dat heb ik allemaal al gedaan. Maar wát is er nou toch nieuw in deze versie?
Geen 'revolutionaire', maar wel veel 'evolutionaire' vernieuwingen. Dit is een Long Term Support release, en de focus is op stabiliteit en betrouwbaarheid. De Unity interface is danig verder gepolijst, en de Dash is nu voor het eerst echt nuttig.
Belangrijkste wat mij betreft: voor het eerst is de Unity Dash écht bruikbaar:
- Als je de supertoets indrukt, krijg je nu meteen iets nuttigs: recent geopende programma's en recente bestanden
- Je kan nu razendsnel een folder openen: de Dash vindt nu namelijk ook folders
Laucher icoontjes hebben meer rechts-klik functies.
Bij installeren van een programma wordt nu automatisch de launcher op de Dash gezet, zodat je je nieuwe programma onmiddellijk vindt (ik had het evenwel liever anders)
De launcher wordt nu standaard niet verborgen (dat moest ik vroeger altijd aanpassen)
Standaard is unity nu enigzins configureerbaar
Launchers om vanuit Dash systeem te stoppen/herstarten zijn (spijtig genoeg) verdwenen (maar kan je gemakkelijk terugplaatsen)
Instelmenu (tandwieltje rechts boven) vereenvoudigd en gestroomlijnd
Enigszins avontuurlijk is de introductie van de HUD. Werkt voor mij nog niet goed. En zeker gezien het feit dat het nog niet in LibreOffice werkt (wegens nog steeds ontbreken van betrouwbare integratie van het menu met Unity), hadden ze dit volgens mij pas in 12.10 moeten invoeren.
Dat zijn enkel de Unity aanpassingen. Verder komt Ubuntu 12.04 met de nieuwste LibreOffice. Firefox en Thunderbird veranderen niet, want tegenwoordig worden ook op de andere Ubuntu versies deze programma's tot de laatste versie bijgewerkt.