Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu harddiskprobleem?  (gelezen 878 keer)

Offline Wiend

  • Lid
Xubuntu harddiskprobleem?
« Gepost op: 2012/04/25, 11:03:59 »
Ik heb een wat verouderd systeem nieuw leven ingeblazen met Xubuntu en dat werkt, eerlijk is eerlijk, voortreffelijk. Zal er later nog wat over zeggen op dit forum.

In dit systeem zaten twee harddisk, die beiden probleemloos door Xubuntu gezien werden en nu gebruikt worden. Voor de grap heb ik er een derde harddisk (SATA 300zoveel Gb. of zo) bijgeplaatst. De harddisk is in een systeem onder XP gebruikt en zal FAT32 of NTFS geformateerd zijn.

Xubuntu ziet die derde harddisk wel, maar ziet het als een harddisk van 25 Gb, waarvan 13 Gb. gebruikt. Er staan een directory op die harddisk, maar die kan ik niet benaderen of verwijderen.

Ik ben nog niet zo bekend met "schijfbeheer" onder Linux (boek is onderweg, ik moet mij nog iets beter inlezen). Is er een manier om deze harddisk weer volledig te gaan gebruiken onder Linux? Onder Windows zou je de harddisk formateren, maar hoe doe je dat in Xubuntu?

Wederom bedankt voor eventuele reakties.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu harddiskprobleem?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/25, 11:10:06 »
Kan het BIOS van die oude computer überhaupt wel zo'n grote schijf herkennen? Ouwe moederborden hebben vaak een beperking in de maximale grootte die ze aankunnen bij harde schijven.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Xubuntu harddiskprobleem?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/25, 18:55:22 »
Storage Device Manager ( gksudo pysdm)

Hier kun je de schijf aan een map koppelen.
Blijf van je andere schijven af want je kunt je hele systeem door elkaar halen.
Met schijf gereedschap of gparted kun je kijken welke de goede schijf is.

Het kan zijn dat je jezelf eigennaar moet maken van de schijf(mappen dus).

Offline Wiend

  • Lid
[OPGELOST] Re: Xubuntu harddiskprobleem?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/25, 19:29:09 »
Storage Device Manager ( gksudo pysdm)

Hier kun je de schijf aan een map koppelen.
Blijf van je andere schijven af want je kunt je hele systeem door elkaar halen.

Gevonden. Ik kan de schijf benaderen. Een groot deel van deze schijf staat als "onbekend" in GParted en ik kan er van alles en nog wat mee doen.  Ik doe echter nog even niets. Wil mij eerst even verdiepen in de achtergronden van Linux en het schijfbeheer, voordat ik de hele boel om zeep help.

In ieder geval bedankt voor de tip!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Xubuntu harddiskprobleem?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/25, 19:37:54 »
Als je het gemakkelijk wilt maken dan alles van de kopieren naar een andere pc/hd.
Dan hd leeg maken  met schijfgereedschap en formateren, dan werkt alles hoe het zou moeten.