Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Realtek wireless adapter  (gelezen 1149 keer)

Offline shinger

• Lid
    • shingeri
  • Steunpunt: Nee
Realtek wireless adapter
« Gepost op: 2012/04/30, 01:40:50 »
Hallo jongens,

Ik heb een probleem met draadloze netwerkkaart van de laptop. Het werkte op Ubuntu 10.04 gewoon helemaal goed, maar nu op 12.04 heb ik nogal wat problemen mee. Het maakt verbinding met de router en krijgt ook een ipadres van de dhcp-server. Hij krijgt alleen jammer genoeg gewoon geen signaal. Hieronder heb ik wat informatie gepost. Mocht je meer informatie willen stuur een bericht en ik geef je die direct. Alvast bedankt voor de moeite.

adapter: lsusb output

Bus 002 Device 002: ID 0bda:8197 Realtek Semiconductor Corp. RTL8187B Wireless Adapter
Als ik bij de netwerkmanager kijk zie ik dat de volgende driver ingebruik is.

Driver: rtl8187

Offline MKe

• Lid
Re: Realtek wireless adapter
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/30, 08:56:40 »
Dat heb ik ook altijd. De volgende tip van Pjotr zou het moeten oplossen

Citaat
Schakel het energiebeheer uit voor de draadloze kaart

2.1. Voor sommige draadloze kaarten is een eenvoudige ingreep voldoende, om de verbindingskwaliteit flink te verhogen. Namelijk het uitschakelen van het energiebeheer (power management) voor de draadloze kaart. Ook de snelheid van het draadloze internet kan daardoor toenemen.

Dit bereikt u als volgt:

A. Kijk eerst na hoe Ubuntu uw draadloze kaart noemt.

Klik op het grijze Ubuntulogo (Dash home), bovenin de uitklapbare zijbalk. Gebruik de zoekterm Terminal
Klik op Terminalvenster

Tik in:
iwconfig

Druk op Enter.

U kunt dan gelijk ook zien, of Power Management op on staat. Als die op off staat, of wanneer er ├╝berhaupt niets staat over Power Management, dan kunt u deze stap overslaan en direct doorgaan naar stap 6.

Let op: in onderstaande instructies ga ik uit van een draadloze kaart die wlan0 heet. Soms noemt Ubuntu uw draadloze kaart niet wlan0 maar anders, bijvoorbeeld eth1. In dat geval moet u natuurlijk de onderstaande terminalopdrachten dienovereenkomstig aanpassen.

B. Klik op het grijze Ubuntulogo (Dash home), bovenin de uitklapbare zijbalk. Gebruik de zoekterm Terminal
Klik op Terminalvenster

- Maak een nieuw leeg configuratiebestand (tekstbestand) aan, genaamd wireless.
Kopieer en plak de volgende regel in de terminal:
sudo touch /etc/pm/power.d/wireless

Druk op Enter. Voer desgevraagd uw wachtwoord in; dit blijft geheel onzichtbaar, u ziet zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

Druk wederom op Enter.

- Maak nu het zojuist aangemaakte lege tekstbestand uitvoerbaar.
sudo chmod 755 /etc/pm/power.d/wireless

Druk op Enter.

C. Plaats vervolgens een bepaalde tekst in het lege tekstbestand, met behulp van kladblokje Leafpad. U hebt geen Leafpad? Installeer het dan eerst even, bijvoorbeeld via de terminalopdracht:
sudo apt-get install leafpad

gksudo leafpad /etc/pm/power.d/wireless

Druk op Enter.

Nu opent kladblokje Leafpad zich met het lege tekstbestandje wireless.

Kopieer en plak de volgende tekst in het lege tekstbestandje wireless:
#!/bin/sh
/sbin/iwconfig wlan0 power off

Sla het tekstbestandje op en sluit het.

Klik op Sluiten en sluit alle programma's af.

D. Herstart nu uw computer. Controleer daarna in de terminal, met de opdracht iwconfig, of Power Management op off staat.

Geen resultaat? Ga dan door naar stap 2.2.

Offline shinger

• Lid
    • shingeri
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/30, 18:19:04 »
Power Management staat al op "off"

Offline srcarlosjr

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/05, 13:41:51 »
Ik heb zelf ook een realtek usb wifi adapter die met 10.10 probleemloos werkte en nu met 12.04 hetzelfde probleem geeft zoals jij beschrijft.
Heb de RTL818x en RTLwifi map en het 8192cu.ko bestand (dit zijn zover ik weet realtek drivers) in /lib/modules/3.2.0.24-generic/pae/kernel/drivers/net/wireless verwijderd. Hierna opgestart zonder wifi adapter, de linux drivers die bij de adapter geleverd zijn geinstalleerd, nu een herstart met adapter, en het werkte weer zoals vanouds. Het lijkt er dus op dat de drivers die nu in de kernel zitten een conflict geven. In 10.10 werd de adapter pas herkend na installatie van de drivers. Succes.