Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]firewall aan of uit?  (gelezen 743 keer)

Offline pth

• Lid
  • Steunpunt: Nee
[opgelost]firewall aan of uit?
« Gepost op: 2012/04/30, 19:56:04 »
ik heb net Ubuntu 11.1 geinstalleerd naast win 7( dus dualboot) als ik in het terminal venster sudo ufw status typ dan is de firewall actief maar als ik dit controleer door bv dash home en dan de firewall op zoek dan staat hij uit. Wat is nu juist?
« Laatst bewerkt op: 2012/05/01, 10:05:11 door pth »

Offline Joris Donders

• Lid
Re: firewall aan of uit?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/30, 21:09:59 »
Gewoon in de terminal  sudo ufw enable  typen, en je krijgt in de terminal ineens respons over het al dan niet actief zijn.

De grafische mogelijkheid kan voor verwarring zorgen, met de terminal ben je absoluut zeker ;) .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline lord4163

• Lid
    • Simpelbuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/30, 21:51:35 »
Start eerst even je computer opnieuw op. En kijk dan opnieuw of hij aan of uit staat.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu

Offline pth

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/01, 00:23:22 »
Volgens het terminal staat hij gewoon aan, maar ik heb nog even gezocht en ik zag dat er standaard al een fireall in zit maar via het software centrum heb ik ook een firewall geinstalleerd ( staat ook op een andere labtop) maar die wil dus niet aan. is het nodig om die extra/andere firewall te installeren?
Het opnieuw opstarten had ik al gedaan maar dat gaf geen soelaas.

Offline stieviegonzales

• Lid
    • stieviegonzales
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/01, 00:43:07 »
Niet echt een antwoord op de vraag, maar misschien is dit interessant:

Veiligheid verkrijgt u niet door wat programma's te installeren en achterover te leunen. Goede beveiliging vraagt doorlopend aandacht.
Ubuntu is standaard al behoorlijk veilig. Zo is het beheer-account standaard uitgeschakeld. Beheertaken uitvoeren kan natuurlijk wel, doe dit met sudo (voor terminalprogramma┬┤s) of gksudo (voor programma's die een grafische gebruikersinterface hebben).
Een firewall of virusscanner zijn normaal gesproken niet nodig als u Ubuntu gebruikt.
Standaard zijn er geen netwerkservices actief, en er zijn geen virussen bekend die in Ubuntu hun schadelijke werk kunnen doen.
Hebt u een webserver of deelt u bestanden met andere computers, dan kan een firewall en/of virusscanner een nuttige toevoeging zijn.

(bron: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VeiligheidInUbuntu#Samenvatting)
« Laatst bewerkt op: 2012/05/01, 00:47:14 door stieviegonzales »
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Offline Joris Donders

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/01, 08:48:23 »
ufw zit standaard in de installatie, je hoeft dus niets extra's te installeren.
Gufw is een progje dat in staat is ufw via een grafische schil te bedienen (vereenvoudigd ook protocollen) .
In principe dien je niets extra's vanuit het softwarecentrum te installeren, tenzij je een bepaalde firewall wenst met meer instelmogelijkheden.
2 firewalls draaien (mocht dat het geval zijn) heeft totaal geen zin, en kan zelfs voor storingen zorgen. (Net als bij Windows trouwens)

aanpak: verwijder de extra firewall of stel Gufw goed in. En doe in der terminal sudo ufw enable , dat is in feite alles.

Ufw is normaal gezien voldoende als afweersysteem van kwaadaardige invloeden van het internet.

Het advies van de Wiki is ten dele juist: voor basiszaken heb je ufw zelfs gewoon niet nodig, maar als je een Wifi-netwerk hebt of meer op openbare plaatsen (hotspots) vertoeft dan is ufw een noodzaak.

ufw blijft actief na dat terminalcommando, ook al herstart je de computer. ( sudo ufw disable   schakelt de firewall weer uit)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline pth

• Lid
Re: [opgelost]firewall aan of uit?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/01, 10:05:54 »
oke bedankt allemaal voor de reactie ik ben er uit gufw verwijderen en klaar

Offline lord4163

• Lid
    • Simpelbuntu
Re: [opgelost]firewall aan of uit?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/01, 11:11:32 »
Trouwens is het niet slimmer om 12.04 te installeren?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu