Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Domein + Webserver?  (gelezen 676 keer)

Offline BlackAdder

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Domein + Webserver?
« Gepost op: 2012/04/27, 11:39:17 »
Hallo iedereen,

(mijn eerste post hier en gelijk een stevige).

Een vraagje;

ik heb thuis een servertje draaien dat ik kan bereiken met de medewerking van no-ip. (host toegevoegd, port forwarding etc...)
Dus de server is bereikbaar zowel vanop het lan als op het wan.
Webminmodule is bereikbaar en ik kan inloggen.
Op een reeks andere poorten is de server ook bereikbaar. (geeft wel een 404 maar dat is nog niet erg).
Ik heb een paar domeinnamen geregistreerd bij een registrar. (so far so good)

Nu komt het; hier ben ik de weg kwijt.
Ik weet niet goed hoe ik:  a) de domeinnaam aan mijn server koppel. (A-record aanmaken?) en b) dit juist moet configureren op de server.
Ik heb ook al gezien dat er bij de dns gegevens van de registrar er een hoop gegevens zijn qua nameservers, mx-records en A-records, maar ik weet niet goed wat hier mee aan te vangen.

Kan er iemand mij in de juiste richting helpen?

Offline Buzzin

• Lid
Re: Domein + Webserver?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/27, 14:20:49 »
Het is handig om even te weten dat DNS (naamservers) los staan van de webservers.
Een dns server doet niet veel anders als het naampje www.voorbeeld.nl omzetten naar een ipadres (1.2.3.4)
Een A record bestaat dus ook uit dit:
www = 1.2.3.4

Ergens anders in de dns server staat ingesteld welk domein het www gedeelte bij hoord.

MX records zijn voor mail, deze geven aan welke mailservers er in een domein worden gebruikt, hier kunnen er meerdere van zijn, en meestal stel je dan ook in welke volgorde je wilt.
Dat is onder het motto....als de eerst niet te bereiken is, ga dan naar de tweede mailserver
MX = 1.2.3.5, prio 100
MX = 2.4.5.6 prio 200 etc

Vervolgens moet je je webserver zo inrichten dat hij óf op alles reageerd op de binnenkomende poort, óf dat hij op een specifieke url/domeinnaam reageerd.
Daat laatste houd in dat je makkelijk verschillende sites kan draaien op 1 server met maar 1 ip adres.
Dat word ook wel name based virtualhosts genoemd.

Er is dus niet echt een koppeling tussen de twee servers, of liever gezegd: ze communiceren niet met elkaar.
Football: A battle between two teams of mindless thugs over scraps of coloured cloth. Usually accompanied by the spectacle of 22 overpaid primadonnas kicking a ball on a field.
DebianDevuan, KDE & OperaVivaldi addict, RedHat Engineer

Offline BlackAdder

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/27, 14:44:55 »
Buzzin,

alvast bedankt voor je reactie.

Dit betekend dat ik de configuratie van de virtualhosts in apache nader moet bekijken?
(om die wijs te maken dat die moet luisteren naar een domeinnaam?)

Klopt dit zo'n beetje?

Ik weet alvast wat te doen dit weekend.  =D

Offline Buzzin

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/28, 01:14:50 »
Wat ik dus al zei:
Als je eigenlijk maar 1 site hebt met meerdere domeinnamen kun je ook de algemene virtualhost gebruiken (de default)
Deze luistert naar alle namen (hij heet ook *:80 of gewoon *)

Mocht je meerdere aparte sites willen hebben op 1 server moet je met losse virtualhosts gaan werken.
Gewoon in de apache documentatie opzoeken, is allemaal redelijk eenvoudig als je de default als voorbeeld neemt.

Opmerking: Omdat het binnen de linux wereld wel eens wil verschillen: maak je nieuwe virtualhost bestanden aan in /etc/apache/sites-available en dus niet ergens anders.
Met het commando 'a2ensite <naam van VH bestand>' kun je vervolgens de site actief maken in apache
Dit zeg ik omdat mijn collega's altijd met RHEL werken en dit dus niet snappen  :o
Football: A battle between two teams of mindless thugs over scraps of coloured cloth. Usually accompanied by the spectacle of 22 overpaid primadonnas kicking a ball on a field.
DebianDevuan, KDE & OperaVivaldi addict, RedHat Engineer

Offline BlackAdder

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/29, 13:12:23 »
Ok thx!

Ik kan weer wat verder.
Moest het echt niet lukken, dan laat ik het wel weten.