Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xubuntu window manager crash  (gelezen 1052 keer)

xubuntu window manager crash
« Gepost op: 2012/04/25, 15:28:31 »
Hallo,

OS = Xubuntu 12.04 LTS 64bits

Ik heb last van een 'window manager crash' voor zover ik kan constateren. Op internet vind ik hieromtrent het volgende :

"Hit your ALT & F2 keys together...this should open a terminal run box.

Type this... "xfwm4 --replace" (without the qoutes, of course), then hit the "run" button.

Restart your PC and your in business!

It's just a corrupt windows manager...which will be replaced with a new instance. "

Heb bovenstaande gedaan, maar de problemen blijven! Ben inmiddels 2 uur naar een oplossing aan het zoeken, maar kan die niet vinden.
Het gekke is dat m'n schermen nu allemaal wel werken, maar soms ook niet. Ik bedoel dat ik ze soms via het x-je kan sluiten, maar dan weer alleen via het menu > close. Ook is het beeld onscherper dan gewoonlijk. Alles is leesbaar, maar gewoon niet scherp. Beetje out-of-focus zal ik maar zeggen. En ik kan geen aanpassingen doen zoals de  'opacity ' van de balken aanpassen, wat voorheen wel kon.

Weet iemand hier een oplossing voor?

Een boek doet het altijd...


Re: xubuntu window manager crash
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/26, 17:01:36 »
Ik weet zeker dat het niet aan de videokaart ligt of een hardwareprobleem is, omdat op dezelfde pc ubuntu 10.04 probleemloos draait (is geinstalleerd op een aparte harde schijf). Kan vrijwel zeker concluderen dat het een softwarematig probleem is.
Zou het een bug oid in xubuntu 12.04 lts kunnen zijn, omdat het os nog relatief nieuw is?
Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: xubuntu window manager crash
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/26, 17:54:05 »
Ik weet zeker dat het niet aan de videokaart ligt of een hardwareprobleem is, omdat op dezelfde pc ubuntu 10.04 probleemloos draait (is geinstalleerd op een aparte harde schijf). Kan vrijwel zeker concluderen dat het een softwarematig probleem is.
Zou het een bug oid in xubuntu 12.04 lts kunnen zijn, omdat het os nog relatief nieuw is?
Beantwoord mijn vraag eens?

Re: xubuntu window manager crash
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/26, 21:37:38 »
OK, komt ie  : Asus EN8600GTS/G/HTDP/256M (Nvidia Geforce)
Een boek doet het altijd...

Offline wowo

  • Lid
Re: xubuntu window manager crash
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/26, 23:49:04 »
Weet niet of het ook de crash kan veroorzaken maar een videokaart met 256Mb is volgens mij te weinig voor het draaien van Ubuntu 12.04 met Unity 3D. Ubuntu 12.04 zal dan in de Unity 2D versie gaan werken.
Zelf heb ik de indruk dat de Unity 2D nogal wat bugs heeft.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: xubuntu window manager crash
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/26, 23:52:51 »
Xubuntu zou daar vlekkeloos op moeten draaien... Heb je soms Compiz geïnstalleerd in Xubuntu (afrader)? Draait je Nvidia op het fabrieksstuurprogramma (aanrader)?

--Toevoeging: er is zojuist een kernel-update beschikbaar gekomen. Installeer die eens, en kijk eens of dat verschil maakt?
« Laatst bewerkt op: 2012/04/27, 00:33:05 door Pjotr »

Re: xubuntu window manager crash
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/27, 16:32:56 »
@pjotr : heb laatste updates geinstalleerd. Nog steeds hetzelfde. Geen Compiz! NVidia kaart draait op aangeraden driver.

Op jouw site heb je het over een oude fout in Xubuntu, waarbij de vensterranden weg konden vallen. Ik heb het door jou geadviseerde commando "xfwm4 &" eens gebruikt en krijg de volgende output :

"kfboerne@pc01:~$ xfwm4-Message: To replace the current window manager, try "--replace"

(xfwm4:2581): xfwm4-WARNING **: Another Window Manager is already running"

ANOTHER Window Manager??? Zou dit betekenen dat niet de oorspronkelijke WM, maar een onbekende/niet wenselijke WM actief is?

@wowo : ik draai Xubuntu en niet Ubuntu dus mń videokaart is niet het probleem.
Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: xubuntu window manager crash
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/27, 16:54:54 »
@kfboerne: tegenwoordig is het blijkbaar "--replace" geworden i.p.v. "&". Ik heb het meteen maar even gewijzigd in mijn Xubuntuhandleiding. Dank voor het melden!  :)

De melding over de andere vensterbeheerder krijg ik ook, en lijkt me onschuldig. Waarschijnlijk is het simpelweg de melding dat er al een instantie van xfwm4 draait (namelijk de corrupte, die je wil vervangen door een nieuwe instantie van dezelfde xfwm4).

Hoe zit 't met de aansluitingen van je beeldscherm? Indien mogelijk en van toepassing, wissel eens tussen VGA-kabel en DVI-kabel. En doe eens een memtest van het geheugen: kan vanuit het Grubmenu. Uurtje laten pompen.

Re: xubuntu window manager crash
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/01, 17:29:40 »
VGA of DVI maakt geen verschil. Ook memtest geeft geen problemen aan.

Heb op andere harde schijf in dezelfde pc  Xubuntu nogmaals geinstalleerd en alles loopt als een zonnetje. Geen problemen met de Window Manager. Was uiteraard wel een hoop werk en het probleem op de andere harde schijf is hiermee niet opgelost.
Het probleem is naar mening dat de Window Manager zich gewoon niet laat 'vernieuwen'. Ook niet via het commando 'xfwm4 --replace'. Wanneer de Window Manager weer naar z'n oorspronkelijke 'status' teruggaat, is het probleem denk ik opgelost. Maar hoe dit voor elkaar te krijgen??
Een boek doet het altijd...

Offline jan11000

  • Lid
Re: xubuntu window manager crash
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/01, 18:06:04 »
Videokaart driver verwijderen, en gelijk weer installeren, dan rebooten.

Wat heb je aan je systeem gewijzigd na installatie?

Heb je nautilus geinstalleerd, dit mag je niet doen, want dit maakt je pc onstabiel.

Offline jan11000

  • Lid
Re: xubuntu window manager crash
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/01, 18:14:26 »
Probeer dit nog eens, iets anders dan eerder verteld.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1968485

Re: xubuntu window manager crash
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/02, 17:45:56 »
@jan1100

Onderstaande commandoś uitgevoerd en daarna reboot. Geen verandering!

rm -rf ~/.cache/sessions

and then

xfwm4 --replace

nautilus is niet geinstalleerd. Ben op de hoogte dat thunar en nautilus kunnen conflicteren.

driver verwijderd en direct weer geinstalleerd en reboot  > het wordt saai, maar geen verandering......

Ook na de laatste updates binnen te hebben gehaald, geen verandering.

Ik heb niets bijzonders gewijzigd aan m'n systeem. Heb Xubuntu op nog 2 andere systemen staan en daar draait het als een tierelier. Heel vreemd dit....... Misschien moeten we het hier maar bij laten, want zoals ik al schreef, draait Xubuntu op een andere hard disk in hetzelfde systeem wel prima.
Een boek doet het altijd...