Persoonlijk heb ik er geen last van, maar het contrast in het nieuwe thema is wel vrij hoog vind ik, dus ik kan me wel voorstellen dat sommigen daar wel problemen mee hebben. Zoals eerder opgemerkt is de monitor ook van invloed. Thuis bijvoorbeeld is de achtergrond van de tekst duidelijk grijs en met de donkere achtergrond is het dan prima te lezen, al zou ik persoonlijk ook grijstinten oid gebruiken voor de witte vlakken. Op m'n werk is m'n scherm wat minder en daar is niet veel verschil te zien tussen tussen het wit en grijs, waardoor het een groot wit vlak wordt, dat leest minder. Misschien is dat ook wel goed, want ik behoor daar ten slotte ook te werken ipv forums te bezoeken

Ik gebruik gelukkig zelden tekstverwerkers, maar in writer of word vind ik het zwart/wit ook niet echt prettig, vooral niet op een groot scherm. Voor schrijfwerk gebruik vrijwel uitsluitend LaTeX, met Vim als editor en het solarized kleurenschema. Dit schema heeft een relatief laag contrast en vrij zachte kleuren, wat erg fijn is, als je er de hele dag mee moet werken.
Voor grote lappen tekst websites gebruik ik regelmatig readability, die gooit de tekst in een leesbare regellengte met een grijze achtergrond, wat een stuk fijner leest dan de meeste websites.