik gebruik Edgy op mijn laptop en op mijn p4 desktop. Mijn vriendin gebruikt Edgy op haar p3. Ik gebruik Dapper op mijn prive server.  Ik heb voor Dapper gekozen op mijn moeders desktop en ik wil het liefst Dapper blijven draaien op haar pc. Dapper betekent stabiel en weinig veranderingen en geeft me de mogelijkheid om het nog lang te blijven draaien (tot de volgende LTS).

« Reactie #30 Gepost op: 2007/02/22, 17:52:32 »
Tot nu toe heb ik het liefste :
1) netgear WG311T aangezien veel mensen op forums en madwifi user mailinglist deze kaart hebben.
2) d-link DWL-G520 geldt hetzelfde voor. Maar er is een versie die een andere chipset heeft.
3) netgear WPN311 minder populair dan de vorige twee

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2007/02/23, 00:33:59 »
US Robotics usr805418. Wat denk je hiervan?

« Reactie #32 Gepost op: 2007/02/24, 19:01:59 »
US Robotics usr805418. Wat denk je hiervan?
Bedankt voor de suggestie.

Ik ga voor een netgear WG311T. Daar heb ik het meeste vertrouwen in.

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2007/02/24, 21:54:16 »
Vertel je hoe het is afgelopen? Ik denk nl. dat ik er ook 1 aanschaf over 3 maanden.

richard_ams

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 2007/02/26, 23:41:39 »
Ik heb zelf voor nog geen 20 euro bij de Media Markt een Sweex LW052 kaartje opgehaald. Op de doos staat dat er een Atheros AR2413A in zit, dmesg laat een 5212 zien, en lspci een AR5005G. Deze wordt zonder problemen ondersteund door madwifi, met wpa

« Reactie #35 Gepost op: 2007/03/01, 12:54:45 »
Ik koop waarschijnlijk een netgear WG311T. Als ik hem heb hoor je details :).

hobby

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 2008/04/26, 21:40:22 »
Heb net deze draad met interesse gelezen. Ik ben ook op zoek naar een geschikte draadloze pci netwerkkaart voor mijn pc (protocol Netgear WPN824 router 802.11g). Deze kaart lijkt te gaan werken, lees ik. Kun je me vertellen of je er tevreden over bent?

Als ik rondkijk dan zie ik in de winkel tegenwoordig deze liggen: WG311TFS
Is dit een aanrader?

Ik hoor graag jouw ervaring!

« Reactie #37 Gepost op: 2008/04/28, 17:09:25 »
Hoi,

De Netgear wg311T werkt prima out-of-the-box in Feisty en Gutsy. Ik weet vrij zeker dat het een WG311TFS is. Ook met WPA2. Maximum snelheid van 54 mbit/s. De verbinding is nog nooit uitgevallen. Ik heb hem nog niet geprobeerd met Hardy.

Ik zou wel afspreken met de verkoper dat je hem terug mag brengen als hij niet werkt voor het geval ze een andere chipset in het kaartje hebben gestopt. Het gebeurd vaker dat een kaart onder dezelfde naam verkocht wordt maar dat er intussen van chipset wordt gewisseld.

hobby

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 2008/04/29, 20:07:03 »
Bedankt voor je reactie. Ik ga het maar eens proberen. Ik probeer bij de winkel de voorwaarde in te bouwen dat als 't niet werkt onder linux, dat ik hem dan kan retouneren, zoals jij voorstelt.

Ik heb op jouw site een link (https://help.ubuntu.com/community/HardwareSupportComponentsWirelessNetworkCardsNetgear) zien staan naar een mooie tabel. Daaruit maak ik op dat het goed gaat met de chipset "Atheros AR5212". Ik begrijp dat de drivers standaard in de distributie zijn opgenomen. Dat klinkt goed.

Ik ga eens kijken of de winkel weet of die chipset erop zit.

« Reactie #39 Gepost op: 2008/04/29, 22:22:17 »
Ik denk dat het wel gaat lukken hoor maar het is goed om het even af te spreken.

Dit is ook een goede bron van info :

http://madwifi.org/wiki/Compatibility
http://madwifi.org/wiki/Compatibility/Netgear

Houd ons maar op de hoogte. Succes!

hobby

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 2008/05/17, 16:42:05 »
Het is gelukt! De genoemde kaart werkt netjes onder Hardy Heron! De chipset is idd de Atheros. Het werkt allemaal in een keer, zelfs met de life CD! Geweldig!

Bedankt voor de hulp!

« Reactie #41 Gepost op: 2008/05/18, 10:01:44 »
Heel mooi. De kaart die ik heb geinstalleerd bij mijn moeder is trouwens ook een WG311TFS. Dus deze kaart is zeker aan te raden voor anderen.