Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Radio luisteren via Internet  (gelezen 2667 keer)

Radio luisteren via Internet
« Gepost op: 2007/02/16, 12:41:18 »
Hallo,
Ik ben Robbert en ik ben nog niet zo goed bekend met Ubuntu maar ik kan heel veel leren hier op dit forum, ik ben nu al een paar dagen bezig met het uitpluizen van dit forum maar helaas ik kan het niet vinden en daarom heb ik maar een nieuw topic geopend.

Ik zou zo graag naar internet radio stations zoals veronica en dergelijke willen luisteren.
onder windows hoefde je alleen maar op een knopje te drukken en de streamer ging vanzelf aan het spelen. Wat ik nu ook maar probeer het wil me niet lukken.

Misschien is er een programma die ik misschien nog moet installeren en dat ik deze dan als standaard radio speler kan installeren. Misschien moet ik nog iets anders doen?

Ik hoop dat er op dit forum mensen zijn die mij hiermee de goede weg kunnen wijzen, ik zal er reuze blij van worden.
Groetz, Robbert. :-)
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/16, 14:44:33 »
hoi!
het begint met de juiste codecs installeren je treft ze hier aan: https://wiki.ubuntu.com/NlRestrictedFormats

verder heb ik onder firefox de: mediaplayerconnectiviy plugin geinstalleerd, dit in combinatie in EDGY met VLC. de laatste speelt streaming video/radio af in combinatie met de eerder genoemde plugin.
in dapper gebruik ik MPLAYER. vergeet niet de
"wizard" van de mediaplayerconnectivity plugin te doorlopen!

succes!

belg

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/16, 18:26:22 »
Ik heb de boel 'ns ff gecheckt en er zijn twee simpele manieren:

Je kan mozilla-mplayer via synaptic installeren, en dan de wma versie afspelen. Wel ff rechtsklikken en alsa selecteren, of een andere uitvoer ( wellicht oss ). Dan opent mplayer direct de stream in het pop-up venster.

Andere methode: klikken op mp3, de .pls opslaan in je home directory en die openen met rhythmbox.

Voordeel vd laatste: je krijht de url in beeld in rhythmbox en als je die invoert in streamripper kan je de boel nog opnemen ook. Is misschien illegaal ( hoewel downloaden mag, dus niks ad hand ). Streamripper moet je ook ff installeren via synaptic.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/16, 18:49:32 »
Citaat van: belg
Ik heb de boel 'ns ff gecheckt en er zijn twee simpele manieren:

Je kan mozilla-mplayer via synaptic installeren, en dan de wma versie afspelen. Wel ff rechtsklikken en alsa selecteren, of een andere uitvoer ( wellicht oss ). Dan opent mplayer direct de stream in het pop-up venster.

Andere methode: klikken op mp3, de .pls opslaan in je home directory en die openen met rhythmbox.

Voordeel vd laatste: je krijht de url in beeld in rhythmbox en als je die invoert in streamripper kan je de boel nog opnemen ook. Is misschien illegaal ( hoewel downloaden mag, dus niks ad hand ). Streamripper moet je ook ff installeren via synaptic.
idd van de onderste manier ben ik ook op de hoogte. en er is zeker een mogelijkheid om het zo op te nemen ook. kan =streamtuner= dat ook niet?
weet het niet zeker. :)

« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/16, 23:21:21 »
Hallo,

Geweldig bedankt voor jullie reactie en ik ben nu erg blij geworden, ik heb een en ander uitgeprobeerd en ik kan nu heerlijk naar de radio luisteren.

ik heb de mediaplayer conectivity en de codecs geinstallerd en deze aan VLC gelinkt.
Wanneer ik nu op een radio station klik dan krijg ik eerst een jingle te horen waarna ik op de  rechtermuisknopklik en via mediaplayer connectivity de stream kan aan klikken.

Tis nog niet echt wat ik zou willen maar beter een half glas vol dan een half glas leeg.
Ik ga nog ff verer prutsen, in ieder geval heel hartelijk bedankt voor de goede tips.

