Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat is het verschil tussen '~/' en './' ?  (gelezen 582 keer)

Offline Pjotr

• Lid
    • http://sites.google.com/site/computertip
  • Steunpunt: Nee
Wat is het verschil tussen '~/' en './' ?
« Gepost op: 2012/04/19, 00:15:19 »
Om terminalopdrachten uit te voeren die een gebruikersaccount betreffen, zonder de gebruikersnaam te hoeven inkloppen, kun je "~/" of "./" gebruiken.

Bijvoorbeeld: sudo mv ~/Downloads/*.mp3 /dev/sda3/Muziekverzameling
Respectievelijk: sudo mv ./Downloads/*.mp3 /dev/sda3/Muziekverzameling

Maar wat is eigenlijk het verschil tussen die twee?
« Laatst bewerkt op: 2012/04/19, 00:19:07 door Pjotr »

Offline Vistaus

• Webteam
    • vistaus
Re: Wat is het verschil tussen '~/' en './' ?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/19, 00:23:11 »
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van ./ gebruiken in een verplaatsopdracht. ./ gebruik je normaal gezien namelijk alleen voor het uitvoeren van een uitvoerbaar bestand. Dus bijv. ./naamvanbestand.run

Offline BaukeP

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/19, 01:27:14 »
Ik denk dat ~ verwijst naar de home directory.
De . verwijst naar de huidige directory

Dus zou als je in de directory /data staat, het ~ commando goed gaan, maar het . commando niet omdat je geen directory
/data/Downloads hebt.

Bauke

Offline aartje

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/19, 08:24:57 »
Ik denk dat ~ verwijst naar de home directory.
De . verwijst naar de huidige directory

Dus zou als je in de directory /data staat, het ~ commando goed gaan, maar het . commando niet omdat je geen directory
/data/Downloads hebt.

Bauke
Precies, en als aanvulling ../ is een directory hoger. Dus bv ~/..  is de directory /home
en ~/../../ is een omslachtige manier om naar / te verwijzen  ;)

Dus . betekent huidige directory, .. één hoger dan de huidige directory en ~ de homedirectory
(je kan er een / achterzetten) Je kan wel eens problemen en onbedoelde effecten krijgen
als je symbolische links naar directories gebruikt
« Laatst bewerkt op: 2012/04/19, 08:28:01 door aartje »

Offline erik1984

• Lid
    • erik1984
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/19, 10:15:35 »
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van ./ gebruiken in een verplaatsopdracht. ./ gebruik je normaal gezien namelijk alleen voor het uitvoeren van een uitvoerbaar bestand. Dus bijv. ./naamvanbestand.run

Het is gewoon een plaatsvervanger voor de actieve map, niets meer. Het is inderdaad vrij kansloos voor verplaatsingen omdat je immers al in de actieve map bent :P Voor een uitvoerbaar bestand kun je ook het hele pad opgeven maar ./ is sneller.

Offline Pjotr

• Lid
    • http://sites.google.com/site/computertip
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/19, 10:29:52 »
Dank, mensen! Weer wat geleerd.  :)

Offline FreeTheBee

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/19, 10:55:25 »
Het is inderdaad vrij kansloos voor verplaatsingen omdat je immers al in de actieve map bent :P Voor een uitvoerbaar bestand kun je ook het hele pad opgeven maar ./ is sneller.
Als ik bestanden verplaats of kopieer gebruik ik . toch vrij regelmatig. Vaak cd ik naar de map waar ik de bestanden wil hebben en dan 'cp (of mv) /te/verplaatsen/bestand .' om bestanden naar de huidige map te kopieren/verplaatsen.

Offline erik1984

• Lid
    • erik1984
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/19, 14:18:55 »
Het is inderdaad vrij kansloos voor verplaatsingen omdat je immers al in de actieve map bent :P Voor een uitvoerbaar bestand kun je ook het hele pad opgeven maar ./ is sneller.
Als ik bestanden verplaats of kopieer gebruik ik . toch vrij regelmatig. Vaak cd ik naar de map waar ik de bestanden wil hebben en dan 'cp (of mv) /te/verplaatsen/bestand .' om bestanden naar de huidige map te kopieren/verplaatsen.
Dat is waar, aan dat scenario had ik even niet gedacht.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/19, 22:38:59 »
Als aanvulling: "~gebruikersnaam" staat voor de home dir van de gebruiker "gebruikersnaam".
Dat werkt voor normale gebruikers als Johan of Piet, maar ook voor systeemgebruikers als root of www-data :)