- Is het mogelijk om op deze manier een partitie voor ubutu te maken van mijn C: schijf waar alles op staat (windows + alle andere rotzooi) zonder dat ik data verlies? Hoe groot moet deze partitie dan ongeveer zijn?
Een partitie waar Windows en alle "rotzooi" opstaat kan je aanmaken met Gparted. Dat doe je gewoon door de huidige partitie (de harde schijf is waarschijnlijk niet opgedeeld in partities, dus het is één grote partitie) te verkleinen en uit de vrij gekomen ruimte kan je dan een nieuwe partitie maken.
- Kan ik bestanden (bijv media) downloaden met ubuntu en ze zonder problemen op de windows partitie zetten?
Daar beschrijf je een ietwat ikkel punt aan Windows, namelijk dat Windows XP met NTFS als schijfindeling werkt. Ubuntu kan hier wel naar schrijven, maar enkel als je na de installatie van Ubuntu nog een extra driver installeert. Deze is trouwens nog experimenteel.
Wat ik je aanraad (ik doe het ook, en de meesten doen het zo) is een extra partitie maken waar je mp3's, films enzo op zet. Die partitie formatteer je dan met FAT32, want Ubuntu kan daar probleemloos naar schrijven.
- Heb ik zo'n zogenaamde swap drive nodig? (wat doet deze? Hoe groot moet hij zijn? (1 gb minimaal ofzo?) Hoe maak ik hem aan?)
Je hebt een SWAP nodig. De swap partitie wordt gebruikt door Ubuntu om bestanden op te plaatsen die tijdelijk niet nodig zijn, zodat hij geheugen kan uitsparen.
Ik raad aan dat je eerst kijkt hoeveel ruimte je Windows inneemt. Die partitie voor Windows mag je zeker niet verkleinen naar minder dan wat hij nu inneemt, of je krijgt dataverlies. (of Gparted eigenlijk toelaat dat je die fout maakt weet ik niet, want ik heb dat nog niet getest).
Ik stel voor om de partities zo aan te maken:
Een EXT3-partitie van een gigabyte of twee (minstens). Linux werkt met EXT3 als schijfindeling. Je kan heus ook met EXT2 ofzo gaan werken, maar waarom voor een oudere versie gaan als er iets nieuw is?
Een SWAP-partitie van oftewel 2 keer het RAM-geheugen, of toch wel betrekkelijk meer dan het RAM-geheugen. De swapgrootte moest minstens even groot zijn als het werkgeheugen.
Een FAT32-partitie die je kan gebruiken om bestanden tussen Windows en Ubuntu te delen. Daar kan je de overige plaats voor innemen.
Als je nog vragen hebt, vraag ze dan gerust. Het kan je een foutje of hoofdpijn later besparen!