Groetz Robert.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/17, 09:40:03 »
als je het anders wilt, gewoon aangeven, dan helpen we je verder.:)

« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/21, 14:54:44 »
Citaat van: robertvroegop
Hallo,

Geweldig bedankt voor jullie reactie en ik ben nu erg blij geworden, ik heb een en ander uitgeprobeerd en ik kan nu heerlijk naar de radio luisteren.

ik heb de mediaplayer conectivity en de codecs geinstallerd en deze aan VLC gelinkt.
Wanneer ik nu op een radio station klik dan krijg ik eerst een jingle te horen waarna ik op de  rechtermuisknopklik en via mediaplayer connectivity de stream kan aan klikken.

Tis nog niet echt wat ik zou willen maar beter een half glas vol dan een half glas leeg.
Ik ga nog ff verer prutsen, in ieder geval heel hartelijk bedankt voor de goede tips.

Groetz Robert.
Hallo,
Ik kom nog even terug op mijn vraag, ik kan nu dankzij jullie hulp ook nog even een aanvulling geven. Ik heb inmiddels al heel wat gestoeid met de plugin MediaPlayerConectivity. Ik kan nu nadat ik de volgende programa's (VLC en XINE) heb geinstalleerd naar de radio luisteren en de filmpjes op nu.nl bekijken.

Wanneer je de volgende instellingen in het program MediaPlayerConnectivity kiest, deze staat in de firefox browser onder extra, dan volgt er een popup menu waar ook instaat instellingen. Klik hier op en je zult diverse mediaformaten te zien krijgen.

de twee belangrijkste om te wijzigen zijn WindowsMedia en Quicktime, verander deze instelling naar /usr/bin/x11/XINE.
Je zult er dan net als ik veel plezier aan beleven. Wat je ook nog moet veranderen in de MediaPlayerConnectivity is op tabblad Extra het vlaggetje onderaan de tab waar staat: "Indien mogelijk altijd fireFox.....", zet dit aangevinkt.
Op tabblad instellingen staat onderaan MPC voor bruikbare koppelingen ....., ook dit moet aangevinkt staan.

heb je dit allemaal gedaan dan kan je alleen nog maar veel plezier hebben in het luisteren en kijken naar jou favorieten.
Succes en nogmaals iedereen hartelijk bedankt.

:) :)

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/21, 15:06:06 »
bedankt voor al je informatie robert. hier kunnen anderen weer hun voordeel mee doen. das het mooie van een forum en een community. :)

« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/25, 22:44:58 »
Ik heb nog wel even een vraag je en dit betreft een paar specifice radio stations, de meeste kan ik wel beluisteren maar bijvoorbeeld radio 538 geeft de volgende foutmeldingen en ik heb al van alles geprobeerd om dit op te lossen maar helaas geen enkel resultaat, is er iemand die hier een oplossing voor weet.

The specified file or url was not found. Please check it. (http://static.radio538.net/r10/2502.wma)

en dan klik op oke en krijg nog een melding:
No plugin found to handle this resource (http://static.radio538.net/r10/2502.wma)

Xine error Kaffeine Player,

Verder kan ik de meeste bestanden, radio en filmpjes afspelen.
Wie helpt me verder.

Groetz, Robert :mad: :/

Offline jgoor

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/26, 01:00:18 »
als je iets meer wilt: google eens op 'soundbridge' - heb ik aangeschaft en ...WOW.... ervaar het zelf :-) Mooi en SUPERfunctioneel.

« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/26, 09:19:06 »
ik heb even gegoogled naar die soundbridge maar daar heb ik niets aan, ik namenlijk geen wireless netwerk, ik heb een bekabeld netwerk. Toch bedankt voor de tip, het zag er verder goed uit alleen kon ik uit de informatie niet opmaken of dit ook onder ubuntu 6.06 werkt.

Groetz, Robert.

belg

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/26, 09:46:11 »
Nou, "aanschaffen" daar doer ik niet aan met linux iha :)

Maar goed, radio 538 geeft bij mij geen problemen met de mplayer plugin. Is gewoon ( jammer genoeg ) .asf en dat gaat prima.

Zolang deze wereld-plugin van mplayer het doet, hoeft er wat mij betreft geen extra software bij....

De mediaplayer mplayer is een stuk lastiger in het gebruik, datr dan weer wel.