Voor zover ik weet verwijdert een upgrade nooit de /home-map en ook geen bestanden daarin.
Bij een "schone" installatie moet je wel uitkijken omdat daar standaard het overschrijven aan staat als je voor een installatie in dezelfde partitie kiest.
Als ik je verhaal goed heb begrepen en een beetje erbij speculeer, kreeg je bij een 11.10-Ubuntu de melding "12.04 beschikbaar" en daar heb je gekozen voor "installeren". Klopt dat?
Voor iedereen die een upgrade (bijv. 12.04) wil installeren:
doe het NOOIT onderweg op reis en reken op 1,5u installatietijd ook bij een Intel i5 met 8GB RAM. Als je pech hebt worden dat ook meer dan 3u bij een zwakke internetverbinding c.q. een overbelaste Ubuntu-mirror/server in de regio waar je toevallig bent.
Volgens mij kan de netbook ook gestart worden met de recovery-modus (shift-toets indrukken bij de start).
In de recovery-modus zie je vervolgens een scherm met een paar opties. 1 daarvan is "repareer defecte pakketten (dpkg)". Het is dan misschien wel nodig dat je een internet-verbinding hebt (weet ik niet zeker). Nadat het repareren uitgevoerd is, kan je kijken of er weer een normale start kan worden uitgevoerd.
Normaal gesproken wordt de installatie pas gestart als alle nodige pakketten zijn gedownload. (Het zou dus ook zonder internetverbinding moeten werken.)
Dat zie je namelijk ook zo in het scherm staan (… uit mijn hoofd … → controle, download, installatie/configuratie, opruimen, herstarten).
Tip: laat desnoods de installatie/reparatie even liggen en koop/gebruik meerdere SD-kaarten voor je foto's. De bestanden zijn volgens mij niet weg, maar als er een hardware-probleem is, zou ik dat thuis bij een computerwinkel of een "kennis met kennis" laten nakijken.